استاندار کردستان: ظرفیت خیران در مدرسهسازی بهکار گرفته شود

ایرنا/ استاندار کردستان به کمبود سرانه فضای آموزشی در استان اشاره کرد و گفت: ظرفیت خیران در این راستا نباید نادیده گرفته شود.
آرش زره تن لهونی در اولین جلسه شورای آموزش و پرورش کردستان در سال جاری در سنندج، اظهار کرد: استانداری کردستان در جذب اعتبارات ملی اهتمام لازم را خواهد داشت و اداره کل آموزش و پرورش نیز باید این موضوع را از وزارتخانه پیگیری کند.
وی افزود: مولدسازی در اختیار مدرسه سازی قرار گیرد و کمیسیون ماده ۵ نهایت همکاری را در این زمینه خواهد داشت؛ ضمن اینکه آموزش و پرورش فضاهایی که امکان مولدسازی دارند را شناسایی کند و با اولویت این اماکن را با مولدسازی به سمت افزایش سرانه فضای آموزشی سوق دهد.
استاندار کردستان در ادامه با اشاره به هفته بزرگداشت مقام معلم، با تاکید بر اینکه همه قدردان زحمات معلمان هستیم، افزود: گاهی ممکن است در بین یک جمعیت چندین هزار نفری یک مورد تخلف اتفاق بیفتد ولی نباید فراموش کنیم که بسیاری از افرادی که در حوزههای علمی به جایی رسیدهاند، وامدار زحمات معلمان گرانقدر هستند.
زرهتن لهونی ادامه داد: معلم در فرهنگ ایرانی اسلامی جایگاه ویژهای دارد و این جایگاه در همه جوامع، فصل مشترک همه فرهنگهاست.
وی تاکید کرد: نمونههایی از معلمان ایثارگر و فداکار در استان کردستان کم نیست و باید بخش خدمات ارزشمند معلمان برجستهتر شود که هفته معلم فرصتی برای بازخوانی خدمات این قشر است.
استاندار کردستان یادآور شد: در اجرای برنامههای هفته معلم، استانداری حمایت لازم را به عمل میآورد.
وی با اشاره به بازدیدهایی که در روز آزمون سراسری کنکور از حوزههای برگزاری آزمون می شود، توصیه کرد این بازدیدها اگر تخصصی و تاثیرگذار نباشد، منجر به رفع نواقص نخواهد شد و ممکن است داوطلبان تمرکز خود را از دست دهند.
لهونی با اشاره به اعمال برنامه خاموشی خواستار تشکیل جلسه خاص و ویژه در شرکت توزیع نیروی برق استان شد تا در زمان آزمون سراسری کنکور قطعی برق در هیچ یک از حوزههای آزمون اتفاق نیفتد و در صورت بروز کوچکترین مشکل آمادگی لازم برای مقابله و رفع آن وجود داشته باشد
استاندار کردستان درباره فعالیت دکههای حاشیه مدارس هم خواستار نظارت بر عملکرد این دکهها شد.
وی آمار بازگشت به تحصیل افراد بازمانده از تحصیل را در استان خوب دانست و گفت: البته این مقدار کافی نیست و باید تلاش شود که همه افراد بازمانده از تحصیل بیشتری به سمت درس و مدرسه هدایت شوند.
استاندار کردستان با تاکید بر رسیدگی به پرونده معلمانی که احساس اجحاف در حق خودشان دارند، افزود: پرونده این افراد باید مجدد بررسی شود و نحوه بررسی به گونهای باشد که معلمان این اطمینان را داشته باشند که برخورد با آنها عادلانه خواهد بود.
زره تن لهونی ادامه داد: حل مشکلات این دست از معلمان سرمایه اجتماعی استان را بالا خواهد برد و کمیتهای که برای این موضوع پیش بینی شده متشکل از افراد معتمدی باشد که معلمان به آنان اعتماد و اطمینان داشته باشند
شرکت بیش از ۲۱ هزار نفر در کنکور نوبت اول
مدیرکل آموزش و پرورش کردستان هم که در این نشست حضور داشت اظهار کرد: امسال ۲۱ هزار و ۹۱۵ داوطلب در کنکور نوبت اول (۱۱ و ۱۲ اردیبهشتماه) در سطح استان شرکت خواهند کرد که از این تعداد ۱۲ هزار و ۸۲۷ نفر در حوزههای آموزش و پرورش آزمون میدهند.
سید فواد حسینی یادآور شد: بیشترین داوطلبان در گروه علوم تجربی با ۹ هزار و ۲۷۱ نفر شرکت خواهند کرد و پس از آن گروه علوم انسانی با هفت هزار و ۵۷۱ نفر، زبان خارجی هزار و ۸۴۵ نفر، گروه ریاضی و فنی با هزار و ۶۳۷ نفر و هنر ۹۵۴ نفر در رده های بعدی هستند.
