بیش از ۸۰ درصد مدارس همدان دو نوبته هستند

تسنیم/ نایبرئیس مجلس شورای اسلامی با ابراز نگرانی از وضعیت تراکم دانشآموزان و کمبود فضاهای آموزشی در همدان، گفت: بیش از ۸۰ درصد مدارس همدان دو نوبته هستند.
حمیدرضا حاجیبابایی، نایبرئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه نهضت توسعه عدالت فضاهای آموزشی، عنوان کرد: در شهر همدان، بهویژه در حاشیه شهر و برخی مناطق مرکزی، وضعیت تراکم دانشآموزان در کلاسها و کمبود فضاهای آموزشی نگرانکننده است.
وی افزود: شاخص استاندارد تراکم دانشآموزی در کلاس، بر اساس معیار ملی، حدود 19 تا 22 نفر است و مدارس باید به صورت یک نوبته دایر شوند. اما امروز در شهر همدان، بیش از 80 درصد مدارس دو نوبته هستند.
حاجیبابایی ادامه داد: در برخی کلاسها تراکم دانشآموزی به مراتب بالاتر از حد نرمال است. این آمار نشان میدهد که حداقل 40 درصد از مدارس شهر با کمبود جدی فضاهای آموزشی روبهرو هستند.
وی با اشاره به کمبود امکانات پایه آموزشی در برخی مدارس، تصریح کرد: بسیاری از مدارس شهر، فاقد امکاناتی همچون آزمایشگاه، کارگاه آموزشی و فضاهای ورزشی مناسب هستند.
نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی، اضافه کرد: حتی برخی مدارس پیشدبستانی و ابتدایی سه دوره تحصیلی را در یک محوطه محدود اداره میکنند و این موضوع مستقیماً بر کیفیت آموزش و نشاط دانشآموزان اثر منفی دارد.
وی با تأکید بر لزوم استفاده از ظرفیت شهرداری و بخش خصوصی، گفت: تجربه نشان داده که میتوان با مشارکت شهرداری و استفاده بهینه از ظرفیت بخش خصوصی، مدارس جدیدی با طراحی یکپارچه و کارکرد چندگانه احداث کرد.
حاجیبابایی تصریح کرد: نمونه طرح پیشنهادی حیات طیبه شامل پنج حیاط مجزا برای مقاطع مختلف پیشدبستانی، سه پایه اول، سه پایه دوم، و دوره متوسطه اول و دوم، ظرفیت اسمی حدود 2 هزار و 500 دانشآموز، تجهیز کامل به آزمایشگاه، کارگاه، سالن ورزشی و امکانات فرهنگی، و استفاده از الگوی حیاط تی به جای ساخت مدارس کوچک و پراکنده برای جلوگیری از هزینههای مضاعف و ارتقای کیفیت محیط آموزشی است.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اکنون ضروری است آمار دقیق تراکم دانشآموزی، وضعیت نوبت مدارس و کمبودهای فضاهای آموزشی در سراسر استان همدان استخراج و بر اساس شاخص استاندارد یکنوبته و میانگین 20 دانشآموز در کلاس، در اختیار مدیران و تصمیمگیران قرار گیرد.
حاجیبابایی تأکید کرد: با این اقدام میتوان بودجههای عمرانی آموزش و پرورش را بهصورت هدفمند به مناطقی اختصاص داد که بیشترین نیاز را دارند و عدالت آموزشی واقعی را محقق کرد.