قابلیتهای چهارمحال و بختیاری در حوزه «ادبیات پایداری»

مهر/ یک شاعر و پژوهشگر ادبی در چهارمحال و بختیاری گفت: گروه ادبیات فارسی با گرایش ادبیات پایداری در دانشگاه شهرکرد این ظرفیت را ایجاد کرده که استان را به قطب ادبیات پایداری کشور تبدیل کند.
چهارم خردادماه در تقویم ایرانیان یادآور مقاومت و ایستادگی مردمان دزفول در استان خوزستان است که در دوران جنگ تحمیلی بیشترین حجم موشکها را از دشمن بعثی تحمل کردند اما هرگز حاضر نشدند خانه و کاشانه و شهر خود را رها کنند و بروند. از این رو شهر دزفول در حافظه تاریخی ایرانیان نمادی از ایستادگی مردم در برابر جنگ و تهدیدات بیگانگان ماندگار شده است، مفاهیم والا و ماندگاری که نه فقط در عصر حاضر بلکه در طول تاریخ در مخلوقات ادبی شاعران و نویسندگان ایرانی بروز و ظهور یافته و آثار جاودانی را در شاخه ادبیات مقاومت و پایداری ایجاد کرده است.
مهدی طهماسبی در گفتگو با خبرنگار مهر با گرامیداشت روز مقاومت و پایداری و با اشاره به اینکه ادبیات مقاومت از کهنترین انواع ادبی است که ریشه در حماسه دارد، اظهار کرد: از بدو ورود به وادی دفاع از میهن و باور ایرانیان به حفظ و حراست از وطن، ادبیات مقاومت نیز در زبان و ادبیات فارسی موجودیت یافته است.
شاعر و نویسنده چهارمحال و بختیاری با ذکر اینکه ادبیات مقاومت ادبیات ذلتناپذیر با روحیه حماسی است، ادامه داد: بر طبق این ادبیات، هیچ جایگاهی برای سازش و تسلیم وجود ندارد که این اندیشه برخاسته از تفکر عاشورایی است. شکی نیست که بُنمایه و محور اصلی حوزه ادبیات پایداری ریشه در باورها و اعتقادات شیعی دارد و از عاشورا سرچشمه میگیرد.
طهماسبی بیان کرد: ادبیات پایداری مردمی است یعنی زلف آن به زلف مردم گره خورده و پشتوانه مردمی دارد و ادبیات مقاومت و پایداری را شاید بتوانیم قدیمیترین نوع ادبیات مردمی بدانیم. در ادبیات شفاهی از قبل از اسلام و سپس در شاهنامه فردوسی که به معنای اخص کلمه به سطح عالی رسید و در قالب حماسی بروز و ظهور یافت، میتوان به رگههایی از نگاه مردمی به حوزه تاریخ و اندیشه رسید.
گرهخوردگی ادبیات پایداری با مبانی و اعتقادات دینی
این نویسنده و پژوهشگر ادبی با تأکید بر اینکه در ادبیات مقاومت و پایداری ایران کشوری ارزشمند و بسیار مهم است، افزود: میهن در ادبیات به قدری عظمت و اهمیت دارد که به قول فردوسی: «اگر سربهسر تن به کشتن دهیم, از آن به که کشور به دشمن دهیم» رواست.
طهماسبی گرهخوردگی ادبیات پایداری با مبانی و اعتقادات دینی را مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد: شاید بارزترین و متعالیترین جلوه مقاومت و پایداری را در عاشورا ببینیم؛ پیوند نویسندگان و شاعران و هنرمندان دفاع مقدس در عصر حاضر با ادبیات مقاومت با محوریت دین و مذهب منجر به خلق آثار ادبی و هنری بیبدیل شده است.
وی با یادآوری اینکه اثرگذاری عمیق و گسترده مضامین عاشورایی در ادبیات پایداری غیرقابل کتمان است، ادامه داد: «یاران چه غریبانه رفتند از این خانه، هم سوخته شمع جان هم سوخته پروانه» فریادگر جلوههایی از شام غریبان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و خاندان و یاران حضرت در عاشوراست.
طهماسبی اظهار کرد: ادبیات مقاومت پیشینه طولانی در تاریخ ادبیات فارسی دارد که در مقاتل، مختارنامهها، حمله حیدریها، علینامهها، شاهنامهها، طومارها و منظومههای پهلوانی و … بروز و ظهور یافته است.
وی با ذکر اینکه ادبیات مقاومت در عصر حاضر جلوه زیباتر و پررنگتری دارد، افزود: شهادت و مرگآگاهی از مؤلفههای اصلی ادبیات مقاومت و پایداری است؛ انسان وقتی بداند قرار است از عالم خاکی به عالم دیگری منتقل شود نوع نگاه متفاوتی را خواهد یافت و روایتهایی که از دوران دفاع مقدس نقل میشود بر این نکته صحه میگذارند که این روحیه شهادتطلبی در رزمندگان اسلام ساری و جاری بود و هنرمندان از این موضوع برای خلق آثار زیبای ادبی و بیان ظرفیتهای اندیشه مقاومت و پایداری استفاده کردند.
ظرفیتهای دانشگاه شهرکرد در حوزه ادبیات مقاومت
شاعر آئینی چهارمحال و بختیاری با اشاره به میزبانی استان از کنگره ملی ادبیات پایداری در اسفندماه ۱۴۰۰ به ظرفیتهای استان در این زمینه اشاره و اضافه کرد: برپایی این کنگره مهم ملی ماحصل حضور اساتید زبده و ولایی در دانشگاه شهرکرد و دیگر دانشگاههای استان است.
طهماسبی اظهار کرد: باتوجه به حضورم در این رویداد ادبی در بخش داوری و پشتیبانی، میتوانم با یقین بگویم که گروه ادبیات فارسی با گرایش ادبیات پایداری در دانشگاه شهرکرد این ظرفیت را ایجاد کرده که استان چهارمحال و بختیاری را به قطب ادبیات پایداری کشور تبدیل کند.