نماد آخرین خبر

آموزش، امنیت و حمایت؛ سه‌گانه ژانر خبرنگاری جنگ

منبع
ايرنا
بروزرسانی
آموزش، امنیت و حمایت؛ سه‌گانه ژانر خبرنگاری جنگ

ایرنا/ کرج - ایرنا - خبرنگاری جنگ به عنوان یکی از حساس‌ترین حوزه‌های رسانه‌ای، نیازمند مهارت‌های تخصصی، تعهد اخلاقی و پشتیبانی ساختاری است؛ امری که کارشناسان با توجه به تحمیل ۲ جنگ هشت ساله و ۱۲ روزه بر کشورمان بر آن تاکید دارند و می‌تواند رسانه‌ها و ایران اسلامی را در میدان رقابت جهانی یک گام جلوتر قرار دهد.

به گزارش ایرنا، روایتگر حقیقت در خط مقدم جنگ خبرنگاران هستند که در صف اول روایت تاریخ ایستاده‌اند و شرایط انسانی و پیامدهای سیاسی و اجتماعی درگیری‌ها را به تصویر می‌کشند. گزارش‌های دقیق و بی‌طرفانه خبرنگاران به شفافیت و پاسخگویی کمک می‌کند و ماندگاری رویدادها را برای آیندگان تضمین می‌سازد.

کارشناسان می‌گویند که خبرنگاران جنگ باید حقیقت را با تکیه بر منابع معتبر منتشر کنند، از امنیت منابع و مصاحبه‌شوندگان محافظت و بی ‌طرفی حرفه‌ای را رعایت کنند و از انتشار تبلیغات یک‌جانبه بپرهیزند.

اخلاق در بحران و حفاظت از گروه‌های آسیب‌پذیر، آشنایی با حقوق انسانی ، مهارت‌های فنی در ثبت و انتقال محتوا، مدیریت استرس و سلامت روان ، آشنایی با زبان و فرهنگ از مهمترین نکات حائز اهمیت در خبرنگاری جنگ است.

خبرنگار جنگ بدون آموزش، خود و دیگران را در خطر می‌اندازد

بایدها در میدان جنگ، تأیید چندمنبعی اطلاعات پیش از انتشار، اولویت دادن به امنیت خود و دیگران، ثبت کامل شواهد همراه با شفاف‌سازی درباره محدودیت‌های اطلاعاتی، حفاظت از هویت منابع حساس، همکاری با نهادهای مسوول درباره جنایات جنگی، روایت انسانی با حفظ کرامت افراد ، نبایدها در میدان جنگ، عدم انتشار اطلاعات نظامی حساس، بازنشر محتوای تبلیغاتی بدون بررسی به خطر انداختن دیگران برای تهیه خبر و پرهیز از انتشار آمار و اطلاعات تاییدنشده از مواردی است که باید در خبرنگاری جنگ مورد توجه قرار گیرد.

تکیه نکردن بر شایعات شبکه‌های اجتماعی و عدم انتشار تصاویر خشونت‌آمیز افراطی در کنار داشتن تجهیزات ضروری خبرنگاران جنگ مانند جلیقه ضدگلوله و کلاه ایمنی استاندارد، وسایل ارتباطی امن و کمک‌های اولیه تخصصی از دیگر نیازهایی است که لازمه خبرنگاری جنگ است.

راهکارهای پیشتازی کشورها در خبرنگاری جنگ سرمایه‌گذاری در آموزش‌های تخصصی، ایجاد شبکه‌های همکاری بین‌المللی، صندوق حمایتی و بیمه ویژه خبرنگاران و تیم‌های واکنش سریع خبری ، بهره‌گیری از فناوری‌های پیشرفته، حمایت قانونی و فضای مطبوعاتی نیز از دیگر نیازهای خبرنگاری جنگ برشمرده شده است.

