فرش چهارمحال و بختیاری، از سالهای اوج تا دوران افول

ایرنا/ فرش دستباف چهارمحال و بختیاری همچون فرش ایرانی مدتی است که از روزهای اوج خود فاصله گرفته و برخی مشکلات و چالشها تار و پود این هنرصنعت دیرین کشور را آشفته کرده است، این در حالی است که با توجه به مزایایی که رونق این صنعت بر اقتصاد دارد، میطلبد رفع این مشکلات یکی از اولویتهای سیاستگذاری در این بخش باشد.
فرش به عنوان یکی از ارزشمندترین دستاوردهای انسان، بخشی از فرهنگ است؛ فرهنگی مرکب از هنرهای دستی همانند طراحی، برجستهکاری، نقاشی و صورتگری، تشعیر و تذهیب، رنگآمیزی و رنگرزی و در کنار آن سنتآفرین نیز وجود دارد به نحوی که بیانکننده حالات، باورها و اعتقادات دینی مردمان ایران زمین است و مکنونات قلبی مردم پاکسرشت را در خود جای داده است.
در میان فرشهای ایرانی، فرشهای چهارمحال و بختیاری از شهرت و اهمیت بالایی برخوردار است. فرش این استان مطابق معاهده بینالمللی «لیبسون» که جمهوری اسلامی ایران با تصویب مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۸۰ به آن ملحق شد به ثبت جهانی نشان جغرافیایی رسید و در سال ۱۳۹۶ نیز لوح ثبت جهانی فرش بختیاری با حضور رییس مرکز ملی فرش ایران در شهرکرد رونمایی شد.
کاربرد رنگهای زیبا با استفاده از عصاره گلها و گیاهان و مواد اولیه طبیعی، شادابی و سرزنده بودن طرحها و نقشهها، انتخاب رنگ، ثبات گیاهی رنگها، پُرز بلند، دقت در بافت و قیمت مناسب از جمله ویژگیهای فرش این استان به شمار میرود.
این هنرصنعت اگر چه در سالهای گذشته از رونق بالایی برخوردار بود و از خانههای ایرانی گرفته تا بازارهای جهانی دوستداران خود را داشت اما بروز برخی چالشها سبب افول و رکود این جایگاه شده است.
بررسی وضعیت کنونی فرش استان و آسیبشناسی این وضعیت، شناسایی چالشها و ارائه راهکارهای کارشناسی موضوعی است که با حضور استادان و کارشناسان و متولیان حوزه فرش در میزگرد خبرگزاری جمهوری اسلامی ( ایرنا ) شهرکرد به آن پرداخته شد.
این میزگرد با حضور ناهید جعفری دهکردی از نخبگان رشته هنر و عضو هیات علمی رشته هنر دانشگاه شهرکرد، غلامرضا زیلابی کارشناس و صنعتگر فرش، علی عسگری ارجنکی از استادان رنگرزی سنتی ایران ، اسماعیل رمضانی کارشناس صنایعدستی ادارهکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی و علیرضا شیخی رییس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری برگزار شد که مشروح آن را در ادامه میخوانید:
قدمت فرش استان به بلندای تمدن منطقه
عضو هیات علمی رشته هنر دانشگاه شهرکرد در این میزگرد گفت: فرش چهارمحال و بختیاری قدمت دیرینه دارد و اگر بخواهیم در مورد فرش صحبت کنیم بیشک تاریخ نخستین دستبافتهها را میتوان به شکلگیری تمدن در منطقه و قدمت سفالینهها پیوند زد.
ناهید جعفری دهکردی با بیان اینکه طرحها و نقشههای کنونی فرش در استان حاصل انتقال سینه به سینه این طرحها از گذشتههای دور تاکنون است اظهار داشت: خلاقیت و ابتکار زنان استان در بافت فرش از یک سو و همچنین ارتباط بینافرهنگی با مناطق همجوار استان در شکلگیری هنر فرش دستباف چهارمحال و بختیاری تاثیر زیادی داشته است و امروز فرش این استان در سطح ملی و بینالمللی حرفهای بسیاری برای گفتن دارد.
