قزوین پیشتاز اجرای آزمایشی فؤاد ۱۲۸ در کشور خواهد بود

ایرنا/ رییس مرکز بازرسی سازمان اداری استخدامی کشور، قزوین را پیشتاز اجرای آزمایشی طرح فواد ۱۲۸ اعلام کرد و گفت: سامانه ۱۲۸ به عنوان فوریتهای اداری و برای پاسخگویی آنی به شکایات مردم به زودی و با حضور معاون اول رییس جمهور در قزوین آغاز به کار می کند.
کامل داودی اظهار کرد: از 16 اردیبهشت ماه جاری سامانه 128 به طور رسمی در قزوین به منظور رسیدگی به شکایت های مردمی از دستگاه ها و ادارات دولتی کار خود را آغاز خواهد کرد.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون هیچ آمار متمرکزی از شکایت مراجعان به نظام اداری کشور وجود ندارد، تصریح کرد: در ایران و از یک قرن پیش سابقه نظام اداری وجود دارد اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی تغییرات بسیاری را در نظام اداری کشور شاهد بودیم، اصلاح نظام اداری، سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری، برنامه های توسعه ای از جمله این قواعد هستند تا ذینفعان بتوانند خدمات بهتری دریافت کنند.
داودی ادامه داد: علی رغم همه تلاش هایی که برای اصلاح و توسعه نظام اداری انجام شده اما هنوز شهروندان از کیفیت خدمات ارایه شده رضایت ندارند، در بهمن ماه سال گذشته یک افکارسنجی در کشور صورت گرفت که براساس نتایج به دست آمده مشخص شد بیشتر مراجعه کنندگان از کیفیت خدمات در نظام اداری راضی نیستند و بسیاری از درخواست آنان نیز بی جواب می ماند.
این مسوول با بیان اینکه از سال 82 و برای پاسخگویی به درخواست و شکایات شهروندان از نظام اداری 6 طرح اجرایی شد اما نتایج مطلوبی به همراه نداشت، اضافه کرد: متاسفانه آمار کلی از ورودی شکایات مردمی به نظام اداری وجود ندارد و هر دستگاهی نیز به صورت جداگانه به شکایات خود رسیدگی می کند، ما در این دوره به دنبال پاسخگویی آنی به شکایات شهروندان از دستگاه های اجرایی خواهیم بود.
شهروند مطالبه گر و نظام اداری پاسخگو نداریم
رییس مرکز بازرسی سازمان اداری و استخدامی کشور یادآور شد: در نظام اداری کنونی مشکل فرهنگی داریم، متاسفانه شهروند مطالبه گر و نظام اداری پاسخگو نداریم و در واقع به شهروندان ما در دستگاه های اجرایی پاسخ مناسب داده نمی شود، بنابراین آنها به هر کجا که بتوانند شکایت می کنند.
وی ادامه داد: سامانه فوریت های اداری اهداف کوتاه، میان و بلند مدت دارد، این سامانه برروی عملکرد حلقه نهایی دستگاه های اداری که با مردم در تعامل هستند، متمرکز می باشد چرا که اگر کارکنان خط عملیاتی با مردم خوب تعامل داشته باشند و یا نامناسب، هر 2 مورد به حساب حاکمیت نوشته می شود.
داودی افزود: بررسی ها نشان می دهد ۷۵ تا ۸۰ درصد شکایت ها جنبه آنی و مابقی هم نیاز به بررسی مستندات دارند، شفاف نبودن فرآیند اداری، عدم به روزرسانی سامانه، عدم پاسخگویی به تلفن های گویا، تاخیر و تعجیل در شروع و اتمام کار ادارات، نبودن کارکنان و عدم تعیین جانشین از جمله مشکلاتی سیستم اداری کشور هستند.
رییس مرکز بازرسی سازمان اداری و استخدامی کشور با اشاره به تاکید رییس جمهور برای حل مشکلات، تاکید کرد: به دنبال صدور کارنامه هستیم، یکی از ایرادات نظام اداری ما دریافت یکساله بازخوردها است، از این رو به دنبال دریافت بازخوردها به صورت هفتگی، ماهانه، ۶ ماهه و یک ساله می باشیم.