متروی کرج در بلاتکلیفی

ایرنا/ عملیات احداث خط ۲ قطار شهری کرج سال ۱۳۸۵ با چشم انداز پنج ساله و به طول ۲۷ کیلومتر با ۲۷ ایستگاه آغاز شد که موانع مختلف از جمله مشکلات مالی سبب شد تا زمان تکمیل این پروژه از ۱۹ سال فراتر رود.
قطعه نخست این پروژه در سال ۱۴۰۱ به طول ۶.۵ کیلومتر به صورت آزمایشی به بهره برداری رسید اما تجاری سازی پروژه منوط به اتصال آن به خط پنج قطار شهری تهران شد که اینک گفته می شود در آستانه تحقق است .
آنطور که مدیران شهری کرج می گویند وجود ۲ رام قطار در خط ۲ قطار شهری کرج نمی تواند پاسخگوی متروی این شهر باشد و بر همین اساس از مدتها پیش کرج در انتظار خرید تعدادی قطار جدید از طریق وزارت کشور است.
قرار شد تابستان امسال قطعه دوم خط ۲ قطار شهری کرج بین چهار راه طالقانی و میدان شهید سلطانی این شهر (محل اتصال متروی تهران - کرج ) به بهره برداری برسد اما اینک مدیران شهری از کمبود رام قطار برای افتتاح پروژه خبر می دهند هرچند که برخی اعضای شورای شهر معتقدند که با۲ رام قطار کنونی می توان خدمات ارائه داد.
حسین مهاجری، عضو شورای اسلامی شهر کرج با اشاره به چالشهای متعدد پروژه متروی کرج، بر لزوم مدیریت هوشمندانه، شفافیت در اطلاعرسانی و همکاری نهادها برای تسریع روند راهاندازی این پروژه مهم شهری تاکید کرد.
وی آخرین نشست این شورا با انتقاد از وضعیت کنونی پروژه مترو، اظهار کرد: قطار شهری کرج میتوانست با بهبود حمل و نقل عمومی، رونق و پیشرفت را به این شهر بزرگ بیاورد اما آنچه در واقعیت مشاهده میشود، سرشار از چالشها و مشکلاتی است که در سالهای اخیر افزایش چشمگیری یافته است.
وی با بیان اینکه مشکلات متروی کرج به سالهای ابتدایی آغاز این پروژه بازمیگردد، افزود: فرایندهای پیچیده اداری، عدم تأمین منابع مالی لازم، و عدم هماهنگی بین نهادهای مختلف، از مهمترین عواملی بودهاند که سبب شد تا پروژه با تأخیرهای مداوم مواجه شود.