به گفته وی، در فرش استان نمادها و تصاویر مختلفی وجود دارد که نشان از فرهنگها، باورهای و آیینهای منطقه است و بیشک با نگاهی به این دستبافتهها میتوان با فرهنگ و هنر هر منطقهای بیشتر آشنا شد.
وی در عین حال بررسی قدمت فرش دستباف در استان را نیازمند تحقیقهای علمی و آکادمیک دانست و گفت: در این خصوص پژوهشهای کمتری انجام شده و امید میرود با حمایت از پژوهشگران و بخش دانشگاهی بتوان کتابها، مقالات و پژوهشهای علمی بیشتری در حوزه فرش استان داشته باشیم.
فرش استان و دانشنامهای که وجود ندارد
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه فرش استان شناسنامه ندارد تصریح کرد: اگر ارتباط صنعت و دانشگاه تقویت و بتوان در سایه این ارتباطات شناسنامه فرش استان را تهیه کرد، سیاستگذاری و تصمیمگیریهای در این حوزه سازندهتر و موثرتر خواهد بود.
جعفری با اشاره به اینکه دانشجویان رشته فرش در خصوص آینده شغلی خود نگرانیهای بسیاری دارند افزود: اگر در برگزاری دورهها، تهیه شناسنامه فرش و سایر تصمیمگیریهای این حوزه از دانش آموختگان (فارغالتحصیلان) دانشگاهی بهرهگیری شود، بیشک این بیانگیزگی برطرف میشود.
وی به تاثیر فناوری(تکنولوژی) بر طرح و نقشههای فرش دستباف اشاره کرد و گفت: ما نمیتوانیم فناوری و پیشرفتهای جدید بر مظاهر زندگی خود را نادیده بگیریم بلکه میتوان از آن به عنوان یک فرصت استفاده کرد و به ویژه از هوش مصنوعی در طراحیهای جدید و خلاقانه استفاده کرد.
خطر فراموشی طرحهای قدیمی
این استاد دانشگاه از سوی دیگر بر ضرورت احیای طرحها و نقشههای قدیمی استان تاکید کرد و گفت: تاکنون هیچ ارگانی که بتواند این اقدام ارزشمند را انجام دهد وارد عمل نشده است.
جعفری افزود: اگر این اقدام انجام نگیرد طرحها و نقشههای قدیمی که هویت و اصالت منطقه هستند را از دست خواهیم داد.
وی تدوین دانشنامه فرش استان را از ضروریات این حوزه اعلام کرد و گفت: تدوین این دانشنامه همکاری همه دستگاههای متولی را میطلبد.
فرش در ردیف سومین منبع درآمدی چهارمحال و بختیاری
یک کارشناس حوزه فرش نیز در این میزگرد اظهار داشت: صنعت فرش در استان پس از کشاورزی و دامداری سومین منبع درآمدی مردم به شمار میرود.
غلامرضا زیلابی با بیان اینکه فرش از جمله کالاهایی است که با کمترین سرمایه بیشترین بازدهی را برای عوامل تولید ایجاد میکند افزود: برای ایجاد یک شغل در صنعت در حدود چهار میلیارد ریال باید سرمایهگذاری کرد اما در حوزه فرش با تامین مواد اولیه آن حدود ۴۰۰ میلیون ریال باید سرمایهگذاری که پس از اتمام کار ارزش افزوده ۷۵ درصدی برای تولیدکننده حاصل میشود.
وی تصریح کرد: در استان کارگاه متمرکز قابل توجهی نداریم و بیشتر کارگاهها به صورت خویشفرمایی است تنها در شهرستانهای خانمیرزا و لردگان به صورت محدود برخی افراد غیربومی به ایجاد کارگاههای متمرکز بافت فرش نایین و اصفهان اقدام کردهاند.
این کارشناس حوزه فرش به فراوانی و سبک بافت فرش در نقاط مختلف استان اشاره کرد و گفت: در استان چهار سبک فرش بافته میشود که در خانمیرزا، فلارد و لردگان بیشتر فرش نایین و اصفهان بافته میشود، در کوهرنگ و اردل سبک تولید دستبافتهها با دیگر نقاط استان متفاوت است و بیشتر به تولید گبه گرایش دارند و سبک یلمه در بروجن و بافت فرش به سبک بختیاری در نقاط مرکزی استان نظیر شهرکرد بیشتر متداول است و هر سبکی بازار و مخاطب خاص خود را دارد.
