پیشرفت ۴۰ درصدی نهضت ملی مسکن در فارس

مهر/ مدیرکل راه و شهرسازی فارس گفت: پیشرفت فیزیکی نهضت ملی مسکن در استان به طور متوسط ۴٠ درصد برآورد شده که ۲ هزار و ۴٠ واحد آماده تحویل است.
ناصر رضایی، مدیرکل راه و شهرسازی فارس گفت: مجموعه وزارت راه پروژههای زیادی را در حوزههای مختلف تعریف کرده و در دست اقدام دارد و حجم پروژههای عمرانی این وزارت، بیش از شصت درصد پروژههای عمرانی کشور را به خود اختصاص میدهد.
وی به مهمترین ابهامات مطرح شده در خصوص نهضت مسکن ملی پرداخت و ادامه داد: در مجموع طی طرح جامع مسکن، در استان فارس حدود ۱۸٠ هزار نفر واجد شرایط شدند که از این میزان بیش از ۱٠۶ هزار واحد تأمین زمین شده و در ۸۶ هزار واحد عملیات اجرایی شروع شده است.
بیشترین حجم ساخت مسکن کشور متعلق به فارس است
مدیرکل راه و شهرسازی فارس با بیان اینکه بیشترین حجم ساخت مسکن کشور در این استان اتفاق میافتد، افزود: عوامل و مسائل مختلفی پیش روی ما قرار گرفته است؛ برای رسیدن به مرحله نهایی، بیش از ۱۵۰ قدم لازم است که زمان زیادی را میطلبد و به خصوص در شیراز که بیش از ۴٠ درصد نهضت ملی استان را در بر میگیرد، گرفتن پروانه ساخت برای ۵ هزار واحد بسیار زمان بر است.
رضایی گفت: در شیراز بیش از ۱۱ هزار و ۵٠٠ واحد در سایتهای کمیل آباد و اکبرآباد (مناطق ۹ و ۳) در مرحله پرداخت عوارض هستند.
وی ادامه داد: از بهمن سال قبل تا به امروز، هیچ وامی برای نهضت ملی مسکن پرداخت نشده است ولی در اولین جلسه بانکهای عامل در نهضت ملی مسکن بیش از ۳۶ هزار وام مصوب شد که ۱۶ هزار فقره برای نهضت ملی مسکن، ۱۶ هزار برای بنیاد مسکن و ۴ هزار فقره وام نیز برای ساخت مسکن در صدرا اختصاص پیدا کند؛ بیش از ۶ هزار و ۵٠٠ واحد دیگر هم در استان فارس مصوبه بانکها را گرفته اند و حالا فقط در مرحله تعیین بانک هستند، اما هنوز پولی به آنها تعلق نگرفته است.
مدیرکل راه و شهرسازی فارس افزود: اگر قرار باشد در فاصله زمانی ۲۴ تا ۳۶ ماه واحدها را تحویل مردم دهیم، ماهیانه به طور متوسط ۳٠ میلیون تومان باید از هر متقاضی بگیریم و با این تورم و مدت زمانی که تعریف شده، برای تحویل دو تا سه ساله این رقم ممکن است تا ۵۰ میلیون تومان هم افزایش پیدا کند که کار را بسیار دشوار میکند.
دو میلیارد تومان حداقل هزینه ساخت هر واحد مسکن ملی در فارس
رضایی گفت: از روزی که نهضت ملی مسکن شروع شده، تمام اقلام مورد نیاز به طور متوسط سه برابر افزایش یافته اند و اگر یک روز ساخت واحدها متوقف شود، بازگرداندن آنها به چرخه، ما را دچار مشکل میکند.
وی با بیان اینکه با این تورم باید دو میلیارد تومان برای هر واحد هزینه کنیم، ادامه داد: طی ماههای گذشته نه در فارس بلکه در کشور، اعتراض مردم را شاهد بوده ایم و به همین جهت میخواهیم تور راه بیاندازیم تا مردم از نزدیک شاهد چگونگی روند کار باشند.
مدیرکل راه و شهرسازی فارس همچنین از شروع سیاست تشویقی و تنبهی در نهضت ملی مسکن خبر داد و افزود: از ابتدای سال آینده، افرادی که واریزی نداشته باشند بدون هیچ اغماضی از پروژه حذف میشوند؛ باید این تشویق و تنبیه اتفاق بیفتد تا در حق کسانی که پرداختی دارند، اجحاف نشود.
به گفته این مقام مسئول، در ۶ ماه گذشته فقط ۲٠ درصد از مردم پرداختی داشته اند.
رضایی در پاسخ به این سوال خبرنگار مهر که پیشرفت پروژه مسکن ملی در فارس تا چه میزان پیش رفته و اولین واحدها چه زمانی تحویل میشود، گفت: پیشرفت فیزیکی در استان متوسط بین ۳٠ تا ۴٠ درصد است اما ۲ هزار و ۴٠ واحد آماده است و ۱۳ هزار مسکن روستایی هم در بنیاد مسکن آماده تحویل است؛ بعضی در مرحله فونداسیون قرار دارد و بعضی نیز در مرحله آماده سازی است.
وی همچنین از احداث اولین شهرک در استان فارس و شهرستان جهرم خبر داد و ادامه داد: در چنین شهرکهایی حداکثر جمعیت ۳٠ هزار نفر خواهد بود و بعد از جهرم نیز، شهرکهایی در کوهمره و داریون خواهیم داشت.
مدیرکل راه و شهرسازی فارس افزود: شهرک با شهر جدید متفاوت است؛ شهرهای جدید در کشور موفقیت چندانی از لحاظ جذب جمعیت نداشته اند و باید امروز به سمت شهرک سازی برویم.
وی همچنین وعده داد که از ابتدای سال جدید، پیمانکارها با نیروهای کمکی، کمبودهای گذشته را جبران کنند.
برنامه ریزی برای ساخت ۷۰۰ کیلومتر راه جدید در فارس
رضایی در خصوص وضعیت راههای استان نیز گفت: میزان راههایی که برای استان تعریف شده و میزان فشار روی محورهای ما بسیار زیاد است؛ تا امروز بیش از هزار کیلومتر راه ساخته ایم، هفتصد کیلومتر در دست برنامه ریزی و اجرا داریم و هشتصد کیلومتر هم در مراحل میانی و پایانی هستند اما برای اتمام همه پروژههای راه سازی استان ۴۰ هزار میلیارد تومان نیاز است درحالیکه برای تکمیل پروژههای کل کشور ۲۸ هزار میلیارد تومان وجود دارد.
مدیرکل راه و شهرسازی فارس درباره ساخت قطعه هفتم آزادراه شیراز اصفهان و رفع نواقص این مسیر افزود: کار در حال انجام است که با چالشهای مالی هم روبروست اما اگر در مقابل افتتاح زودهنگام مقاومت میکنیم، برای این است که هزینه دوباره از جیب ملت نرود و مجبور نباشیم دوباره کاری انجام دهیم.