استاندار اردبیل: دولت چهاردهم در پی جایگزینی حافظهمحوری با خلاقیت در آموزش است

ایرنا/ اردبیل - ایرنا - استاندار اردبیل گفت: دولت چهاردهم به دنبال جایگزین کردن حافظهمحوری با خلاقیت، مسالهمحوری و تفکر انتقادی در نظام آموزشی و همسو کردن محتواهای آموزشی با نیازهای جامعه است.
به گزارش خبرنگار ایرنا، مسعود امامی یگانه روز چهارشنبه در مراسم پاسداشت مقام و معلم استاد در اردبیل با اشاره به جایگاه معلمان اظهار کرد: معلمی و آموزش شغل انبیا است و نقشی که معلمان در جامعه ما به عنوان کشوری در حال توسعه میتوانند ایفا کنند، این است که اگر بخواهیم در هر حوزهای به جایی برسیم، باید آموزش ببینیم و معلمان این نقش تعیینکننده را از ابتدای ورود دانشآموزان به محیطهای آموزشی تا پایان تحصیلات بر عهده دارند.
وی افزود: نقش معلم تنها انتقال برخی علوم مبتنی بر حافظهمحوری نیست و با این مسیر به جایگاهی که باید نمیرسیم؛ هر جامعهای برای رشد و توسعه باید آموزش را مبتنی بر رشد فرد قرار دهد و فرد از همان دوره پیش دبستانی با مهارتهای اجتماعی، سبک زندگی و مسئولیتپذیری نسبت به خود و دیگران آشنا شود.
استاندار اردبیل بیان کرد: هر قدر هم منابع داشته باشیم اما نیروی انسانی ماهر و توانمند برای مدیریت نداشته باشیم، به جایی نمیرسیم و از همین رو در دولت چهاردهم برنامهریزی خوبی در حوزه آموزش و پرورش انجام شده است تا حافظهمحوری از نظام آموزشی و محتواهای آموزشی به مرور کنار گذاشته و روی خلاقیت، مسالهمحوری و تفکر انتقادی کار شود و محتواهای آموزشی با نیازهای جامعه همسو باشد.
وی با اشاره به اینکه کسب عنوان از کسب مهارت اولیتر شده است، اضافه کرد: در حالی که دانشآموختگان دانشگاهی در استان بسیاری داریم، در مراجعه به واحدهای تولیدی برخی صاحبان کسب و کار اذعان میدارند که در پی کارگری ماهر هستند اما کسی نیست و دانشگاه جامع علمی کاربردی از همین رو تاسیس شد تا مهارتآموزی عملیاتی شود.
امامی یگانه عنوان کرد: بر همین اساس انتظار میرود که ذهنیت مدرکگرایی کنار گذاشته شود و رویکرد مردم را بر اساس نیاز بازار کار نسبت به مقوله آموزش و مهارت تغییر دهیم و امیدواریم مسئولان مرکزهای علمی استان اردبیل حرکت مثبتی در استان ایجاد کنند تا از ظرفیتهای موجود بهرهمند شویم.
وی ادامه داد: استان اردبیل ظرفیتهای خوبی در حوزههای مختلف و به ویژه در بخشهای کشاورزی، صنعت، معدن و گردشگری دارد که با اتکا به آنها و بدون نیاز به اعتبارهای دولتی میتواند خود را اداره کند و این مهم زمانی اتفاق میافتد که نیروهای کار ماهری داشته باشیم که به آخرین دستاوردهای علمی مسلط باشند.
استاندار اردبیل تاکید کرد: همه اقدامها باید در راستای توسعه و مبتنی بر تخصص باشد و در این میان نباید از حل مسائل اجتماعی غافل شویم؛ زیرا صرف تخصص نمیتواند جامعه را به نحو شایسته مدیریت کند و در این راستا به تربیت نیروی انسانی متعهد، دلسوز و دغدغهمند برای آموزش و پرورش در حوزه اجتماعی و فرهنگی نیاز داریم.
وی بیان کرد: برای ارتباط با بخش صنعت و استفاده از نیروهای ماهر تفاهمنامهای بسته شده است تا از ظرفیت اقتصاد دیجیتال و دانشبنیان بیشتر استفاده کنیم؛ زیرا خامفروشی در این شرایط دنیا موجب از دست رفتن منابع و عقبماندگی میشود و این استفاده از فناوری، اصلی اجتنابناپذیر است که امیدوارم مورد توجه قرار بگیرد.
