خلبانان بیهواپیما؛ پرواز روی ابرها

ایرنا/ چهارمحال و بختیاری با کوهها، دامنهها، درهها و طبیعت بکر و ارتفاع بالا از سطح دریا جایگاه مناسبی برای جذب گردشگر دارد که به گفته بیشتر کارشناسان یکی از بهترین مکانها برای توسعه ورزش های هوایی است.
از جمله ورزشهایی هوایی رایج می توان به پاراگلایدر، جایروکوپتر، کایت، بالن، پاراموتور، پاراسل، زیپلاین و بانجی جامپینگ یا سقوط آزاد اشاره کرد که در این زمینه سالهاست رشته پاراگلایدر از اهمیت ویژه ای در بین ورزشکاران هوایی برخوردار است.
هماکنون سایت گردنه رخ، جهانبین و دوپلان برای پرواز خلبانان پاراگلایدر در بخش آموزشی و حرفهای مناسب است اما دوستداران این ورزش مهیج در این سایتها به دلیل کمبود امکانات مانند نبود شرایط اسکان و حتی یک دکه برای خرید مواد غذایی با مشکل مواجه هستند که اکنون در سایت رخ نیز پرواز صورت نمیگیرد.
گران بودن بالهای پروازی و بیمه رشته ورزشی پاراگلایدر
یکی از ورزشکاران پاراگلایدر با اشاره به اینکه این رشته ورزشی یکی از ورزشهای هیجانانگیز و محبوب در میان علاقهمندان به ماجراجوییهای هوایی است و مانند هر فعالیت ماجراجویانه دیگر، این ورزش نیز با خطرات و حوادثی همراه است که در صورت رعایت نشدن نکات ایمنی میتواند به جراحات یا حتی مرگ خلبان منجر شود گفت: گران بودن بالهای پروازی یکی از مشکلات علاقمندان برای تمرین در این رشته ورزشی است.
سلمان صیادی افزود: هر بال پروازی با توجه به نوسانات دلار و یورو بین چهار تا پنج میلیون ریال هزینه نیاز دارد در حالی که هر بال تنها ۲ سال یا ۱۰۰ ساعت قابلیت استفاده دارد و به دلیل گران بودن تجهیزات برخی از ورزشکاران تا ۴۰۰ ساعت نیز با بالهای خود پرواز میکنند.
به گفته وی، استفاده از بالهای غیراستاندارد باعث بروز حوادث ناگوار برای ورزشکاران و دوستداران این ورزش میشود.
بالا بودن حق بیمه ورزشکاران و بی رغبتی برای پرداخت حق بیمه
صیادی با اشاره به اینکه این رشته ورزشی یکی از ورزشهای پرحادثه است و کمترین خسارت برای حادثهدیدگان این رشته ورزشی شکستن مهرههای کمر است افزود: بالا بودن حق بیمه باعث بیرغبتی برخی از ورزشکاران برای پرداخت حق بیمه و استفاده آن شده است.
وی اظهار داشت: نبود تیمهای پروازی در سطح استان و بالا بودن هزینه مربی باعث شده که ورزشکاران به صورت تک نفره پرواز داشته باشند و یا کم پرواز شوند که این امر برای ورزشکاران این رشته مهیج یک آسیب است.
نبود امکانات سنجش هوا و اعلام وضعیت جوی در سایتهای پروازی استان(مارشال) تهدیدی برای جان خلبانان و ورزشکاران این رشته ورزشی است
این ورزشکار که به صورت حرفهای در چابهار و همچنین سایتهای پروازی استان پروازهای متعدد دارد و به بیشتر پروازها را به صورت مستقل انجام میدهد گفت: نبود امکانات سنجش و اعلام وضععیت جوی در سایتهای پروازی استان (مارشال) به عنوان یک تهدید برای جان ورزشکاران است.
به گفته وی، در صورتی که این امکانات در سایتهای پروازی استان نصب شود ورزشکاران از وضعیت جوی مطلع میشوند و پرواز خود را در ساعت مناسب انجام میدهند.
کمبود امکانات رفاهی و خدماتی در سایت ها
یکی دیگر از ورزشکاران علاقهمند در این رشته ورزشی که به صورت تفریحی به آن می پردازد با اشاره به اینکه این استان ظرفیت خوبی برای رشته پاراگلایدر را دارد افزود: نبود سرویس بهداشتی و خدمات رفاهی در سایتهای پروازی استان یکی دیگر از مشکلات این ورزش مهیج است.
محمد علی محمدی افزود: با توسعه امکانات رفاهی در سایتهای پرواز استان به خصوص سایت گردنه رخ که هماکنون تعطیل است و مجوزی برای پرواز در این سایت صادر نمیشود و در صورتی که پروازی انجام شود بدون مجوز است، میتوان زمینه جذب گردشگر و توسعه صنعت گردشگری(توریسم) در این سایتها را فراهم کرد.
وی با بیان اینکه در سایتهای پروازی دیگر استانها، امکانات اسکان از جمله فضای مناسب، هتل، رستوران و سرویس بهداشتی وجود دارد، گفت: در سایت پروازی گردنه رخ که ظرفیت بینالمللی شدن را دارد، هیچ امکاناتی وجود ندارد.
تجهیزات نباشد نمیشود پرید
نبود حامی و پشتوانه مالی،گران بودن تجهیزات مهمترین مشکل ورزشکاران این رشته پرهزینه است
یکی از مربیان این رشته ورزشی که نخستین مربی رشته ورزشی پاراگلایدر در چهارمحال و بختیاری است میگوید: تامین تجهیزات این رشته ورزشی هزینهبَر است و در استان سرمایهگذار و حامی مالی(اسپانسر) برای تهیه این تجهیزات وجود ندارد در نتیجه استقبال از این رشته ورزشی کم است.