پیشتازی در خبرنگاری جنگ، نتیجه ترکیب مهارت، حمایت و فناوری است

ارائه آموزش های امنیت فیزیکی و کمک‌های اولیه ، امنیت دیجیتال و مدیریت داده ها ، راستی‌آزمایی، اخلاق حرفه‌ای و قوانین بین‌المللی ، تمرین‌های میدانی شبیه‌سازی جنگ ، روزنامه‌نگاری تحقیقی و تولید محتوای چندرسانه‌ای همراه با مشاوره روانی و بازآموزی سالانه چک‌لیست قبل و بعد از مأموریت پیش از اعزام جنگ لازمه این نوع خبرنگاری ذکر شده است .

همچنین آماده‌سازی تجهیزات، بیمه، پشتیبان‌گیری امن، برنامه خروج در میدان، ثبت دقیق زمان و مکان، تأیید چندمنبعی، حفاظت از منابع پس از بازگشت، پشتیبان‌گیری امن، معاینات پزشکی و روانی، بازبینی اخلاقی محتوا و جمع‌بندی خبرنگاری جنگ، رسالتی بزرگ و پرچالش است که می‌تواند روشنگر حقیقت یا تشدیدکننده بحران‌ها باشد.

برای موفقیت در این حوزه، آموزش مستمر، حمایت ساختاری، بهره‌گیری از فناوری و سرمایه‌گذاری بر روی نیروی انسانی ضرورت دارد؛ کشورهایی که این مؤلفه‌ها را به‌طور همزمان به کار گیرند در رقابت رسانه‌ای جهانی دست بالا را خواهند داشت.

در این خصوص استادان دانشگاه در زمینه خبرنگاری جنگ و مسائل اجتماعی نکاتی را در گفت و گو با ایرنا البرز بیان کردند که می تواند به فهم بیشتر این موضوع کمک کند.

خبرنگاری جنگ باید به‌عنوان ژانر مستقل در رسانه‌ها تعریف شود

استاد دانشگاه خوارزمی و کارشناس حوزه ارتباطات و سیاست با تأکید بر ضرورت ایجاد ژانر مستقل "خبرنگاری جنگ" در رسانه‌های کشور گفت: جنگ، امروز تنها یک درگیری نظامی نیست بلکه همزمان تمام عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را درگیر می‌کند و خبرنگار این حوزه باید برای همه این ابعاد آموزش ببیند.

دکتر "محمد بابایی" در گفت‌و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه خبرنگاری به مرور زمان تخصصی‌تر شده و ژانرهای مختلفی مانند خبرنگاری اقتصادی، فرهنگی، علمی و سیاسی پیدا کرده است، اظهار کرد: خبرنگاری بحران در دنیا شناخته شده است اما جنگ، ماهیتی فراتر از بحران‌های رایج دارد به همین دلیل باید خبرنگاری جنگ به عنوان یک ژانر مستقل تعریف شود تا بتوان آن را با سازوکار آموزشی و حرفه‌ای مشخص پیش برد.

ماهیت چندوجهی جنگ

بابایی افزود: بحران‌ها به طور معمول در یک حوزه مشخص رخ می‌دهند اما جنگ ماهیتی دارد که می‌تواند همه زیرسیستم‌های یک کشور را همزمان مختل کند، اثرات آن همزمان بر عرصه‌های نظامی، سیاسی، اقتصادی و حتی روانی جامعه دیده می‌شود از این رو، خبرنگاری جنگ به دانش و مهارت‌هایی فراتر از خبرنگاری عمومی نیاز دارد.

وی با اشاره به تجربه جنگ تحمیلی هشت ساله علیه کشورمان و مأموریت خبرنگاران در آن دوران، همچنین فعالیت خبرنگاران برون‌مرزی در پوشش تحولات نظامی، گفت: این تجربه‌ها نشان داده که برای موفقیت در پوشش خبری جنگ به آمادگی علمی، عملی و شناخت دقیق صحنه نیاز داریم

، خبرنگاری جنگ فقط روایت خط مقدم نیست بلکه باید ابعاد انسانی، حقوقی، بین‌المللی و فرهنگی جنگ را نیز پوشش دهد.

