روایت تازه از انفجار بندر رجایی؛ دمای انفجار بالای ۱۰۰۰ درجه بود!

ایسنا/ رئیس کارگروه آتشنشانی کشور که در عملیات اطفای حریق بندر شهید رجایی در محل حادثه حضور داشت، با اشاره به این حادثه را متفاوتترین حادثه حریقی کشور بیان بود، گفت: دما در محل حریق یک هزار و ۴۰۰ درجه بود و با آب نمیشد آتش کانتینرها را خاموش کرد، زیرا آب همان لحظه بخار میشد و ما برای کنترل حریق باید در کانتینرها را باز میکردیم.
قدرتالله محمدی، رئیس کارگروه آتشنشانی کشور و مدیرعامل سازمان آتشنشانی تهران ضمن تسلیت به خانوادههای کشتهشدگان حادثه انفجار بندر رجایی، اظهار کرد: در روز حادثه، من از تلویزیون خبر انفجار بندر شهید رجایی را دنبال میکردم که دقایقی بعد، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بنده تماس گرفت و از من خواست با تیمی از آتشنشانان حرفهای به بندرعباس اعزام شویم. من به همراه جلال ملکی سخنگوی سازمان، به دنبال بهترین مسیر برای رسیدن فوری به محل حادثه بودیم و سرانجام تصمیم گرفتیم با اولین پرواز به سمت قشم و سپس از راه دریایی به بندرعباس برسیم و اینچنین ما حدود ساعت ۵ عصر به محل حادثه رسیدیم.
وی با اشاره به خاص بودن این حادثه، افزود: این حادثه، متفاوتترین حریقی بود که تاکنون ما در کشور شاهد آن بودیم. حجم و گستردگی آتش، نوع حریق، دمای هوا و دمای یک هزار و ۴۰۰ درجه سانتیگرادی حریق و دودهای کیلومتری که به آسمان کشیده شده بود این حریق را از سایر عملیاتهای ما متمایز میکرد.
مدیرعامل سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهر تهران ادامه داد: این حادثه، به یک بحران تبدیل شده بود و برای مدیریت آن چندین استان شامل استانهای فارس، کرمان، یزد، تهران و هرمزگان همکاری داشتند. همه شرکتهای پتروشیمی، پالایشگاهها و شرکتهای نفت نیز پای کار بودند. همچنین منسجم کردن این همه نیرو از استانهای مختلف در آن شرایط سخت و استرسزا واقعا کار دشواری بود که الحمدلله انجام شد.
محمدی درباره نوع حریق، گفت: حریقها در این حادثه، در کانتیرهای بسته اتفاق میافتاد، یعنی گوشهای از کانتیر دربسته آتش گرفته بود و بخشی از کانتیر را سوراخ کرده و شعلهها به بیرون میزد و به سایر نقاط سرایت میکرد. در هر کدام از این کانتیرها نیز وسایل مختلفی نگهداری میشد، مثلا در بعضی از آنها مواد غذایی، لوازم خودرو، قیر و غیره نگهداری میشد.
وی افزود: ما برای اینکه بتوانیم حریقها را خاموش کنیم اولا باید میدانستیم درون هر کانتیر چیست تا بدانیم با چه روشی میتوان آن را خاموش کرد. زیرا انقدر دمای هوا و حریق زیاد بود که آب روی کانتینرها بخار میشد و اصلا خاموش نمیشد. به عنوان مثال در کانتینری که قیر نگهداری میشد، نمیشد از آب استفاده کرد. بر همین اساس، ما باید کانتینرها را در ابتدا باز میکردیم و بعد برای اطفای حریق اقدام میکردیم.
مدیرعامل سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهر تهران ادامه داد: در این حادثه، ۱۵ ساعت کنترل حریق اصلی و ۴۸ ساعت اطفای کامل زمان برد، همچنین چهار مرتبه سناریوی عملیاتی را تغییر دادیم تا در دمای ۴۰ درجهای بندرعباس بتوانیم این بحران را کنترل کنیم.
محمدی گفت: آتشنشانان واقعا جانانه وارد حریقها میشدند تا بتوانند حریق را کنترل کنند. در این مدت، چندین انفجار در فاصله ۵ متری آتشنشانان رخ داد و ما هیچ راهی جز نفوذ نداشتیم اما همه همکارانم با شجاعت تمام در دل آتش بودند و سرانجام با تمام تلاشهای همکارانم در سراسر کشور، حریق کاملا اطفا شد.