زیلابی یادآور شد: در استان به جز فرش، دستبافتههای دیگری نظیر سفره خمیری، خورجین و سایر اقلام نیز داریم که جزو دستبافتههای عشایری محسوب میشود.
تنوع، رمز ماندگاری فرش چهارمحال و بختیاری
وی تنوع در طرح و رنگ را عامل ماندگاری فرش این استان برشمرد و گفت: اگر چه در سالهای اخیر این تنوع به سبب بافتههای یکنواخت دستخوش تغییراتی شده است و در تولید با ضعفهایی روبرو هستیم اما فرش همچنان برای استان یک کالای درآمدزاست و میتواند به رونق اقتصاد کمک کند.
این کارشناس فرش در توضیح بازارهای فروش فرش استان و معیارهای خرید فرش در بازارهای محلی و بینالمللی گفت: برای مخاطب بازارهای محلی باید فرشی تولید شود که اصالتها را حفظ کند و رنگ و طرح آن قدیمی و سنتی باشد به طور مثال در استان ۸۸ نوع طرح خشت داریم که در هریک از مناطق استان به شکلی بافته میشود.
زیلابی افزود: این در حالی است که برای فروش فرش در بازارهای بینالملی باید به سلیقه هر کشوری با حساسیت بالایی دقت کرد و متناسب با آن رنگ و طرح استفاده کرد تا در فروش با مشکل روبرو نشویم.
وی به شیوه تولید فرش در گذشته و زمان حال نیز اشاره کرد و گفت: در گذشته خامه (نخ) فرش در همان روستا و منطقه رنگ میشد، پشم هر منطقه در همان جا ریسیده میشد و طرح و نقشه هم برای همان منطقه بود و به همین ترتیب بر اساس رنگ، نوع گره و نوع طرح فرش هر منطقهای از استان تشخیص داده میشد اما این مراحل در حال حاضر رعایت نمیشود و به طور مثال فرشهای تولیدی هر یک از نقاط استان در شهرکرد رنگ میشود که این آفتی برای فرش استان به شمار میرود.
فرش دستباف کالای لوکس نیست
این کارشناس فرش در پاسخ به این سوال که در شرایط کنونی جامعه آیا فرش دستباف به ابعاد ۱۲ متر با قیمتی حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال یک کالای لوکس به شمار میرود گفت: با توجه به تورم موجود در کشور فرش دستباف قیمتی منطقی دارد و کالای لوکس به شمار نمیرود.
زیلابی که تجربه ۳۰ سال فعالیت در حوزه تولید و صادرات فرش را دارد به چالشها و مشکلات کنونی صنعت فرش استان نیز اشاره کرد و افزود: تجربه این سالها میگوید که مشکل کنونی ما در تولید است.
وی ادامه داد: هم در طرح و نقشه و هم در ابعاد با سلیقه جدید مخاطبان روبرو شدهایم و اگر بخواهیم در بازارهای بینالمللی موفق عمل کنیم باید خود را با تحولات جدید به روز کنیم.
این صنعتگر فرش با بیان اینکه ابعاد فرش تولیدی در گذشته متناسب با نیازهای امروز جامعه نیست یادآور شد: با توجه به تغییر متراژ خانهها، باید فرشهایی با ابعاد کوچکتر تولید شود.
زیلابی از کیفیت مواد اولیه تولید فرش نیز انتقاد کرد و گفت: مواد اولیه موجود در بازار نسبت به گذشته افت کیفیت دارد و رنگهای شیمیایی جای رنگهای طبیعی را گرفته است.
تحریمها چالش جدی صنعت فرش
وی تحریمها و محدودیت در صادرات را از دیگر چالشهای مهم فرش این استان و به طور کلی فرش ایرانی برشمرد و گفت: با توجه به محدودیتهای ارزی و تحریمهای موجود، بازگشت پول فرشهایی که به کشورهای دیگر صادر میشود، به سختی انجام میگیرد و ریسک بازگشت سرمایه به شدت بالا رفته است.