سه مرحله خبرنگاری جنگ

استاد دانشگاه خوارزمی ، تقسیم خبرنگاری جنگ به سه مرحله «پیش از جنگ»، «حین جنگ» و «پس از جنگ» را ضروری دانست و گفت: در گذشته، تمرکز اصلی بر دوره حین جنگ بود اما تجربه‌های جدید از جمله جنگ ۱۲ روزه اخیر نشان داد که مرحله پیش از جنگ و به‌ویژه پساجنگ نیز به همان اندازه اهمیت دارد.

بابایی ادامه داد: در پیش از جنگ، خبرنگار باید علائم و روندها را رصد کند و در پساجنگ، پیامدها و بازسازی‌ها را پیگیری کند.

این استاد عرصه رسانه و سیاست در تشریح ویژگی‌های خبرنگار جنگ افزود: خبرنگار جنگ باید ماهیت و ذات جنگ را به لحاظ اجتماعی، نظامی، فرهنگی و حتی پدیدارشناختی بشناسد، او باید با تاریخچه و انواع جنگ‌ها آشنا باشد، ابزارها و فناوری‌های نوین جنگ را تشخیص دهد و تفاوت میدان جنگ متعارف با جنگ‌های مدرن و ترکیبی را درک کند.

وی خاطرنشان کرد: برای این منظور، لازم است سرفصل‌های آموزشی ویژه‌ای در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی رسانه‌ای تدوین شود. همچنین ایجاد سرویس تخصصی خبرنگاری جنگ در خبرگزاری‌ها و رسانه‌های بزرگ، به پوشش دقیق‌تر و حرفه‌ای‌تر تحولات کمک خواهد کرد.

ضرورت توجه به تجربه جهانی

بابایی با اشاره به تجربیات موفق جهانی در تربیت خبرنگاران جنگ اظهار کرد: در بسیاری از کشورها، خبرنگاران پیش از اعزام به مناطق جنگی، آموزش‌های میدانی شامل کمک‌های اولیه، امنیت شخصی، شناسایی مناطق خطر و مدیریت اطلاعات را می‌گذرانند. این آموزش‌ها باید در ایران نیز نهادینه شود تا خبرنگاران در میدان عمل با کمترین آسیب و بیشترین دقت خبررسانی کنند.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: با توجه به تحولات جهانی و پیچیدگی جنگ‌های امروز، بی‌توجهی به خبرنگاری جنگ به معنای از دست دادن فرصت روایتگری و تحلیل واقعیت‌ها از منظر ملی است، اگر این حوزه را جدی نگیریم، روایت صحنه به دست دیگران خواهد افتاد.

استاد دانشگاه خوارزمی با تأکید بر تحول و تخصصی‌شدن حرفه خبرنگاری در دوران کنونی، خواستار تعریف و تثبیت ژانر مستقل “خبرنگاری جنگ” و تأسیس نهادهای آموزشی متناسب برای تربیت متخصصان این حوزه شد.

بابایی با اشاره به ژانرهای متنوع خبرنگاری همچون اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و علمی، اظهار کرد : در حالی که "خبرنگاری بحران" به‌عنوان یک ژانر در محافل آکادمیک و عملیاتی ژورنالیسم داخلی و بین‌المللی پذیرفته شده است و می‌توان جنگ را زیرمجموعه‌ای از بحران تلقی کرد اما با عطف به افزایش چشمگیر و چندوجهی تأثیرگذاری جنگ در ابعاد گوناگون زندگی و ظرفیت آن در اخلال آنی کلیه ز��رسیستم‌های جامعه از مؤلفه‌های سیاسی و اقتصادی تا ابعاد فرهنگی و علمی ، اعتقاد بنده این است که زمان آن فرا رسیده است تا خبرنگاری جنگ به‌عنوان یک ژانر متمایز و دارای ویژگی‌ها و الزامات خاص خود تعریف و در قالب برنامه‌های آموزشی مدون تدریس شود.

