دبیر شورای انقلاب فرهنگی: دانشگاهها به اولویت های علمی کشور بپردازند

ایرنا/ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به جایگاه دانشگاهیان در حکمرانی آموزش عالی و علم و فناوری گفت: دانشگاهها باید اولویت های علمی و فناوری کشور بپردازند.
حجت الاسلام والمسلمین " عبدالحسین خسروپناه، روز چهارشنبه در آیین گرامیداشت روز معلم و تجلیل از اساتید دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز افزود: حکمرانی علم و فناوری در هر کشور به حکمرانی آموزش وابسته است و دانشگاهها باید در این زمینه فعال باشند.
وی به اهمیت کشف مسائل علمی و فناوری در کشور پرداخت و گفت که دانشگاهها باید به شناسایی و اولویتبندی مسائل موجود بپردازند؛ یکی از مسائل مهم در حوزه علوم انسانی، تعلق نسل جوان به ایران است که نیاز به پژوهش و کار علمی دارد.
خسروپناه همچنین به بحران خانواده در دنیا و احساس تنهایی در جوانان اشاره کرد و خواستار توجه دانشگاهها به این گونه مسائل شد.
وی به فناوریهای نوین مانند علوم و ارتباطات کوانتومی اشاره کرد و گفت: عدم توجه به این فناوریها میتواند منجر به تهدیدات سایبری شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بر لزوم توجه به امنیت سایبری و امنیت غذایی تاکید کرد و خواستار نقش فعال دانشگاهها در حل مسائل جامعه شد. موضوع اعتیاد و دخانیات به عنوان بحرانهای اجتماعی در ایران مطرح شده و تأثیر مصرف دخانیات بر اعتیاد و بیماریها باید بررسی علمی شود.
دبیر شورای انقلاب فرهنگی به وجود ۳۵ سیاست کلی در زمینه علم و فناوری در کشور اشاره کرد و گفت: نیاز به سیاستهای راهبردی و کاربردی مورد تأکید قرار دارد
وی به بررسی نقش دانشگاهها و استادان در حکمرانی علم و فناوری پرداخت و بر اهمیت مسائلهشناسی، سیاستگذاری، قانونگذاری و راهبری تأکید کرد و افزود: در این راستا سه رکن اصلی شامل مسائلهشناسی، سیاستگذاری و قانونگذاری معرفی شده است. یکی از چالشهای اصلی مهاجرت استادان به دلیل مشکلات معیشتی و قوانین ناکافی است که باعث میشود استادان نتوانند در حکمرانی فناوری نقش مؤثری ایفا کنند
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در تشریح ارکان سه گانه حکمرانی علم وفناوری گفت : مسائلهشناسی به شناسایی و دیدبانی مسائل مربوط به حکمرانی فناوری میپردازد؛ سیاستگذاری و سیاست نگاری بر اساس مسائل شناسایی شده، سیاستهای لازم را تدوین میکند ؛ همچنین در قانونگذاری ، قوانین لازم برای حمایت از استادان و دانشمندان باید نوشته شود.
وی به اهمیت ایجاد آزمایشگاههای ملی و تأمین منابع مالی برای تولید دانش اشاره کرد و نقش خیرین در تأمین هزینههای تولید دانش و نیاز به نرمافزارهای علمی برای رفع نیازهای کشور را با اهمیت توصیف کرد.
خسروپناه به پیوند دانشگاه با جامعه و صنعت پرداخت و گفت : ارتباط دوسویه بین دانشگاه و صنعت بسیار حائز اهمیت است و باید بهبود یابد. همچنین اجراییسازی قوانین و سیاستها و استفاده از نخبگان برای بهبود وضعیت علمی و فناوری کشور ضروری است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: نقش کمیسیونهای مجلس در تنظیمگری و همکاری با دانشگاهیان برای تدوین لوایح و طرحها نیز بسیار با اهمیت است ؛ علم و فناوری باید با اخلاق پیوند داشته باشد تا از بحرانهای اجتماعی جلوگیری شود؛ این حکمت به عنوان یک نگرش و کنش مبتنی بر عقلانیت و فضیلت معرفی میشود.
وی یادآو شد: در حوزه صنایع دستی، ایران با ۲۹۹ نوع محصول، یکی از غنیترین کشورها در این زمینه است و سندهای مربوط به صنایع دستی و موسیقی تدوین شده است. تنوع سازهای موسیقی و دستگاههای مختلف ایرانی نیز به عنوان دستاوردهای فرهنگی کشور معرفی میشود. در نهایت، تأکید میشود که دانشگاهیان باید در تدوین اسناد و سیاستها نقش فعالی داشته باشند.
پرچمداری استادان دانشگاه در عصر تحول جهانی
دکتر حسین کلانتری خلیل آباد رییس دانشگاه آزاد اسلامی در این آیین به اهمیت نقش استادان در عصر تحولات جهانی اشاره کرد و از آنها خواست تا در پرچمداری تربیت انسانهای مومن و آگاه تلاش بیشتری کنند.
وی تأکید کرد که اساتید باید فراتر از تولید مقالات و کتابها عمل کنند و به عنوان کنشگران فرهنگی و الگوهای تربیتی در جامعه ایفای نقش داشته باشند.
کلانتری خلیل آباد به این نکته اشاره کرد که معلم باید درس زندگی و شخصیت به دانشجویان بدهد و نه تنها به تدریس دروس بپردازد.
در پایان این همایش از تعدادی از اساتید و معلمان دانشگاه آزاد اسلامی البرز و مدارس سما به مناسبت گرامیداشت مقام معلم با اهدای لوح تقدیر تجلیل شد.