این کارشناس حوزه فرش مشکل بعدی صنعت فرش را نبود تصدیگری واحد عنوان کرد و گفت: در حالی که تصدیگری فرش به طور مشخص به صنعت، معدن و تجارت واگذار شده است اما ورود برخی دستگاهها و نهادها نظیر کمیته امداد امام(ره) این موضوع را زیر سوال میبرد.
زیلابی با بیان اینکه برخی دیگر از چالشهای حوزه فرش نیز به طور کلی در سطح ملی و بینالمللی مشترک است یادآور شد: به طور مثال کل تجارت جهانی فرش دستباف دچار رکود است و این موضوع به ظهور کالاهای جایگزین فرش برمیگردد.
وی ایجاد گمرک تخصصی در استان، اختصاص بودجه کافی به امر پژوهش و تحقیق، تولید فرش متناسب با سلیقه جهانی و دوری از بافت یکنواخت فرش را از ضرورتهای صنعت فرش در استان عنوان کرد.
رنگ طبیعی پایه و اساس فرش دستباف استان
یکی از استادان رشته رنگرزی سنتی و گیاهی ایران که با عنوان «پدر رنگ طبیعی قالی ایرانی» نیز شناخته میشود در این میزگرد گفت: رنگرزی یکی از مهمترین مراحل تولید فرش است که اگر با دقت و حساسیت لازم انجام نگیرد فرش تولیدی از کیفیت و دوام بالایی برخوردار نمیشود.
علی عسگری ارجنکی یکی از آفتهای صنعت فرش استان را استفاده از رنگهای شیمیایی عنوان کرد و افزود: در حالی که استفاده از رنگهای طبیعی که از پوست گردو، پوست پیاز، رناس و دیگر گیاهان رنگی به دست میآید در دوام و ثبات فرش نقش مهمی دارد اما در سایه غفلت، ناآگاهی و یا برخی مواد سودجویی از رنگهای شیمیایی در فرشهای دستباف استفاده میشود.
وی تصریح کرد: فرشی که با رنگهای طبیعی رنگ شود، ضرر و زیانی برای تولیدکننده و مصرفکننده ندارد، ثبات زیادی دارد و بر اثر شستشو، سایش و تابش آفتاب دچار تغییر نمیشود.
این استاد کهنهکار رنگرزی که احیاگر ۶۵۰ رنگ طبیعی است با بیان اینکه طی سالهای اخیر در حوزه رنگرزی قدم موثری برداشته نشده است اظهار داشت: در حالی که در گذشته ۱۶۵ استادکار در این حوزه داشتیم اما در حال حاضر تنها سه نفر در این رابطه مشغول فعالیت هستند و اگر بیتوجهی به این حوزه ادامه یابد به زودی این رشته مهم در استان منسوخ میشود.
عسگری بر ضرورت برگزاری دورههای آموزشی برای معرفی و تبیین استفاده از رنگهای طبیعی در بافت فرش دستباف تاکید کرد و گفت: با توجه به تعلق خاطری که به این حوزه دارم ۲ نوبت آموزش رایگان برای علاقهمندان به این حوزه برگزار کردم و استقبال خوبی نیز از این دورهها شد.
وی افزود: بسیاری از بافندگان فرش دستباف شناخت و اطلاعی از رنگهای طبیعی ندارند و نمیتوانند فرق آن با رنگهای شیمیایی را تشخیص دهند از همین رو با وجود زحمت زیادی که برای بافت فرش انجام میدهند اما اگر از رنگهای شیمیایی استفاده کنند به نتیجه مطلوب نمیرسند از همین رو لازم است که برای بافندگان استان دورههای آموزشی برگزار شود.
این استاد رنگرز از دانشگاه نیز انتقاد کرد و گفت: چرا با وجود اینکه در استان صنعت فرش از اهمیت بالایی برخوردار است اما دورههای آموزش رنگرزی با رنگهای طبیعی از سوی دانشگاه تدریس نمیشود.
عسگری در خصوص فلسفه غلبه رنگ قرمز در فرش دستباف استان نیز گفت: رنگ قرمز از رنگهای گرم به شمار میرود و با توجه به شرایط جغرافیایی استان که سرد و کوهستانی به شمار میرود استفاده از رنگ قرمز تلاشی برای گرم نشان دادن محیط خانه است.