این استاد دانشگاه با استناد به تجربیات ارزشمند جنگ ۱۲ روزه اخیر و هشت سال دفاع مقدس و همچنین مرور دستاوردهای ژورنالیسم جنگ در سطح بین‌الملل بر این ضرورت تأکید کرد.

وی افزود: اندوخته‌های غنی خبرنگاران اعزامی و فعالان عرصه رسانه در دوران دفاع مقدس، پشتوانه محکمی برای این گام است، با این حال، سه دهه پرشتاب از آن دوران سپری شده و تحولات بنیادینی به وقوع پیوسته است که عدم التفات به آن‌ها در مواجهه با جنگ ۱۲ روزه اخیر، ضعف‌های مبرهن ما را در این عرصه نمایان ساخت.

اشراف بر هوش مصنوعی

بابایی در ادامه، به تشریح مهم‌ترین الزامات خبرنگاری جنگ در سپهر کنونی پرداخت و گفت : اشراف بر جنگ شناختی و ابزارهای هوش مصنوعی لازمه خبرنگاری جنگ است ، خبرنگاران حوزه جنگ باید به نحو حرفه‌ای با ابزارهای نوین نظیر هوش مصنوعی که نقش محوری در شکل‌دهی و انتشار روایت‌ها در فضای جنگی ایفا می‌کنند، آشنایی و تسلط کامل داشته باشند.

استاد دانشگاه خوارزمی بر اهمیت توانایی خبرنگار در تمییز حساب‌های کاربری واقعی (Live) از نمونه‌های رباتیک و درک عمیق الگوریتم‌های تعیین‌کننده ترندهای خبری در فضای مجازی تأکید کرد تا از افتادن در دام جریان‌سازی‌های فریبنده و غیرواقعی پرهیز شود.

تبحر در “جنگ روایت‌ها” در مرحله پس از پایان مخاصمه

بابایی اهمیت این مرحله را هم‌تراز و حتی در برخی موارد فراتر از مراحل پیشین دانست و توضیح داد که جنگ روایت‌ها بلافاصله پس از آتش‌بس نظامی آغاز می‌شود و ظرفیت تأثیرگذاری بر دستاوردهای حاصل از نبرد نظامی را داراست. متأسفانه اغلب رویکرد ژورنالیسم خبری در ایران "روزمره" است؛ بدین معنا که پس از رخدادهای مهم، پیگیری و تولید روایت را متوقف می‌سازد. این در حالی است که رسانه‌های رقیب حتی با گذشت زمان طولانی از درگیری به صورت هدفمند و قطره‌چکانی به بازتولید و انتشار روایت‌های خویش با جزئیات می‌پردازند تا برتری روایتی خود را مستدام نگه دارند.

تولید حرفه‌ای “ضد روایت”

این استاد دانشگاه با تأکید بر تولید روایت‌های قدرتمند، مستند و اقناع‌کننده از سوی خودمان، هوشمندی و دقت نظر در تولید “ضد روایت” را ضروری دانست و گفت: ما در این حوزه اغلب رویکرد "واکنشی" داریم و به جای خلق محتوای ابتکاری فقط به پاسخگویی در زمین طراحی شده توسط طرف مقابل می‌پردازیم. تولید ضد روایت باید با در نظر گرفتن مخاطبان هدفمند مثلاً قشر جوان، زنان یا دانشگاهیان جامعه دشمن و با بهره‌گیری از قالب‌ها و پروتکل‌های حرفه‌ای متناسب با پلتفرم‌های متنوع صورت پذیرد.

بابایی اظهار کرد که با توجه به این الزامات نوین، نیاز مبرمی به تأسیس نهادهای آموزشی و تدوین سرفصل‌های تخصصی برای تربیت “خبرنگار ویژه جنگ” احساس می‌شود تا رسانه‌ها نیز بتوانند با رویکردی هدفمند به این حوزه، وظایف حرفه‌ای خود را به نحو احسن ایفا کنند.

