مقاومت سازه پل زیرقوسی سد گلورد تایید شد

ایسنا/ معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقهای مازندران گفت: عملیات تست بارگذاری و سنجش مقاومت پل بزرگ زیرقوسی دریاچه سد گلورد با قرار دادن بیش از ۵۷۰ تن بار روی عرشه پل انجام شد و استحکام و مقاومت پل به صورت عملی مورد بررسی قرار گرفت و به تایید رسید.
افراسیاب میرزایی، معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقهای مازندران با اشاره به تکمیل عملیات سازهای پل فلزی زیرقوسی سد گلورد، اظهار کرد: با حضور مهندسان و کارشناسان، سنجش مقاومت و تست بارگذاری بزرگترین پل شمال کشور و چهارمین پل بزرگ زیرقوسی فلزی ایران انجام شد و آخرین گام مربوط به تکمیل و بهرهبرداری از این پل نیز انجام شد.
وی افزود: این عملیات با استقرار ۴۳ دستگاه خودروی سبک و سنگین به وزن مجموع ۵۷۰ هزار کیلوگرم روی نقاط مختلف پل و اندازهگیری میزان خیز عرشه در زمان اعمال فشار صورت گرفت و نتیجه آن نیز طبق پیشبینیها رضایتبخش بود.
معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقهای مازندران، خاطرنشان کرد: بر اساس برآوردها و پیشبینیهای شرکت طراح و سازنده پل سد گلورد، برای این پل در زمان استقرار ۵۷۰ تن بار روی عرشه، خیز عرشه تا ۲۵ سانتیمتر مجاز اعلام شده بود. اما در زمان استقرار کل ۵۷۰ تن بار در نظر گرفته شده، حداکثر خیز عرشه پل در نقطه مرکزی به پنج سانتیمتر رسید که نشان دهنده استحکام بسیار بالای سازه پل سد گلورد است.
میرزایی درباره جزئیات بار اعمال شده روی عرشه پل سد گلورد، گفت: آزمون بارگذاری پل سد گلورد با استقرار ۲۴ تراکتور ۱۰ تنی، پنج تریلی پر بار به وزن هر کدام ۳۵ تن، چهار کامیون پر بار به وزن هر کدام ۳۵ تن و ۱۰ خودرو سواری به وزن ۱.۵ تن انجام شد که هر کدام از این خودروهای سبک و سنگین با نظر مهندسان برای اعمال حداکثر فشار در نقاط مشخصی از پل قرار گرفت.
وی افزود: عملیات اجرایی نصب قطعات سازه این پل به طور کامل پایان یافته و اجرای اپوکسی روی عرشه نیز تا یک ماه دیگر به پایان میرسد. فرآیند تکمیل جاده در ۲ سمت پل هم در حال انجام است که تلاش میکنیم به زودی با تکمیل جاده، این پل و مسیر جایگزین روستاهای بالادست سد گلورد بهرهبرداری شود.