باید از روشهای نوین برای برقراری ارتباط معنادار با مفاهیم قرآنی بهره گرفت

ایسنا/ استاد علوم قرآنی حوزههای علمیه بیرجند بر اهمیت بررسی چالشهای انتقال مفاهیم معنوی قرآن کریم و ماه رمضان به نسل جوان تأکید کرد و خواستار استفاده از روشهای نوین و جذاب برای برقراری ارتباط معنادار با این مفاهیم شد.
حجتالاسلام والمسلمین حسین یوسفی در گفت و گو با ایسنا با تأکید بر اهمیت بررسی چالشهای مرتبط با انتقال مفاهیم معنوی قرآن کریم و ماه رمضان به نسل جوان، بیان کرد: برای دستیابی به این مهم ابتدا باید به شرایط و قواعد موجود توجه کنیم.
وی با بیان اینکه این چالش شبیه میدانی است که نیازمند شناخت دقیق فضا و ابزارهای مدرن است، گفت: ادامه دادن برخی رویههای گذشته که دیگر با اقتضائات کنونی همخوانی ندارند، ممکن است کارایی چندانی نداشته باشد، چراکه جامعه و نیازهای جوانان در سالهای اخیر دچار تحولات اساسی شده است.
استاد علوم قرآنی حوزههای علمیه بیرجند افزود: نسل جوان امروز در محیطی کاملاً متفاوت نسبت به گذشته رشد یافتهاند، بسیاری از این افراد از دوران کودکی با دنیای دیجیتال و اینترنت آشنا شدهاند، اما کمتر فرصت یافتهاند تا ارزش و عمق مفاهیم قرآنی را بهطور دقیق درک کنند.
وی این فاصله را عاملی دانست که جایگاه قرآن در زندگی روزمره را برای آنان کمرنگ کرده است و افزود: باید از روشهای نوین برای برقراری ارتباط معنادار با مفاهیم قرآنی بهره گرفت.
وی با تاکید بر لزوم بازنگری در شیوههای انگیزهبخشی و هدفگذاری، تصریح کرد: روشهای تشویقی باید جذابتر و واقعبینانهتر باشند، چراکه نسل جدید عمدتاً با شیوههای ترغیب و تشویق تربیت میشوند، برخلاف گذشته که تمرکز بر تنبیه بود.
یوسفی افزود: در صورتی که نتوانیم محرکهایی مناسب برای جذب جوانان ایجاد کنیم، احتمال دارد انگیزه کافی برای گرایش به آموزههای قرآنی در آنها شکل نگیرد. همچنین زمانبندی فعالیتها، موضوعی پراهمیت است.
او بر ضرورت توجه به محدودیتهای زمانی جوانان مانند مشغلههای تحصیلی، اجتماعی و سرگرمیهای رایج تأکید و اظهار کرد: برنامههایی که متناسب با این محدودیتها طراحی شوند میتوانند موفقتر باشند، برای نمونه، اختصاص زمانی کوتاه برای نماز یا دیگر برنامههای دینی میتواند استقبال بیشتری به دنبال داشته باشد، در حالی که الزام به صرف زمان طولانی ممکن است نتیجهای معکوس داشته باشد.
یوسفی در ادامه به چالشهای محیطی اشاره کرد و گفت: عوامل خارجی مانند گستردگی ارتباطات با فرهنگهای مختلف از طریق فضای مجازی یا روابط اجتماعی میتوانند باعث سردرگمی باورهای جوانان شوند.
استاد علوم قرآنی حوزههای علمیه بیرجند افزود: برخی جوانان ممکن است به دلیل ترس از تمسخر دوستان یا فشارهای اجتماعی از حضور در جلسات قرآن یا مساجد اجتناب کنند که این امر در نهایت فاصله آنان از معارف دینی را افزایش میدهد.
وی به مشکل افراط و تفریط اشاره کرد و گفت: گاهی جایگاه شخصیتهایی مانند شهدا، علما و امامان بهقدری برجسته نشان داده میشود که دسترسی به الگوهای آنان برای جوانان غیرممکن به نظر میرسد اینگونه برخوردها اغلب موجب احساس ناکافی بودن یا گمراهی میشود.
یوسفی راهکارهایی همچون ایجاد فضایی مبتنی بر گفتوگو و همفکری را پیشنهاد و تأکید کرد: به جای تحمیل عقاید باید شرایطی فراهم شود که جوانان بتوانند مفاهیم قرآنی را عمیقتر درک کنند.
انتهای پیام