حذف مدارس سنگی گام اساسی در تحقق عدالت آموزشی است

ایرنا/ مدیرکل آموزش و پرورش ایلام با بیان اینکه نهضت توسعه عدالت آموزشی و کیفیتبخشی مدارس دو محور اصلی برنامهریزی در نظام مسائل آموزش و پرورش استان است، گفت که حذف مدارس سنگی، توانمندسازی معلمان و بهروزرسانی فضاهای آموزشی از اولویتهای مهم این دستگاه بهشمار میرود.
ایرج زینیوند روز پنجشنبه در نشست مشترک شورای هماهنگی مدیران دستگاههای تابعه وزارت آموزش و پرورش و شورای معاونان این اداره کل با حضور «اسداله چراغی» نماینده مردم حوزه جنوب استان در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر نقش زیرساختهای آموزشی در ارتقای کیفیت نظام تعلیم و تربیت، اظهار کرد که نهضت توسعه عدالت آموزشی و کیفیتبخشی دو سرفصل مهم و راهبردی دستگاه تعلیم و تربیت استان است.
وی افزود: بر همین اساس، حذف مدارس سنگی، اجرای طرحهای توانمندسازی معلمان، تولیدیکردن هنرستانها، گسترش مراکز جامع سلامت و ایجاد پژوهشسراهای دانشآموزی از اولویتهای برنامهریزی آموزش و پرورش در استان است.
مدیرکل آموزش و پرورش ایلام تصریح کرد که توسعه عدالت فضایی آموزشی، با تخصیص منابع مناسب و تلاش مضاعف مدیران محقق میشود و بیتردید اجرای این طرحها نقش موثری در تحقق اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش استان ایفا خواهد کرد.
زینیوند در ادامه به برخی چالشهای اصلی دستگاه تعلیم و تربیت استان اشاره کرد و گفت: عدم پوشش یکسان مراکز پیشدبستانی به ویژه در مناطق دوزبانه، همچنین مسائل مربوط به پروندههای شاغلان و بازنشستگان در دیوان عدالت اداری مربوط به پاداش خدمت در مناطق محروم طی سالهای ۱۳۶۷ تا ۱۳۸۶ از جمله دغدغههای جدی آموزش و پرورش استان به شمار میرود.
وی تصریح کرد: ساماندهی فضاهای آموزشی و ورزشی فرسوده، شتاب در ساخت مسکن فرهنگیان، کمبود نیروی خدماتی، محدودیت اعتبارات برای ساماندهی سرویسهای دانشآموزی، متناسب نبودن اردوگاههای دانشآموزی با جمعیت و پروژه احداث دهکده ورزشی دانشآموزی از دیگر مسائل پیشروست که نیازمند عزم جدی مسئولان و حمایت نمایندگان مردم در مجلس است.
مدیرکل آموزش و پرورش ایلام همچنین با اشاره به بازپسگیری املاک آموزش و پرورش که در اختیار دیگر دستگاهها قرار دارند، نقش نمایندگان استان را در تسریع روندهای قانونی و تحقق مطالبات فرهنگیان بسیار پررنگ دانست.
در این نشست بر لزوم همافزایی دستگاههای اجرایی برای تحقق عدالت آموزشی، ارتقای کیفیت مدارس و نیز تصویب چند راهکار عملیاتی در این خصوص تاکید شد.
همچنین در این نشست، مهمترین نظام مسائل آموزش و پرورش استان و راهکارهای اجرایی آن با حضور نماینده مردم حوزه جنوب ایلام و رئیس مجمع نمایندگان استان بررسی شد.
به گفته مدیرکل آموزش و پرورش استان ایلام ۱۱۴ هزار دانشآموز در ۱۴۰۱ واحد آموزشی و بیش از ۱۱هزار معلم، همچنان از کمبود فضای آموزشی استاندارد رنج میبرد.
۶۸ مدرسه سنگی، ۱۷ مدرسه کانکسی و ۳۱ مدرسه فرسوده در استان ایلام وجود دارد که ساخت ۱۲۴ مدرسه جدید با ۴۷۵ کلاس درس با مشارکت خیران، مردم، سازمانها و نهادهای مختلف و با حمایت دولت در دستور کار قرار گرفته است.