حمید علیدوستی افزود: در شهرهای برزگ با توجه به فعال بودن کارخانهها و حمایت مالی آنها از ورزش، استقبال بیشتری از این رشته ورزشی میشود.
وی با اشاره به موقعیت جغرافیایی و آب هوایی استان که پنج تا ۶ ماه سال به دلیل کوهستانی بودن هوا خشن است و امکان پرواز در سایت وجود ندارد گفت: سایت پروازی گردنه رخ یکی از سایتهای پروازی بینالمللی و ملی است.
علیدوستی که مدتی ریاست انجمن ورزشهای هوایی استان را برعهده داشت گفت: با دریافت مجوز از هواپیمایی این سایت پروازی در سایت هواپیمایی قرار میگیرد.
گران بودن تجهیزات ورزشی این رشته و رعایت نشدن اصول از جمله استفاده از بالها در مدت زمان مشخص
وی با اشاره به اینکه بالهای پروازی این رشته مهیج، گران است و امکان تهیه این بالها برای همه فراهم نیست افزود: استفاده بالاتر از مدت مشخص مانند ۲ سال از این بالها باعث بروز اتفاقات و حوادث ناگوار برای ورزشکاران میشود.
علیدوستی اظهار داشت: هماکنون خرید بالهای دست دوم یکی از مشکلات و تهدیدهای جانی برای ورزشکاران این رشته است، چرا که در صورتی که ورزشکاران بخواهند از این بالها خریداری و یا بالهای که تاریخ مصرف آن گذشته استفاده کنند، باید قبل از استفاده تستهای لازم را برای سالم بودن بالها انجام دهند.
وی با اشاره به اینکه این رشته ورزشی از رشتههای ورزشی پر خطر است گفت: ورزشکاران باید بیمه ورزشی با شرکتهای بیمهای منعقد کنند که به دلیل گران بودن بیمهنامهها برخی ورزشکاران از بیمه کردن خود خودداری میکنند.
به گفته وی، مربیانی هم که در زمان پرواز خلبانها و افراد درحال آموزش را همراهی میکنند باید بیمه مسوولیت داشته باشند.
این ورزشکار با اشاره به اینکه خرید تجهیزات نیاز به مجوز شورای تامین ندارد گفت: پرواز با پاراگلایدر نیاز به مجوز دارد.
نقشههای پروازی چهارمحال و بختیاری نیازمند تاییدیه
وی با اشاره به اینکه در چهارمحال و بختیاری هنوز سایتهای پروزای تایید نشده است افزود: برای دریافت مجوز قانونی باید نقشههای پروازی در استان مشخص شود.
به گفته وی، سایت گردنه رخ یکی از سایتهای پروازی ملی و بینالمللی است و راهاندازی تلهکابین و هتل و تامین خدمات زیرساختی در این سایت برای توسعه صنعت گردشگری موثر است که این امر نیاز به همکاری مسووولان دارد.
علیدوستی افزود: این سایت پروازی به دلیل موقعیت جغرافیایی امکان رصد ستاره و امکان پرواز تفریحی را دارد که توسعه این زیرساختها نیاز به تامین زیرساختها دارد و نقشههای این طرح آماده شده که نیاز به تایید و مجوز از اداره ورزش و جوانان استان را دارد.
چهارمحال و بختیاری در ورزش پاراگلایدر ظرفیت دارد
رییس انجمن ورزشهای هوایی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه ورزش پاراگلایدر به خاطر وضعیت جغرافیایی استان دارای قابلیتهای خوب است گفت: در استان سایت گردنه رخ، دوپلان و جهانبین برای انجام این ورزش مناسب است.
صادق ملکی افزود: با توجه به قابلیتهای که در چهارمحال و بختیاری وجود دارد رشته های ورزشی رفتینگ و پاراگلایدر میتوانند به عنوان یک ویژند(برند) برای استان تبدیل شود.
به گفته وی،هماکنون سایت پروازی دوپلان در استان فعال است که در سالهای گذشته به عنوان نخستین سایت پروازی کشور سنگفرش شده بود اما به دلیل بیتوجهی مسوولان، این سایت توسعه نیافته و ناشناخته مانده است.
وی گفت: در استان سایتهای پروازی استانداردی که از نظر انجمن ورزش هوای و فدراسیون و شرکت فرودگاهها به ثبت رسیده شده باشد، وجود ندارد.
به گفته وی، استانداردسازی این سایتها نیاز به صدور مجوز پرواز و تاییدیه دارد تا بتوان با حمایت اداره ورزش و جوانان و همچنین حامیان و حامی مالی(اسپانسر) مشکلات و کمبودهای سایتهای پرواز را رفع کرد.
ملکی با اشاره به ممنوعیت پرواز در سایتهای پروازی استان گفت: از انجمن ورزشهای هوازی کشور تا آخر تابستان امسال فرصت داده شده که مصوبه شورای تامین استان برای برقرار پرواز در سایتهای پروازی گرفته شود.
به گفته وی، در استان سایت پروازی دوپلان، جهانبین هفشجان، تالاب بینالمللی گندمان گردنه رخ و یک سایت تپه کوتاه وجود دارد.
وی افزود: هماکنون در استان ۳۲۵ خلبان آموزش دیده و گواهینامه دارند در حالیکه تنها ۸۵ نفر حق بیمه خود را پرداخت کردند.
به گفته وی، با توجه به اینکه این رشته ورزشی از رشتههای پرخطر و پرحادثه نسبت به سایر رشتههای ورزشی است داشتن بیمه برای ورزشکاران مهم است.
وی افزود: ورزشکاران باید برای پرداخت حق بیمه بین ۱۵۰ تا ۲۷۰ میلیون ریال پرداخت کنند.