پروژه دوخطه کردن راهآهن زنجان در ایستگاه 2 هزار میلیارد تومانی!

فارس/ پروژه دوخطه کردن راهآهن زنجان به قزوین که سالهاست از سوی مسئولان وعده افتتاح و بهرهبرداری آن به گوش میرسد، نیازمند ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار است که نیمی از آن برای تکمیل پروژه و نیم دیگر آن برای تجهیز آن نیاز است.
یکی از بخشهای مهم حملونقل در دنیای امروز راهآهن است، بخشی که میتواند هزینهها را کاهش و توسعه آن میتواند به شکوفایی اقتصاد یک شهر، منطقه و یا کشور کمک کند.
در حال حاضر در کشور طرحهای مختلفی در زمینه حملونقل و بهویژه حملونقل ریلی در حال اجراست که یکی از مهمترین آنها دوخطه شدن راهآهن زنجان به قزوین و گسترش آن به تهران و تبریز است.
بهرهبرداری از دوخطه کردن پروژه راهآهن زنجان به قزوین میتواند بر توسعه منطقه، کاهش میزان بارمحوری خطوط، کاهش ترافیک خطها، سریعتر رسیدن قطارها به مقصد، صرفهجویی در مصرف سوخت، افزایش سرعت خدمات به مردم، کاهش حجم ترافیک و تصادفات و افزایش سرمایهگذاری به دلیل راحتی دسترسی به خط راهآهن اثرگذار باشد.
خط دوم راهآهن قزوین - زنجان به طول ۱۸۱ کیلومتر دارای ۱۱ ایستگاه است که زمان سفر از تهران به زنجان را کوتاهتر میکند و از جمله مزایای این پروژه میتوان به افزایش ایمنی و سرعت سیر قطارهای مسافری به ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت و امکان افزایش تعداد قطارهای مسافری تا ۵۰ درصد اشاره کرد.
همچنین خط دوم راهآهن قزوین - زنجان امکان افزایش حمل ریلی کالا تا ۱۰ میلیون تن را فراهم میکند و با تکمیل این خط ریلی امکان افزایش ظرفیت قطارهای حومهای بین زنجان با قزوین، کرج و رشت ایجاد خواهد شد.
در چند نوبت مسئولان وقت از افتتاح این طرح در آینده نزدیک خبر دادهاند اما تاکنون این اتفاق رخ نداده است و مردم زنجان و منطقه منتظر عملی شدن این قول از سوی مدیران هستند.
علت تاخیر در اجرای این پروژه داشتن معارض در مقطعی که گویا الان حل شده و همچنین عدم تزریق بهموقع منابع مالی اعلام شد تا همچنان چشمانتظار پایان این طرح بزرگ برای منطق شمال غرب باشند، اتفاقی که در صورت تحقق میتوانند برکات فراوانی داشته باشد.