نماد آخرین خبر

روابط عمومی هوشمند در عصر دیجیتال

منبع
ايرنا
بروزرسانی
روابط عمومی هوشمند در عصر دیجیتال

ایرنا/ شبکه‌های اجتماعی تحول گسترده‌ای را در عرصه ارتباطات و اطلاع‌رسانی با الگوهای جدید در بسترهای وب ایجاد کرده که رسانه‌های سنتی و روابط عمومی‌های سنتی را تحت شعاع قرار داده و ضروری است رسانه‌ها و روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی به سمت رسانه و روابط عمومی هوشمند و توسعه‌مدار حرکت کنند.

انقلاب چهارم صنعتی تا سال ۲۰۳۰ با تکنولوژی هوش مصنوعی در دنیا به اوج خود می‌رسد و دستیابی به این تکنولوژی و دانش علمی با تامین زیرساخت‌های لازم و امکانات ارتباطی و هوش مصنوعی در حوزه‌های صنعتی، پزشکی، کشاورزی، گردشگری و فرهنگی به ویژه حوزه رسانه و روابط عمومی در کشور امکان‌پذیر است.

در عصر دیجیتال کار روابط عمومی‌ها و رسانه‌ها در عرصه اطلاع رسانی و ارتباطی بسیار دشوار شده است و دستیابی به ابزارهای پیشرفه هوش مصنوعی نیازمند آموزش، امکانات، تجهیزات و اعتبارات است تا روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی از حالت سنتی خارج شده و به سمت دیجیتالی شدن حرکت کنند.

روابط عمومی دیجیتال بازاریابی اینترنتی و تبلیغات نیست و مختص ارتباط با رسانه‌ها و مخاطبان هم نیست بلکه روابط عمومی دیجیتال علاوه بر بستر سازی ارتباطات دوسویه بین سازمان، رسانه‌ها و مخاطبان، دارای اهداف و تکنیک‌های روابط عمومی در فضای آنلاین، اینترنت و هوش مصنوعی است که تحقق این اهداف مستلزم سیاست‌گذاری جدید و تامین زیرساخت لازم از سوی دولت است.

یکی از مزیت‌های روابط عمومی دیجیتال این است که شامل طیف گسترده‌ای از فعالیت‌ها و مخاطبان می‌شود ، یعنی شما به اجتماعات مختلف و با جنس‌های متفاوتی از مخاطبان دسترسی دارید در این نوع روابط عمومی، دیگر نیازی به مخاطبان مطبوعات سنتی نیست و می‌توان از راه ساده‌تری، با جمعیت بسیار زیادتری از مردم به صورت عمومی با ویژگی‌ها و شخصیت‌های خاص ارتباط برقرار کرد.

به عقیده یونس شکرخواه ، استاد برجسته ارتباطات، روابط عمومی یک علم و هنر است و فقط به انتشار رپرتاژ خلاصه نمی‌شود ، ظهور روزافزون تکنولوژی‌های جدید کمک می‌کند تا روابط عمومی دیجیتال همواره در حال نوسازی و مطابقت با سیستم‌های جدید باشد.

یکی از خلاء‌ها و نارسایی‌های روابط عمومی‌ها فاصله گرفتن از روابط عمومی دیجیتال است ، برای دیجیتالی شدن روابط عمومی‌ها باید ضمن تامین زیرساخت‌های لازم به تربیت و آموزش نیروی انسانی در سازمان‌ها پرداخت ، ضمن اینکه تحقق این امر مستلزم تعدیل سیاست‌گذاری های ارتباطی کشور به روابط عمومی دیجیتال است.

راه‌اندازی کانال مجازی و یا بازنشر مطالب و اخبار دستگاه‌های اجرایی از سوی تعدادی از بلاگرها نشانگر روابط عمومی دیجیتال نیست، روابط عمومی دیجیتال نیازمند دانش روز و ترکیبی از روابط‌ عمومی سنتی، تولید محتوا وانتشار آن در رسانه‌های جمعی و شبکه‌های اجتماعی است.

برای دیجیتالی شدن روابط عمومی‌ها تامین ابزارهای لازم از قبیل ایمیل مارکتینگ، شبکه‌های اجتماعی، وب سایت‌ها و وبلاگ‌های مرتبط با موضوع فعالیت، رسانه‌های خبری آنلاین، تولید محتوا در قالب پادکست (فایل صوتی)، وبینار، اینفوگرافیک، موشن گرافیگ، چند رسانه‌ای، ویدیو، اسلاید، کتاب الکترونیکی و کلاب هاوس لازم و ضروری است و تحقق این امر مستلزم ارتباط و شبکه‌سازی با خبرنگاران، استفاده از توان و تخصص بلاگرها ، اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی و پوشش خبری آنلاین می‌باشد و در غیر این‌صورت بحران‌ آینده‌ روابط عمومی‌ها بحران شرایط دیجیتال ‌خواهد بود.

پژوهشگران ارتباطی معتقدند که آینده روابط عمومی و روزنامه‌نگاری آنلاین در یک نرم‌افزار خلاصه می‌شود که دیگر به جای خبرنگار و یا کارشناس روابط عمومی این نرم‌افزار است که کار روزنامه‌نگاری را انجام می‌دهد ، تیتر می‌زند و خبر می‌نویسد.

در حال حاضر بستر روابط عمومی دیجیتال به قدری گسترده است که حتی شرایط را برای تعامل و گفت‌وگوی مردم با یکدیگر نیز فراهم می‌کند که می‌تواند مزایای خودش را برای سازمان داشته باشد.

دولت چهاردهم با فعال کردن شورای اطلاع رسانی در استان‌ها دنبال تحول نوین و اساسی در روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی با بکارگیری ابزارهای نوین ارتباطی است و بر همین اساس در نظر دارد با ارزیابی نقاط ضعف و قوت روابط عمومی‌ها، سیاست‌گذاری جدیدی را با توسعه آموزش و تغییر نگرش در روابط عمومی‌ها اعمال کند تا توسعه و تقویت روابط عمومی‌ها منجر به کار ارتباطی با ماهیت دوسویه مبتنی بر نگرش خردگرایی باشد و در این‌صورت است که تفاهم در روابط عمومی‌ها جای اقناع سازی را گرفته و شاهد روابط عمومی با الگوی شاخص دوسویه همسنگ در دستگاه‌های اجرایی خواهیم بود.





آخرین خبر اردبیل در اینستاگرام :
https://instagram.com/ardabil__today