«ژورنالیسم جنگ»؛ ژانری مستقل برای نبردهای نوین و الزامات پساجنگ

استاد دانشگاه خوارزمی با تأکید بر تحول بنیادین ماهیت جنگ‌ها در عصر حاضر، خواستار تعریف مستقل «ژانر خبرنگاری جنگ» و تدوین سرفصل‌های آموزشی نوین برای تربیت خبرنگاران متخصص در سه مرحله «پیش از جنگ، حین جنگ و پساجنگ» شد.

بابایی با اشاره به تغییرات شگرف در شیوه نبردها، اظهار کرد: دیگر تجربه جنگ‌های متعارف گذشته کارایی ندارد. امروزه ماهیت جنگ‌ها به کلی متفاوت شده است؛ شما می‌توانید با فاصله ۲ هزار کیلومتری با کشوری دیگر درگیر شوید، بنابراین، ماهیت، شیوه و ابزارهای جنگ دچار تحول اساسی شده و دیگر با انباشته‌های فکری و عملی سه یا چهار دهه پیش نمی‌توان عملکردی رضایت‌بخش و متناسب با اقتضائات نوین داشت.

این استاد دانشگاه، با انتقاد از رویکردهای سنتی در پوشش اخبار جنگ، افزود: در برخی برهه‌های جنگ ۱۲ روزه اخیر، شاهد بودیم که از خبرنگاران عمومی و فعال در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، علمی و فرهنگی برای پوشش اخبار جنگ استفاده کردیم اما باید اذعان کرد که منطق و زیرسیستم‌های این حوزه‌ها با حوزه جنگ متفاوت است. جنگ، پدیده‌ای است که نیاز به شناختی عمیق دارد و با وقوع آن، تمام زیرسیستم‌های جامعه از مؤلفه‌های سیاسی و اقتصادی گرفته تا ابعاد فرهنگی و علمی را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد.

ضرورت «ژورنالیسم خبری جنگی» متناسب با شرایط نوین

بابایی، با استناد به تجربه جنگ ۱۲ روزه، بر ضرورت ایجاد «یک نوع ژورنالیسم خبری جنگی متناسب با شرایط جدید» تأکید کرد و این شرایط را در سه مرحله قابل شناسایی دانست و گفت : پیش از این شاید تصور می‌شد تنها "حین جنگ" مهم است، اما تجربه ۱۲ روزه به ما نشان داد که "قبل از جنگ" نیز اهمیت دارد. همچنین نباید از "پساجنگ" غافل شد که به اندازه ۲ مرحله دیگر، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.”

الزامات تربیت خبرنگار جنگ در مراحل سه‌گانه

این استاد دانشگاه در تشریح الزامات تربیت خبرنگار جنگ در مرحله «قبل از جنگ»، تصریح کرد: اگر قرار است ژانر خبری ویژه جنگ راه‌اندازی شود و نهادهای آموزشی ما فارغ‌التحصیلان این حوزه را تربیت کنند باید دانست که این خبرنگاران پیش از هر چیز باید با مفهوم و چیستی جنگ از همه جهات آشنا باشند؛ یعنی از لحاظ اجتماعی، نظامی، فرهنگی و پدیدارشناختی. جنگ ذات و ماهیتی ویژه و خاص دارد که با دیگر پدیده‌ها متفاوت است و بنابراین، فهم و درک این ذات و ماهیت بسیار مهم است.

وی افزود: در کنار این مبانی، می‌توان تاریخچه و پیشینه جنگ‌ها، و انواع جنگ‌های موردی، منطقه‌ای، جهانی، بین‌المللی و مرزی را نیز به این خبرنگاران آموزش داد. همچنین، ضروری است انواع جنگ‌ها از جمله جنگ‌های متعارف و جنگ‌های جدید، هم از لحاظ ماهیتی و هم از لحاظ ابزاری تبیین شوند که این مباحث به قبل از جنگ و حین جنگ مرتبط می‌شود.