لزوم تغییر ذهنیت به مقوله توسعه
رئیس دانشگاه محقق اردبیلی در ادامه بیان کرد: نخستین فرمان خالق به پیامبر اسلام (ص) مبنی بر خواندن، نقش و جایگاه آموزش و کسانی که این چراغ را روشن نگه میدارند، نشان میدهد و هرچند در مورد شان و جایگاه معلمان سخن بسیار گفته شده است و هنوز هم جا دارد که گفته شود.
محمد حسنزاده با اشاره به نقش آموزش در بحث توسعه افزود: همواره این پرسش مطرح بوده است که چرا برخی کشورها توسعه پیدا میکنند و در پاسخ دیدگاههای گوناگونی مطرح شده و در نهایت موضوع به اینجا رسیده است که انسان و سرمایه انسانی اصلیترین نقش را در توسعه داشته است.
وی تشریح کرد: پیشتر بحث این بود که کشورها بر اساس مزیتهای نسبی (که منابع طبیعی کم و کیف آن را مشخص میکند) به ثروت و توسعه پیدا میکنند اما امروزه مزیتهای نسبی کشورها به وجود انسان بستگی دارد و علت ایجاد ثروت تنها نیروی انسانی دانسته میشود.
رئیس دانشگاه محقق اردبیلی با تاکید بر تغییر دیدگاه نسبت به مقوله تولید ثروت از منابع طبیعی به نیروی انسانی، اظهار کرد: ذهنیت توسعه در ایران باید تغییر کند که این امر میتواند به واسطه معلمان انجام شود؛ زیرا ذهنیت افراد به واسطه آموزش از دوران کودکی شکل میگیرد و بعدها تغییر آن دشوار است.
وی با اشاره مهاجرت نیروهای انسانی دانشآموخته و دارای مهارت تصریح کرد: در حال حاضر بیشتر نگران خامفروشی هستیم، در حالی که روزی میتوانیم بگوییم در مسیر توسعه قرار گرفتیم که شرایطی فراهم کنیم که بتوانیم افراد مهاجرت کننده را به کشور بازگردانیم.
لزوم تربیت نیروی انسانی توانمند، ماهر و کاربلد
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اردبیل نیز در این مراسم گفت: کارآفرینی و مهارتآموزی مقولهای بسیار مهم است که وظیفه دانشگاه جامع را سختتر میکند و نکتهای که در موردش غفلت شده این است که در کشوری صنعتی مانند آلمان مراکز آموزشی وجود دارد که افراد پس از فارغالتحصیلی در آنها بلافاصله میتوانند وارد بازار کار شوند که ما هم در کشور بسیار به چنین مراکزی نیاز داریم.
کیومرث سفیدی با اشاره به تشکیل دانشگاه جامع علمی کاربردی با رویکردی مشابه، بیان کرد: دانشآموختگان دانشگاهی بسیاری داریم اما حلقه مفقوده، توانایی انجام کار و دانایی منجر به توانایی و عمل موثر است؛ زیرا اشتغال و کارآفرینی میتواند به قطار توسعه کشور که روز به روز پیشرفت آن را شاهدیم، کمک کند.
وی بر لزوم تربیت نیروی انسانی توانمند، ماهر و کاربلد تاکید کرد و گفت: دانشگاه جامع علمی کاربردی به دنبال تولید علم نیست و بیشتر در پی آموزش مهارت و کارآفرینی است.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اردبیل شان و جایگاه معلمان در حدیثها و روایتها و بیانات مقام معظم رهبری را مورد یادآور شد و عنوان کرد: بحث معیشت و توانمندسازی این قشر که بذر امید را دل نسل آینده میکارند و نیروی محرکه قطار توسعه کشور را تربیت میکنند، نیازمند توجه بیشتر است.
تعدادی از استادان دانشگاههای استان در ادامه این مراسم که به میزبانی سالن همایش کتابخانه مرکزی اردبیل برگزار شد، با اهدای لوحی مورد تجلیل قرار گرفتند.