۱۲۰ نمایندگی بیمه ایران در قم فعال است

ایرنا/ مدیرکل بیمه ایران نمایندگی قم گفت: بیش از ۷۰ سال از آغاز فعالیت بیمه ایران در قم میگذرد و امروز با حدود ۱۲۰ نمایندگی در سطح استان، بخش عمدهای از خدمات بیمهای را ارائه میدهد.
اقدام صابری روز دوشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به جایگاه این شرکت بهعنوان تنها شرکت بیمه دولتی، گفت: بیمه ایران در قم برای دومین سال متوالی رتبه نخست کشوری را کسب کرده و سال گذشته بیش از یکمیلیون انواع بیمهنامه در این استان صادر کرد.
وی با بیان اینکه تقریبا صد درصد صدور بیمهنامهها از طریق نمایندگیها انجام میشود، اضافه کرد: تلاش داریم مردم برای دریافت خدمات به نزدیکترین نماینده مراجعه کنند و مراجعه مستقیم به شعبه مرکزی تنها در موارد خاص انجام شود.
شاخصهای ارزیابی عملکرد؛ از رضایتمندی تا پرداخت خسارت
وی یکی از دلایل رتبه نخست استان قم در ارزیابی عملکرد برای دومین سال متوالی را سرعت در پرداخت خسارت و رضایتمندی مشتریان دانست و گفت: شاخصهایی چون رشد حق بیمه، مانده عملیات، پایین بودن فروش بیمه شخص ثالث نسبت به سایر رشتهها و سهم فروش بیمههای عمر در مجموع ۱۳ موضوع ارزیابی را تشکیل میدهند.
صابری با بیان اینکه بیمهنامههای شخص ثالث همواره زیانده هستند، افزود: از حق بیمهای که بیمهگذار پرداخت میکند حدود ۱۰ درصد به نیروی انتظامی، ۱۰ درصد به وزارت بهداشت و بخشی به صندوق تامین خسارتهای بدنی اختصاص مییابد؛ به علاوه، هفت درصد کارمزد نمایندگی و سایر هزینهها نیز از این مبلغ کسر میشود که سوددهی را بسیار دشوار میکند.
وی افزود: در استان قم حدود ۴۰ درصد حق بیمه مربوط به شخص ثالث و ۶۰ درصد به سایر رشتهها اختصاص دارد که این نسبت در مقایسه با میانگین کشوری، مطلوب ارزیابی میشود.
وی با اشاره به میزان بالای پرداخت خسارت در استان قم، بیان کرد: در سال گذشته حدود ۷۰۰ میلیارد تومان خسارت در قم پرداخت شد که بهطور متوسط معادل ۲ میلیارد تومان در روز است.
به گفته مدیرکل بیمه ایران نمایندگی قم، پارسال یک میلیون و ۴۲ هزار و ۹۲۴ فقره انواع بیمهنامه در استان قم صادر و یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان حق بیمه از بیمهگذاران این استان دریافت شد.
وی تصریح کرد: اولویت ما ارائه خدمات دقیق، بهموقع و قانونی به مردم است؛ اگرچه سهم بازار بیمه ایران کاهش یافته، اما همچنان این شرکت در استان قم با سهم حدود ۲۴ درصدی، پیشتاز بازار بیمه است.
نیمی از پروندههای خسارت در قم مربوط به خودروهای غیربومی است
وی با اشاره به موقعیت خاص جغرافیایی قم، گفت: قم شاهراه مواصلاتی ۱۷ استان کشور است و به همین دلیل، بخش قابل توجهی از پروندههای خسارت مربوط به خودروهای عبوری و غیربومی است.
صابری افزود: بهطور متوسط اگر روزانه ۱۰۰ پرونده خسارت در قم تشکیل شود، بیش از نیمی از آنها مربوط به سایر استانهاست که این امر فشار مضاعفی بر کارشناسان وارد میکند، اما تلاش میشود به همه پروندهها به بهترین شکل رسیدگی شود.
وی همچنین گفت: در رشتههایی مانند آتشسوزی و حوادث صنعتی نیز تلاش شده با پرداخت علیالحساب دست کم ۵۰ درصد خسارت در روزهای ابتدایی، از فشار مالی حادثهدیدگان کاسته شود.
تشدید نظارت بر نمایندگان بیمه برای جلوگیری از تخلفات در فروش اقساطی و نقدی
وی گفت: تمامی بیمهنامهها، اعم از نقدی و اقساطی، باید بر اساس نرخهای مصوب و درج شده در متن بیمهنامه صادر شوند و هرگونه اظهار نظر مغایر با این نرخها از سوی نمایندگان تخلف محسوب میشود و با آن برخورد خواهد شد.
وی افزود: برخی نمایندگان عنوان میکنند اگر بیمهنامه به صورت نقدی صادر شود تخفیف بیشتری شامل حال بیمهگذار میشود، اما این موضوع تنها در رشتههایی مانند بیمههای کارخانهها یا مسئولیت که بهصورت رسمی در متن بیمهنامه قید شده باشد، مجاز است؛ در غیر این صورت، هرگونه تفاوت در نرخها غیرقانونی است و مردم میتوانند چنین مواردی را گزارش دهند.
مدیرکل بیمه ایران نمایندگی قم تاکید کرد: نرخ بیمهنامههای شخص ثالث پایه برای همه شرکتها یکسان و مصوب شورای عالی بیمه است و هرگونه نرخگذاری پایینتر از این مبالغ، تخلف آشکار محسوب میشود.
وی گفت: کاهش قیمت بیمهنامهها از سوی برخی شرکتها موجب تاخیر در پرداخت خسارتها و نارضایتی مردم شده است.
تاکید دولت بر قانونگرایی بیمه ایران
وی با اشاره به جلسه اخیر با حضور برخی مدیران شرکتهای بیمه و نمایندگان مجلس، گفت: دولت و مجلس بر شفافسازی و انضباط مالی در صنعت بیمه تاکید دارند و بیمه ایران بهعنوان تنها شرکت بیمه دولتی، متعهد به رعایت کامل قانون است و هرگونه خطای احتمالی نیز سریعا پیگیری و اصلاح میشود.