حین جنگ: درک میدان نوین و مقابله با "جنگ شناختی"

بابایی با اشاره به تحولات میدان نبرد، گفت: در حین جنگ، خبرنگار جنگ باید با الزامات جدیدی آشنا باشد. بخش مهمی از جنگ‌های جدید، صرف‌نظر از ابزارهای متعارف، شامل "ابزارهای نوین" است. خبرنگار جنگ باید این ابزارها را بشناسد چرا که میدان جنگ به واسطه این ابزارهای جدید، تعریف متفاوتی پیدا کرده است.

وی با مقایسه گذشته و حال، توضیح داد که قبلاً خبرنگار به میدان متعارف، میدان فیزیکی و رئال می‌رفت و در کنار رزمنده‌ها، تانک، توپ، موشک و زره بود. اما با تجربه جنگ ۱۲ روزه اخیر، خبرنگار جنگ فقط نیازی به حضور فیزیکی در میدان ندارد با این حال در فضای گفتمانی جنگ فعال است. یعنی ابزارها دیگر تانک و توپ نیستند بلکه ابزارهای دورپرتابه هستند. در کنار آن، ابزارهای شناختی، ابزارهای جنگ نرم و جنگ ذهنی مطرح می‌شون. و مهم‌تر از همه این‌ها که در این ۱۲ روزه دیدیم،جنگ‌های الکترونیکی رخ داد.

استاد دانشگاه خوارزمی تأکید کرد: یک خبرنگار جنگ‌های متعارف نمی‌تواند در این میدان عملکرد مطلوبی داشته باشد، هرچند این مباحث در دوره‌های آموزشی دیده می‌شوند اما در میدان عمل هر روز پدیده‌های جدیدی اتفاق می‌افتد و این نیز به الزامات نهادهای آموزشی و لزوم تربیت یک خبرنگار جنگی ویژه می‌افزاید.

تشخیص اخبار جعلی و ابعاد شناختی جنگ

بابایی به یکی دیگر از مهم‌ترین مهارت‌های لازم برای خبرنگار جنگ در حین درگیری اشاره کرد و گفت: در حین جنگ، خبرنگار باید با تکنیک‌های جدیدی آشنا باشد؛ برای مثال تشخیص فیک‌نیوز از خبر واقعی در این جنگ ۱۲ روزه به وضوح دیدیم که چگونه با افکار عمومی مردم بازی می‌شد، اخباری که هیچ مبنایی نداشتند و فقط خبرسازی بودند و بیشتر با روحیات مردم سر و کار داشتند در واقع بیشتر بار "روانی" داشتند.

وی افزود: این‌ها حتی فراتر از جنگ‌های روانی هستند، این‌ها "شناختی اند" . جنگ روانی مخاطبش توده و جمعیت زیادی است، اما "جنگ شناختی" محصول و تولید محتوایش برای "افراد خاص" است؛ یعنی ممکن است برای ۲ نفر تولید شود و هدفش فقط فرماندهان جنگ باشند، یا مثلاً برای فعالان رسانه‌ای مانند صدا و سیما. این یعنی تمام ویژگی‌های آن فرد را سعی می‌کند شناسایی کند و ۲ خبر فقط برای همان فرد بسازد. در مرحله‌ای دیگر، ممکن است هدف فقط نخبگان دانشگاهی یا نخبگان فرهنگی باشند. این بعد جدیدی از جنگ است که خبرنگاران ما باید با آن آشنا باشند.

پساجنگ: مدیریت «جنگ روایت‌ها» و تولید حرفه‌ای «ضد روایت»

بابایی اهمیت این مرحله را همتراز و حتی در برخی موارد فراتر از مراحل پیشین دانست و ادامه داد : جنگ روایت‌ها بلافاصله پس از آتش‌بس نظامی آغاز می‌شود و ظرفیت تأثیرگذاری بر دستاوردهای حاصل از نبرد نظامی را داراست. متأسفانه، غالب رویکرد ژورنالیسم خبری در ایران روزمره است؛ بدین معنا که پس از رخدادهای مهم، پیگیری و تولید روایت را متوقف می‌سازد. این در حالی است که رسانه‌های رقیب، حتی با گذشت زمان طولانی از درگیری، به صورت هدفمند و قطره‌چکانی به بازتولید و انتشار روایت‌های خویش با جزئیات می‌پردازند تا برتری روایتی خود را مستدام نگه دارند.

