نیاز قطار سریعالسیر تهران-مشهد به اعتبار ۲۰ میلیارد دلاری

فارس/ مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی با بیان اینکه دو پروژه برقیسازی مسیر راهآهن تهران-مشهد و راهاندازی قطار سریعالسیر در این مسیر مورد توجه قرار دارد، گفت: برای اجرای پروژه قطار سریعالسیر تهران-مشهد به ۲۰ میلیارد دلار اعتبار نیاز است.
وحید داعی، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی، در نشست خبری که ظهر چهارشنبه ۲۲ اسفند در محل استانداری خراسان رضوی برگزار شد، آخرین وضعیت پروژههای حوزه حمل و نقل و ساختمان استان را تشریح کرد.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی با اشاره به پروژه قطار سریعالسیر مشهد-تهران گفت: برآورد اولیه برای اجرای این پروژه حدود ۲۰ میلیارد دلار است.
داعی ادامه داد: این پروژه در قانون بودجه سال جاری دارای ردیف بودجه شده و اثر قانونی خود را پیدا کرده است. به پیشنهاد استاندار خراسان رضوی و معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، برقیسازی مسیر ریلی موجود در کنار پروژه قطار سریعالسیر مطرح شده که میتواند در کوتاهمدت بخشی از نیاز حملونقل استان را برطرف کند.
وی افزود: هزینه اجرای طرح برقیسازی مسیر فعلی تقریباً یکدهم هزینه قطار سریعالسیر است. بنابراین، این دو پروژه بهصورت موازی در حال پیگیری هستند و شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران نیز اقدامات لازم را در این زمینه آغاز کرده است.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی همچنین از راهاندازی قطار تندرو مشهد-تهران در دهه فجر خبر داد و گفت: این قطار که شامل پنج واگن خودکششی با سرعت متوسط ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت است، هر روز ساعت ۶ صبح از مشهد حرکت کرده و حدود ساعت ۱۳:۳۰ وارد تهران میشود.
وی اعلام کرد: بخش تونل ریلی مشهد-گلبهار تاکنون ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و مهمترین چالش این پروژه تأمین مالی آن است و بر اساس قانون بودجه سال جاری، حدود ۲۰۰ میلیارد تومان به این پروژه تخصیص یافته و عملیات اجرایی آن همچنان فعال است.
مدیر کل راه و شهرسازی استان خراسان رضوی اظهار کرد: پس از فرمایشات مقام معظم رهبری درباره توسعه مشهد، طرحهای شهری مورد بازنگری قرار گرفت. در سال ۱۳۹۴، مصوبات کمیسیون ماده ۵ استان مطابق با مصوبه شورای عالی شهرسازی تنظیم و پس از تصویب، به تهران ارسال شد.