آموزش و پرورش سمنان مسوول کیفیتبخشی آموزش زبان عربی در کشور شد

ایرنا/ سمنان - ایرنا - مدیرکل آموزش و پرورش سمنان گفت: سمنان بر اساس تصمیم وزارت آموزش و پرورش، به مدت یکسال مسوولیت هدایت فرآیند کیفیتبخشی آموزش زبان عربی دوره اول متوسطه را در کشور برعهده گرفت.
به گزارش خبرنگار ایرنا، قاسم شریفی روز یکشنبه بیان کرد: با واگذاری دبیرخانه راهبری کشوری درس زبان عربی به این استان، برنامهریزی گستردهای برای ارتقای کیفیت آموزش این درس در مدارس سراسر کشور آغاز شد.
وی اضافه کرد: این انتخاب پس از ارزیابی ظرفیتهای علمی و توانمندیهای گروههای آموزشی استان انجام شد و هدف آن ارتقای مهارتهای زبانی دانشآموزان و توانمندسازی معلمان است.
وی افزود: این دبیرخانه با بهرهگیری از ظرفیتهای فضای مجازی، طراحی و تولید بستههای آموزشی و اجرای دورههای تخصصی، برنامههای متنوعی را برای بهبود فرآیند یاددهی - یادگیری اجرا میکند.
برنامههای راهبردی دبیرخانه زبان عربی
شریفی گفت: کمیتهای ویژه شامل معاونان آموزشی، کارشناسان فناوری اطلاعات و صاحبنظران آموزشی تشکیل شده است که زیر نظر مستقیم مدیرکل آموزش و پرورش بر اجرای برنامهها نظارت دارد.
مدیرکل آموزش و پرورش سمنان عنوان کرد: اجرای طرح تحول در فرآیند آموزش و یادگیری، نظارت بر شبکه ملی یادگیری معلمان (طرح شمیم)، ترویج الگوهای مشارکتی معلمان، آموزش مباحثی مانند کدنویسی و هوش مصنوعی، بهکارگیری شیوههای نوین آموزشی، استفاده از فناوریهای واقعیت مجازی و افزوده، طراحی بازیها و نرمافزارهای آموزشی و گسترش تجارب موفق بین معلمان از جمله محورهای کاری این دبیرخانه است.
وی با بیان اینکه گزارش عملکرد این دبیرخانه بهصورت فصلی به وزارت آموزش و پرورش ارسال میشود، یادآور شد: نتایج آن مبنای تصمیمگیری برای تمدید یا توسعه فعالیتها قرار خواهد گرفت.
تمرکز بر کیفیسازی آموزش زبانهای خارجی
شریفی با بیان اینکه این اقدام در چارچوب اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و با تاکید بر کیفیسازی آموزش زبانهای خارجی انجام شد، اضافه کرد: پیشبینی میشود این رویکرد زمینه ارتقای سطح یادگیری دانشآموزان را فراهم کند.
آموزش تخصصی معلمان ابتدایی راه پیشگیری از آسیبهای اجتماعی
مدیرکل آموزش و پرورش سمنان همچنین در نشست تخصصی طرح نماد (نظام مراقبت اجتماعی دانشآموزان) گفت: پیشگیری از آسیبهای اجتماعی در مدارس به آموزش هدفمند معلمان ابتدایی و استفاده از ظرفیتهای تربیتی و معنوی نیاز دارد.
وی نجات حتی یک دانشآموز از آسیب را به مثابه نجات همه بشریت دانست و گفت: نمونه آن در شهرستان گرمسار مشاهده شد که با مداخله بهموقع اورژانس اجتماعی، از خودکشی یک نوجوان جلوگیری شد.
ضرورت شناسایی مدارس پرخطر
وی بر شناسایی مدارس پرخطر و اختصاص مشاور به این مراکز تاکید کرد و گفت: شهرستانها باید فهرست دقیق این مدارس را ارایه دهند تا امکان برنامهریزی هدفمند فراهم شود.
وی ادامه داد: نظارت مستقیم بر اجرای طرح نماد در دستور کار است و بهصورت تصادفی با مدارس تماس گرفته می شود تا از صحت گزارشها و اجرای واقعی برنامهها اطمینان حاصل شود.
مدیرکل آموزش و پرورش سمنان گفت: غربالگری دانشآموزان در پایههای سوم، پنجم و ششم ابتدایی اهمیت بالایی دارد و معلمان این پایهها باید آموزشهای تخصصی لازم را دریافت کنند تا بتوانند نقش موثری در شناسایی و پیشگیری از آسیبها داشته باشند.
مدیرکل آموزش و پرورش سمنان از برنامهریزی برای آموزش تمامی معلمان ابتدایی خبر داد و خواستار برگزاری نشستهای تخصصی با محوریت طرح نماد شد.