نماد آخرین خبر

خواب زمستانی وزارت راه در پروژه مشترک ایران-روسیه

منبع
فارس
بروزرسانی
خواب زمستانی وزارت راه در پروژه مشترک ایران-روسیه

فارس/ خط ریلی رشت-آستارا که سالانه میلیون‌ها دلار برای کشور درآمد تولید خواهد کرد، قرار است که با پول روس‌ها ساخته شود، اما طبق شواهد موجود، پیشرفت این پروژه معطل وزارت راه‌وشهرسازی است.

مدیر مرکز مطالعات ایران معاصر در روسیه صفر اُف با تأکید بر اهمیت راهبردی پروژه ریلی رشت–آستارا گفت: «تنها ۱۶۲ کیلومتر از مسیر ریلی باقی مانده، اما هنوز شرکت کارفرمای پروژه معرفی نشده است».

در ادعای صفر اُف عنوان شد که طرف روسی برای سرمایه‌گذاری و تأمین فناوری اعلام آمادگی کرده و پول هم آماده است، اما هنوز اقدام جدی از سوی طرف ایرانی صورت نگرفته است.

وی افزود: اگر این مسیر به بهره‌برداری برسد، ایران سالانه ۵۰۰ میلیون دلار از محل ترانزیت کالا سود خواهد کرد، رقمی که بدون صرف هزینه‌های جدی و فقط با عبور دادن کالاها حاصل می‌شود و ایران می تواند به یک بازیگر ژئوپلیتیکی در سطح جهانی تبدیل شود.

او در پایان گفت: ما (طرف روسی) انگیزه داریم، پول و تکنولوژی هم آماده است و تنها منتظریم ایران شرکت کارفرما را معرفی کند و با راه اندازی این خط ریلی، برنده اصلی ایران است و برنده دوم روسیه.

خط ریلی رشت-آستارا حلقه مفقوده کریدور بین‌المللی شمال-جنوب (INSTC) است که با تحولات جهانی از جمله جنگ روسیه و اوکراین در سال ۲۰۲۲، آماده تجاری شدن و تغییر موازنه ترانزیت در سراسر اوراسیا است.

خط ریلی ۱۶۲ کیلومتری رشت-آستارا که اتصال ریلی ایران و آذربایجان را فراهم می‌کند،‌ قرار است با وام ارزی روسیه تا سقف ۱.۶ میلیارد یورو ساخته شود که رایزنی‌های مالی آن در حال انجام است.

چندی پیش وزیر راه‌وشهرسازی فرزانه صادق وعده داده بود که خط ریلی رشت-آستارا تا پایان دولت چهاردهم ساخته خواهد شد.

آخرین خبر گیلان در اینستاگرام :
https://instagram.com/gilan_today