وی یادآور شد: با توجه به کاربرد بالای رنگ قرمز در فرش استان، بیشترین گیاهی که در رنگرزی به کار برده میشود، «رُناس» است که از آن رنگهای قرمز، صورتی، نخودی و کرم به دست میآید.
لزوم ثبت معنوی آواها و نواهای فرش استان
کارشناس صنایعدستی ادارهکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی چهارمحال و بختیاری نیز در این میزگرد اظهار داشت: فرش استان از دیرباز تاکنون طرفداران خاص خود را دارد و طرح، رنگ و نحوه بافت این فرش از خصوصیات ارزشمند آن به شمار میرود که در سالهای اخیر کشورهای همسایه از آن کپیبرداری کرده است.
اسماعیل رمضانی افزود: از همین رو یکی از راهکارهای حفظ اصالت فرش، ثبت تکنیکها، طرح و رنگرزی فرش استان ثبت معنوی آن است.
وی تصریح کرد: یکی دیگر از راهکارهای اصالت فرش کشور و استان، واگذاری تصدیگری آن به سازمان میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی بود این در حالی است که طی سالهای اخیر این وظیفه را به دستگاه دیگری محول کردهاند و این چنین فرش با چالشهای موجود روبرو شده است.
کارشناس صنایعدستی ادارهکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی چهارمحال و بختیاری از فرش با عنوان هنرصنعت یاد کرد و گفت: یکی از موضوعات مهم در هنر صنعت فرش، آواها و نواهایی است که در گذشته بافندگان فرش با ریتم آن فرش میبافتند و در واقع برای حفظ و پاسداشت این میراث معنوی باید اقدامی انجام داد.
رمضانی با بیان اینکه تاکنون ۲ طرح بختیاری و یلمه استان ثبت ملی شده است اظهار داشت: فرش استان قابلیتهای متعددی دارد که میتوان در ثبت ملی و بینالمللی آن نیز اقدام کرد.
وی همچنین با انتقاد از ارتباط کمرنگ دانشگاه با حوزه صنایع دستی ادارهکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: این ارتباط در حد اسم است و تاکنون از این محل اقدام موثری برای ارتقای جایگاه فرش استان انجام نشده است.
این کارشناس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی چهارمحال و بختیاری یادآور شد: این در حالی است که بخش خصوصی نظیر اتاق بازرگانی با ایجاد انجمنهای تخصصی فرصت مناسبی را برای رونق فرش استان فراهم کرده است.
رمضان همچنین پیشنهاد داد تا با کمک سازمان صنعت، معدن و تجارت و سایر نهادهای مرتبط، موزه فرش استان راهاندازی و در آن تمامی مراحل تولید فرش تا قدیمیترین فرشهایی که در دسترس است به نمایش گذاشته شود.
خرید فرش دستباف؛ انتخاب هوشمندانه
رمضانی نیز که با کارشناس دیگر این میزگرد مبنی بر لوکس نبودن فرش دستباف همعقیده بود در این خصوص گفت: فرش دستباف نه تنها یک کالای لوکس نیست بلکه یک خرید هوشمندانه و سرمایهگذاری برای آینده به شمار میرود.
وی افزود: با گذشت زمان ارزشافزوده فرش بالا میرود و بیشک نه تنها فرش دستباف از نظر هنری طرفداران خاص خود را دارد بلکه یک کالای سرمایهای نیز به شمار میرود.
این کارشناس صنایعدستی با اشاره به اینکه زنجیره ارزش برای فرش استان ترسیم نشده است، تصریح کرد: چنانچه متولی واحد و تخصصی برای فرش وجود داشته باشد این کاستی را میتوان از میان برداشت.
رمضانی با بیان اینکه هنرمندان تجار خوبی نیستند، افزود: ارتباط بازارهای داخلی و خارجی برای فروش فرش نیاز به شرکتهای تخصصی صادرات دارد و در هه دنیا چنین شرکتهای تسهیلگری وجود داشته و این نقیصه را برطرف میکنند.
