رسالت آموزش و پرورش تربیت انسان متعهد و مومن است

ایرنا/ مشاور وزیر و دبیر کمیته همکاریهای حوزههای علمیه و آموزشوپرورش با تأکید بر نقش بیبدیل همکاری دو نهاد دینی و آموزشی در تربیت نسل انقلابی گفت: تعلیم و تربیت تنها به انتقال مفاهیم علمی محدود نمیشود، بلکه رسالت اصلی آن تربیت انسانهای متعهد، مؤمن و مسئول برای ساختن جامعهای مترقی و مبتنی بر ارزشهای الهی است.
حجتالاسلام «حمید نیکزاد» روز دوشنبه در آیین گرامیداشت هفته معلم به اهمیت تربیت صحیح نسل آینده بر پایه آموزههای دینی و انقلابی اشاره و اظهار کرد که در نظام اسلامی، تعلیم و تربیت تنها به انتقال مفاهیم علمی محدود نمیشود، بلکه رسالت اصلی آن تربیت انسانهای متعهد، مؤمن و مسئول برای ساختن جامعهای مترقی و مبتنی بر ارزشهای الهی است.
وی در ادامه سخنان خود، تعامل سازنده میان حوزههای علمیه و آموزشوپرورش را راهگشای چالشهای فرهنگی و تربیتی امروز دانست و تصریح کرد: حوزههای علمیه بهعنوان مراکزی برای پرورش اندیشه دینی، باید فعالیتهای آموزشی و تربیتی آموزشوپرورش را تقویت کنند و از سوی دیگر، وظیفه آموزشوپرورش است که نسل جدید را به گونهای تربیت کند که علاوه بر توانمندی علمی، به هویت دینی و فرهنگی خود افتخار کنند.
دبیر کمیته همکاریهای حوزههای علمیه و آموزشوپرورش با انتقاد از نظام آموزشی که گاه در تربیت دینی نسل جدید با کاستی مواجه بوده است، افزود: تلفیق آموزش علمی و تربیت معنوی باید بهعنوان اصل اساسی در برنامههای آموزشی کشور قرار گیرد، زیرا بدون توجه به معنویت و اخلاق، نمیتوان به پیشرفت پایدار و تمدنساز دست یافت.
همکاری حوزهها و آموزشوپرورش، عامل بازگشت به ارزشهای اصیل
نیکزاد در بخش دیگری از سخنان خود به شرایط جهانی و پیامدهای غفلت از تربیت دینی پرداخت و اظهار کرد: نسل بدون هویت فرهنگی و دینی، در برابر بمباران فرهنگی دشمنان آسیبپذیر خواهد بود و امروز باید بر پایه آموزههای اسلام و نگاه تمدنی انقلاب اسلامی، انسانهایی تربیت کنیم که بتوانند در برابر هجمههای خارجی ایستادگی کنند و این هدف فقط با همکاری واقعی میان حوزههای علمیه و آموزشوپرورش میسر است.
وی از برنامههای ملی برای تقویت تعامل حوزه و آموزشوپرورش خبر داد و بیان کرد: کمیته همکاریهای حوزههای علمیه و آموزشوپرورش در تلاش است که بهصورت هدفمند و برنامهریزیشده، ارتباط این دو نهاد را ارتقا دهد.
دبیر کمیته همکاریهای حوزههای علمیه و آموزشوپرورش گفت که در همین راستا، طرحهای مشترکی در زمینه آموزشهای دینی، پژوهشهای تربیتی و همچنین مهارتآموزی معنوی در دستور کار قرار گرفته است.
وی با اشاره به موفقیتهای گذشته در حوزه تربیت دینی دانشآموزان و برگزاری برنامههای مشترک فرهنگی میان حوزه و مدارس، تصریح کرد که ما باید از ظرفیتهای عظیم حوزههای علمیه برای عمقبخشی به تربیت دینی دانشآموزان استفاده کنیم. حمایت از معلمان متعهد و تقویت برنامههای قرآنمحور، جزء اهداف اصلی ما در این مسیر است.
معلمان؛ طلایهداران تربیت تمدنساز
مشاور وزیر آموزشوپرورش همچنین با تجلیل از مقام معلمان، آنان را طلایهداران تربیت نسل آینده معرفی کرد و افزود: معلمان نقش محوری در شکلگیری شخصیت دانشآموزان دارند و همکاری نزدیک حوزههای علمیه با معلمان میتواند بستر تربیت نسلی تمدنساز را فراهم کند و این همکاری باید نهتنها تقویت شود، بلکه به یک الگوی جهانی برای تربیت دینی و علمی بدل شود.
حجت الاسلام نیکزاد در پایان سخنان خود از ضرورت بازنگری در نظامهای تربیتی کشور سخن گفت و خاطرنشان کرد: آموزشوپرورش و حوزههای علمیه باید با تکیه بر اهداف بلند انقلاب اسلامی، تربیت دانشآموزانی دردمند، فهیم و مسئول را سرلوحه کار خود قرار دهند و این همکاری نه تنها جامعه را از آسیبهای فرهنگی مصون نگاه خواهد داشت، بلکه زمینهساز ظهور تمدن نوین اسلامی خواهد بود.
آیین تجلیل از معلمان نمونه استان ایلام با حضور مشاور وزیر و دبیر کمیته همکاریهای حوزههای علمیه و آموزش و پرورش، نماینده مردم استان در مجلس شورای اسلامی و سرپرست معاونت سیاسی و امنیتی استانداری ایلام در سالن امور تربیتی شهر ایلام برگزار شد.