بهبود شاخصهای سلامت در سیستان و بلوچستان

ایسنا/ سرپرست دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بر ارتقای شاخصهای بهداشتی، درمانی، پژوهشی، آموزشی و لزوم بهبود کیفیت آموزش، افزایش پژوهشهای کاربردی و همکاریهای بینبخشی تاکید کرد.
محمد حسن محمدی، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در نشست با مدیران گروه های بالینی و پایه، با اشاره به اهمیت تحصیلات تکمیلی و پژوهش، گفت: برای ارتقای شاخصهای آموزشی، نیازمند سازوکارهای مناسب در حوزه تحصیلات تکمیلی هستیم، این شامل افزایش تعداد رشتهها، بهبود کیفیت آموزش و افزایش تعداد اعضای هیئت علمی است.
وی همچنین به لزوم توجه به پژوهشهای کاربردی در حوزه بهداشت و درمان اشاره کرد و افزود: پژوهشهای سالانه در دانشگاههای علوم پزشکی باید بهگونهای باشد که بتواند به بهبود خدمات بهداشتی و درمانی منجر شود که این امر نیازمند همکاری بین بخشهای مختلف دانشگاه و استفاده از ظرفیتهای موجود است.
محمدی تاکید کرد: شاخصهایی مانند مرگ و میر مادران باردار، نوزادان و کودکان زیر پنج سال از جمله معیارهای مهمی هستند که باید بهبود یابند، برای دستیابی به این اهداف، سیستمهای بهداشتی از خانههای بهداشت تا بیمارستانها باید بهطور هماهنگ عمل کنند.
وی در بخش دیگری از سخنانش به چالشهای مالی دانشگاه نیز اشاره کرد و گفت: بدهیهای دانشگاه به شرکتهای دارویی و غذایی یکی از مشکلات جدی است که نیازمند توجه ویژه است، برای حل این مشکلات، باید از ظرفیتهای داخلی و خارجی دانشگاه استفاده کنیم و با همکاری وزارت بهداشت، اعتبارات لازم را جذب کنیم.
محمدی همچنین بر لزوم تغییرات مدیریتی در دانشگاه تأکید کرد و گفت: مدیران دانشگاه باید بر اساس شاخصهای عملکردی ارزیابی شوند و در صورت نیاز، تغییرات لازم اعمال شود، این تغییرات باید بهگونهای باشد که منجر به بهبود عملکرد دانشگاه و ارائه خدمات بهتر به جامعه شود.
وی با اشاره به اهمیت همکاریهای بینبخشی، گفت: برای ارتقای شاخصهای بهداشتی و آموزشی، نیازمند همکاری بین بخشهای مختلف دانشگاه، از جمله دانشکدهها، بیمارستانها و مراکز تحقیقاتی هستیم، این همکاریها میتواند منجر به بهبود کیفیت آموزش، پژوهش و خدمات درمانی شود.
علی خواجه، معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، نیز اظهار داشت: در این دانشگاه در ۶۷ رشته دانشجو پذیرش میشود و خوشبختانه در سالیان اخیر تمایل به توسعه رشتههای تکمیلی در تمام دانشکدهها افزایش یافته است و در حال حاضر، در رشتههای فوق تخصصی، فلوشیپ، تخصص پزشکی و دندانپزشکی نیز دانشجو پذیرش میشود.
مشهدی، رئیس دانشکده پزشکی نیز با اشاره به چالشها و برنامههای آموزشی، بر لزوم بهبود زیرساختها، استقلال مالی دانشکدهها و رفع مشکلات نیروی انسانی تأکید کرد.
وی با بیان اینکه یکی از مشکلات اصلی دانشکده ها، عدم استقلال مالی است، گفت: دانشکدهها باید از نظر مالی مستقل باشند تا بتوانند بهطور مؤثر برنامهریزی و اقدام کنند، در حال حاضر، حتی برای خرید لوازم آزمایشگاهی یا پرداخت دستمزدها، دانشکدهها با محدودیتهای اداری مواجه هستند که این موضوع روند کار را کند میکند.
وی با تأکید بر اهمیت حمایت از دانشجویان و اساتید، گفت: دانشجویان پزشکی ما گاهی به دلیل نبود امکانات و جذابیتهای لازم، انگیزه خود را از دست میدهند، ما باید با ایجاد تسهیلات و فراهم کردن محیطی آرام و حمایتی، زمینه رشد و پیشرفت آنها را فراهم کنیم.
در ادامه، حسین معین، رئیس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، با تقدیر از سرپرست دانشگاه به دلیل پرداختیهای اخیر، گفت: پرداختیهای مناسب اخیر زمینه رضایتمندی اساتید را فراهم کرده است، بسیاری از اساتید این دانشگاه جزو دانشمندان یک تا دو درصد برتر جهان هستند و برای افزایش رضایتمندی آنها، نیاز به حمایتهای رفاهی بیشتری داریم.