وی با اشاره به اهمیت دقیق و بدون نقص برگزار شدن آزمونها، بیان کرد: کنکور و امتحانات نهایی حاصل تلاش ۱۲ ساله دانشآموزان، خانوادهها و معلمان است و هرگونه بیبرنامگی میتواند خسارتهای جبرانناپذیری داشته باشد؛ بنابراین از ماهها پیش جلسات متعدد ستاد آزمون برگزار شده و تمهیدات لازم در تمام سطوح اتخاذ شده است.
حسینی در خصوص تغییرات در امتحانات نهایی سال جاری هم گفت: در پایه دهم امسال امتحانات نهایی برگزار نخواهد شد؛ ضمن اینکه در پایه یازدهم از ۶ درس امتحان نهایی گرفته میشود و در پایه دوازدهم نیز طبق روال گذشته امتحانات نهایی برگزار خواهد شد.
وی اظهار کرد: برنامههای زمانبندی شده برگزاری امتحانات به شهرستانها و مناطق ابلاغ شده و امیدواریم این آزمونها در کمال نظم، آرامش و بدون حاشیه برگزار شوند.
تشکیل کمیته ای ویژه برای بررسی مشکلات فرهنگیان
مدیرکل آموزش و پرورش کردستان، آموزش و پرورش را مهمترین رکن توسعه جامعه دانست و از تشکیل کمیتهای ویژه برای پیگیری مطالبات فرهنگیان و بازگشت دانشآموزان بازمانده از تحصیل خبر داد.
حسینی افزود: اگر مشکلات آموزش و پرورش حل شود، قطعاً در سایر بخشها نیز مشکلاتی نخواهیم داشت و باید تلاش کنیم آموزش و پرورش در صدر توجهات قرار گیرد.
وی یادآور شد: استاندار کردستان هم نگاه ویژهای به آموزش و پرورش داشته و همواره نسبت به مسائل ترک تحصیل دانشآموزان، فضاهای آموزشی و سایر معضلات حساسیت نشان دادهاند.
مدیرکل آموزش و پرورش کردستان از تشکیل یک کمیته کاری برای بررسی وضعیت همکارانی که احساس میکنند در حق آنان اجحافی صورت گرفته، خبر داد و اظهار کرد: تمام درخواستها به صورت دقیق بررسی خواهد شد و امیدواریم با نگاه رافت اسلامی، شاهد بازسازی سرمایه اجتماعی در استان باشیم.
حسینی با اشاره به مصوبات جلسه قبلی شورای آموزش و پرورش، ادامه داد: آمار دقیقی از دکههای اطراف مدارس تهیه شده و برای نظارت به نیروی انتظامی ارسال خواهد شد. همچنین در حوزه دانشآموزان بازمانده از تحصیل، تاکنون موفق شدیم ۹۱ نفر در دوره متوسطه دوم، ۴۴ نفر در دوره متوسطه اول و ۱۲۲ نفر در دوره ابتدایی را به مدارس بازگردانیم.
۲۳ درصد از فضاهای آموزشی نیازمند مقاوم سازی است
وی با تأکید بر لزوم مقاومسازی مدارس استان، یادآور شد: ۲۳ درصد از فضاهای آموزشی استان نیازمند تخریب یا مقاومسازی است و امیدواریم با استفاده از بودجههای ملی و ظرفیتهای موجود، این مشکلات را رفع کنیم.
مدیرکل آموزش و پرورش استان کردستان بیان کرد: امیدواریم با پیگیریهای مستمر، زمینه بهبود وضعیت آموزش و پرورش استان فراهم شود و آیندهای روشن برای دانشآموزان رقم بخورد.
حسینی در بخش دیگری از سخنانش، ضمن تشریح آخرین وضعیت واگذاری زمین آموزشی در سروآباد، گفت: در سال ۱۳۴۷ قطعه زمینی به مساحت ۱۰ هزار متر مربع توسط یک خیّر در روستای دزلی به آموزش و پرورش واگذار شد.
وی اضافه کرد: این زمین طی سالهای جنگ در اختیار قرارگاه رمضان قرار گرفت و مدتی نیز سازمان میراث فرهنگی نسبت به مالکیت آن ادعایی داشت؛ با این حال، بر اساس اسناد موجود در سال ۱۳۴۷، این زمین به آموزش و پرورش تعلق دارد.
مدیرکل آموزش و پرورش کردستان اظهار کرد: بر اساس مصوبه شورای آموزش و پرورش شهرستان سروآباد، مقرر شد در قبال این زمین، پنج هزار متر مربع زمین به آموزش و پرورش واگذار شود اما با توجه به اینکه این معاوضه ممکن است از سوی وزارتخانه مورد قبول واقع نشود، پیشنهاد داده شد ارزش ریالی دقیق این املاک از طریق هیات سه نفره کارشناسان رسمی دادگستری تعیین شود تا بر مبنای عدالت معاوضه صورت گیرد.
حسینی افزود: شرط مهم در این واگذاری این است که زمین جدید دارای سند مالکیت رسمی باشد تا انتقال مالکیت قانونی به درستی انجام شود و از بروز مشکلات احتمالی در آینده جلوگیری شود.