۴۵ هزار میلیارد ریال ارزش فرش تولیدی سالانه در استان
رییس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری نیز در این میزگرد گفت: سالانه به طور میانگین ۲۰۰ هزار مترمربع فرش در این استان بافته میشود که ارزش آن حدود ۴۵ هزار میلیارد ریال است.
علیرضا شیخی افزود: در حال حاضر ۱۰۰ هزار بافنده فرش در استان ثبت شده که از این تعداد ۳۵ هزار بافنده به صورت دائمی اقدام به بافت فرش میکنند.
وی ادامه داد: از تعداد بافندگان فرش در استان ۶ هزار نفر بیمه تامین اجتماعی هستند و به همین تعداد نیز در صف انتظار برای برخورداری از خدمات بیمهای هستند.
رییس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری ظرفیت تولید سالانه فرش در این استان را ۱۴۰ هزار مترمربع اعلام کرد و گفت: ۸۰ درصد فرش تولیدی در استان قابلیت صادرات دارد.
شیخی با بیان اینکه بافندگان در استان فرش را به چهار سبک بختیاری، گبه، نایینی و یلمه میبافند، اظهار داشت: تاکنون ۲ طرح قالی بختیاری و یلمه در استان ثبت ملی شده است.
وی تعداد واحدهای تولیدی قالی در استان را ۱۴ واحد به صورت متمرکز و ۲۸ واحد به صورت غیرمتمرکز اعلام کرد و گفت: همچنین هفت تعاونی فرش روستایی و ۲ تعاونی فرش شهری در استان فعال است.
رییس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در خصوص تامین مواد اولیه، وجود زیرساختهای مناسب و تعداد بافنده ماهر و آموزشدیده در استان با چالشی روبرو نیستیم یادآور شد: این در حالی است که گرانی مواد اولیه چالشهایی را فراروی صنعت فرش استان قرار داده است.
شیخی فروش و دستیابی به بازارهای جدید را از دیگر چالشهای صنعت فرش استان برشمرد و گفت: در شناسایی بازارهای صادراتی تاکنون ضعیف عمل شده است و اگر بر این چالش غلبه کنیم میتوان در رقابت با کشورهای دیگر حرفهای زیادی برای گفتن داشته باشیم.
فاصلهگیری فرش چهارمحال و بختیاری از دوران اوج خود
وی با بیان اینکه فرش چهارمحال و بختیاری از دوران اوج خود فاصله گرفته است، افزود: برای بازگشت به آن دوران طلایی یکی از راهکارهایی که میتوان دنبال کرد، احیای سبکها و طرحهای قدیمی است.
رییس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه فرش دستباف استان در حال حاضر یکنواخت شده است، گفت: بیشترین طرحی که در حال حاضر بافندگان اقدام به بافت آن میکنند، خشت بختیاری است در حالیکه طرحها و نقشههای بسیار متعدد و متفاوتی از فرش در استان در مناطق مختلف وجود دارد.
شیخی برگزاری دورههای آموزشی در بهبود وضعیت فرش استان را از دیگر راهکارها عنوان کرد و گفت: به طور نمونه سال گذشته ۱۲ دوره در این خصوص برگزار شد و در سالجاری نیز تاکنون برگزاری ۹ کارگاه هدفگذاری شده است و در ادامه تلاش داریم تعداد این دورهها را افزایش دهیم.
وی افزود: برگزاری دوره ارزیابان، گرهگردانی، مربیان فرش دستباف و دوره ملی رنگرزان از جمله دورههای آموزشی برگزار شده در استان است.
رییس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری در خصوص برنامه این نهاد برای دانشجویان و فارغالتحصیلان رشته فرش نیز اظهار داشت: تلاش کرده ارتباط خود را با دانشگاه تقویت کنیم و از فارغالتحصیلان در بُعد نظارت فنی بر فرش تولیدی استان بهرهگیری شود.
شیخی تصریح کرد: اعطای پروانه تولید فرش در کوتاه مدت، پرداخت وام مشاغل خانگی و شرکت دادن دانشجویان در المپیادها از جمله تسهیلات و امتیازاتی است که برای آنها در نظر گرفته شده است.
وی یادآور شد: اولویتهای پژوهشی نیز با نظر و مشورت دانشجویان رشته فرش انجام میگیرد.