وی بر ضرورت هوشمندی و دقت نظر در تولید “ضد روایت” نیز تأکید کرد و افزود: ما در این حوزه اغلب رویکرد "واکنشی" داریم و به جای خلق محتوای ابتکاری، صرفاً به پاسخگویی در زمین طراحی شده توسط طرف مقابل می‌پردازیم. تولید ضد روایت باید با در نظر گرفتن مخاطبان هدفمند مثلاً قشر جوان، زنان یا دانشگاهیان جامعه و با بهره‌گیری از قالب‌ها و پروتکل‌های حرفه‌ای متناسب با پلتفرم‌های متنوع صورت پذیرد.

تأسیس نهادهای آموزشی تخصصی و نگاه راهبردی

بابایی تصریح کرد که با توجه به این الزامات نوین، نیاز مبرمی به تأسیس نهادهای آموزشی و تعریف سرفصل‌های مشخص برای تربیت “خبرنگار ویژه جنگ” و همچنین بازنگری در رویکرد رسانه‌ها وجود دارد تا بتوانیم در “جنگ روایت‌ها” نیز به پیروزی برسیم و نقش خود را به درستی ایفا کنیم.

وی افزود: ایجاد این ساختارها و پیاده‌سازی دوره‌های تخصصی در مدارس، دانشگاه‌ها و رسانه‌ها، می‌تواند به تقویت جایگاه رسانه‌ای کشور در مواجهه با تحولات پیچیده منطقه‌ای و بین‌المللی کمک شایانی کند.

خبرنگاران سنگرنشینان آگاهی در نبرد با تحریف تاریخ

استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج با گرامیداشت روز خبرنگار گفت: خبرنگاران با ایستادگی، صداقت و تعهد، در خط مقدم جبهه اطلاع‌رسانی قرار دارند و همچون سنگرنشینان عرصه آگاهی، حافظان حقیقت و تاریخ ملت‌ها هستند.

دکتر افشین زرگر در گفت وگو با ایرنا با بیان اینکه خبرنگاری یک رسالت خطیر و مقدس است، اظهار کرد: خبرنگاران همواره پل ارتباطی بی‌واسطه میان مردم و مسئولان بوده و نقش حیاتی در انعکاس مطالبات، دغدغه‌ها و نیازهای جامعه ایفا می‌کنند.

وی با اشاره به تلاش بی‌وقفه خبرنگاران در شرایط دشوار، افزود: تاریخ ایران سرشار از روایت‌هایی است که تنها با شجاعت و حضور خبرنگاران در صحنه ماندگار شده است. از جبهه‌های جنگ تحمیلی تا بحران‌های طبیعی و اجتماعی، این قشر زحمتکش با جان‌فشانی، واقعیت را به مردم رسانده‌اند.

از جبهه‌های جنگ تا میدان فرهنگ؛ روایت ایستادگی خبرنگاران

زرگر ادامه داد: خبرنگاران در دوران دفاع مقدس نه تنها گزارشگر، بلکه شاهدان عینی حماسه‌های بی‌نظیر رزمندگان بودند و بسیاری از آنان با ثبت لحظه‌لحظه مقاومت، سند زنده‌ای برای آیندگان بر جای گذاشتند.

به گفته وی، این تلاش‌ها مانع تحریف تاریخ و فراموشی ارزش‌های ملی شده است.

استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج با تأکید بر ضرورت حمایت از خبرنگاران، تصریح کرد: امروز در عصر هجوم شایعات و جنگ روایت‌ها، خبرنگاران مسئولیت سنگین‌تری دارند و باید با بهره‌گیری از مهارت، تعهد و پایبندی به اصول حرفه‌ای، در برابر جریان‌های تحریف‌کننده حقیقت ایستادگی کنند.

وی با بیان اینکه خبرنگاری تنها یک شغل نیست بلکه یک تعهد اجتماعی است، گفت: همانطور که خبرنگاران جنگ، حافظان مرزهای حقیقت بودند، امروز نیز خبرنگاران اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و علمی باید حافظان هویت و منافع ملی باشند.

زرگر افزود: تکریم خبرنگاران، تنها در یک روز خاص خلاصه نمی‌شود بلکه باید با فراهم‌کردن شرایط کاری مناسب، امنیت شغلی، آموزش‌های مستمر و حمایت‌های قانونی، زمینه فعالیت هرچه بهتر آنان را مهیا کرد.

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: روز خبرنگار فرصت ارزشمندی برای قدردانی از تلاش‌های بی‌وقفه این قشر است و باید همواره به یاد داشته باشیم که آنان با قلم و دوربین خود، روایتگر تاریخ و پاسدار حقیقت هستند

وی با بیان اینکه خبرنگاران در خط مقدم جبهه آگاهی و روشنگری حضور دارند، گفت: خبرنگاران با انعکاس واقعیات، نقش بی‌بدیلی در ثبت و روایت تاریخ ایفا می‌کنند و رسالت آنان فراتر از انتقال خبر، پاسداری از حقیقت است.

پاسداری از حقیقت در هجوم شایعات است

زرگر با اشاره به جایگاه رفیع خبرنگاران در جامعه اظهار کرد: خبرنگاران چشم بینا و گوش شنوا و زبان گویای مردم هستند که با فداکاری و ایثار، در هر شرایطی از بحران‌ها، جنگ‌ها و رخدادهای اجتماعی گرفته تا مسائل فرهنگی و علمی، به‌عنوان پل ارتباطی میان مردم و مسئولان عمل می‌کنند.

وی افزود: در شرایطی که جهان با هجوم اطلاعات نادرست و شایعات روبه‌رو است، خبرنگاران متعهد با پایبندی به اصول حرفه‌ای و اخلاقی، وظیفه سنگین پاسداری از حقیقت و مقابله با تحریف واقعیت را بر عهده دارند.

این استاد دانشگاه با اشاره به نقش خبرنگاران در دوران جنگ تحمیلی تصریح کرد: خبرنگاران جنگ، با حضور در مناطق عملیاتی و خطرپذیری کم‌نظیر، نه تنها وقایع را ثبت و منتشر می‌کردند، بلکه خود به بخشی از حماسه‌ها و روایت‌های ماندگار تاریخ تبدیل شدند.

خبرنگاران جنگ، تاریخ‌نگاران بی‌ادعای حماسه‌ها

زرگر ادامه داد: امروز نیز خبرنگاران در عرصه‌های گوناگون از جمله مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، با همان روحیه جهادی و تلاش خستگی‌ناپذیر به روشنگری و آگاه‌سازی مردم می‌پردازند و خبرنگاران جنگ ، تاریخ نگاران بی ادعای حماسه ها در ایران اسلامی هستند.

وی با تأکید بر ضرورت حمایت همه‌جانبه از خبرنگاران گفت: باید با فراهم کردن بسترهای لازم، از جمله آموزش‌های تخصصی، امنیت شغلی و امکانات حرفه‌ای، زمینه را برای فعالیت مؤثرتر این قشر فراهم کرد تا رسالت خود را با توان بیشتری ادامه دهند.

زرگر خاطرنشان کرد: روز خبرنگار فرصتی است تا ضمن قدردانی از تلاش‌های بی‌وقفه این عزیزان، بر اهمیت نقش آنان در تعالی جامعه و حفظ هویت ملی و فرهنگی تأکید شود.





آخرین خبر البرز در اینستاگرام :https://instagram.com/alborztoday