شتاب در توسعه راههای ایوان؛ گامی راهبردی برای ایمنی و شکوفایی اقتصادی

ایرنا/ توسعه زیرساختهای حمل و نقل شهرستان ایوان در شمال استان ایلام با اجرای پروژههایی نظیر چهارباندهسازی، احداث کنارگذر و اصلاح جادههای حادثهخیز، نویدبخش تحولی چشمگیر در مسیرهای ارتباطی، ارتقای ایمنی تردد و رونق اقتصادی این منطقه مهم مرزی و ترانزیتی است.
راه همواره یکی از ارکان اساسی توسعه بهشمار میرود و نقش تعیینکنندهای در رشد اقتصادی، اجتماعی و تسهیل ارتباطات دارد. در استان ایلام که سالها با کمبود زیرساختهای مناسب ارتباطی روبهرو بوده، بهسازی و توسعه مسیرهای جادهای به مطالبهای جدی برای مردم و مسئولان تبدیل شده است.
شهرستان ایوان، در ۳۵ کیلومتری شمال مرکز استان، از نقاط مهم ترانزیتی و اقتصادی ایلام محسوب میشود. این شهرستان در مسیر عبور کامیونهای ترانزیتی، اتوبوسهای بینشهری و زائران عتبات عالیات قرار دارد و بهویژه در ایام اربعین، به یکی از کانونهای پرتردد کشور تبدیل میشود.
با وجود این موقعیت راهبردی، مسیرهای جادهای ایوان سالهاست با مشکلاتی همچون عرض کم جاده در مسیر اسلامآباد – ایوان، اختلاف سطح جاده با شانه خاکی و نقاط پرحادثه مواجه بوده که موجب وقوع سوانح رانندگی و تهدید جان شهروندان شده است.
از سوی دیگر، ترافیک سنگین داخل شهر ایوان و نبود زیرساختهای مناسب، اهمیت اجرای پروژههایی همچون کنارگذر ایوان را دوچندان کرده است. این پروژه بهعنوان طرحی کلیدی، میتواند نقش مهمی در تسهیل تردد، کاهش ترافیک و ایمنی حملونقل ایفا کند.
آغاز عملیات اجرایی مسیر چهاربانده ایوان- قلاجه- اسلامآباد
در جریان سفر خردادماه رئیسجمهوری و هیأت دولت به استان ایلام، عملیات اجرایی چهارباندهسازی مسیر ایوان – قلاجه – اسلامآباد با حضور معاون برنامهریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی کلید خورد.
به گفته جعفر رحیمی، مدیرکل راه و شهرسازی ایلام، طول این مسیر ۶۸ کیلومتر است که حدود ۲۰ کیلومتر آن در محدوده استان ایلام قرار دارد. عملیات اجرایی قطعه اول به طول ۱۰ کیلومتر از کیلومتر ۳.۵ از سمت ایوان آغاز شده و با اعتبار اولیه ۶۰۰ میلیارد تومان و مدت پیمان ۳۶ ماه، به شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور واگذار شده است.
کنارگذر ایوان؛ پروژهای راهبردی با پیشرفت کند
کنارگذر ایوان با هدف کاهش ترافیک درونشهری و تسهیل تردد در مسیر مهم کرمانشاه – ایوان – ایلام – مهران طراحی شده است. با وجود آغاز عملیات اجرایی این پروژه از حدود هفت سال پیش، روند پیشرفت آن بهدلیل مشکلاتی نظیر کمبود اعتبار و مسائل مربوط به تملک اراضی کند بوده است.
به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان، کنارگذر ایوان به طول ۹ کیلومتر با پیشرفت فیزیکی ۴۵ درصد در حال اجرا است. این پروژه شامل احداث دو پل بزرگ و ۳۷ پل بتنی متوسط است و هماکنون در دو قطعه ۶ و ۳ کیلومتری در دست اقدام میباشد. ملی شدن اعتبار پروژه با اخذ ماده ۲۳ در دستور کار قرار گرفته تا عملیات اجرایی آن تسریع شود.
عبدالله ارجائی شیرازی، معاون برنامهریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی نیز در بازدید از این پروژه، بر اهمیت آن تأکید کرد و از پیگیری برای تأمین اعتبار ملی جهت تسریع روند اجرای آن خبر داد.
ایمنسازی مسیر حادثهخیز زرنه – سومار
در کنار پروژههای بزرگراهی، توجه به جادههای روستایی و کمعرض نیز در دستور کار قرار گرفته است. معاون فنی راهداری ایلام از آغاز عملیات اصلاح نقطه حادثهخیز تنگ کوشک در مسیر زرنه – سومار با اعتبار ۱۵۳ میلیارد ریال خبر داد.
در این پروژه، با خاکبرداری، خاکریزی، احداث یک پل و اجرای روسازی راه، تلاش میشود ایمنی مسیر افزایش یابد. بهگفته مقامات محلی، این جاده بهدلیل پرتگاههای خطرناک و ریزشهای فصلی، همواره یکی از مسیرهای پرخطر منطقه محسوب میشود.
سرمایهگذاری ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی در بهسازی راهها
در دو سال گذشته بیش از ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای اجرای پروژههای روکش آسفالت و بهسازی راههای ایوان هزینه شده است. سید زاهدین چشمهخاور، مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای استان، از آسفالت ۱۳ کیلومتر از راههای داخل شهر ایوان با اعتبار ۲۸۰۰ میلیارد ریال خبر داد.
افزون بر این، پروژههایی مانند روکش آسفالت ۲.۵ کیلومتر از جاده زرنه، مسیر کلهجوب، زرنه – سومار و ساتیان در مجموع ۲۹ کیلومتر دیگر را در بر گرفتهاند. همچنین اجرای پروژههایی مانند روکش مسیر تونل اربعین تا سهراهی چهارمله و ساماندهی نقطه پرحادثه سهراهی کلان نیز در دستور کار قرار دارند.
با نگاهی به حجم اقدامات انجامشده در حوزه راهسازی شهرستان ایوان، میتوان گفت این منطقه در مسیر تحولی بزرگ قرار دارد. توسعه راههای اصلی، احداث کنارگذر، ایمنسازی جادههای فرعی و تخصیص اعتبارات ملی، زمینه را برای ارتقای ایمنی سفر، تسهیل تردد زائران، گسترش مراودات تجاری و ایجاد زیرساختهای جذب سرمایهگذاری فراهم کرده است.
اگر این پروژهها با همین جدیت ادامه یابند، ایوان میتواند به الگویی موفق در توسعه متوازن حملونقل در مناطق مرزی و محروم کشور تبدیل شود.