۱۵ درصد دانش آموزان دوره ابتدایی دچار اختلالات یادگیری هستند

ایرنا/ زنجان -ایرنا- معاون پیشگیری، تشخیص، توانبخشی، برنامهریزی و توسعه منابع سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: ۱۵ درصد دانشآموزان کشور در دوره ابتدایی دچار نوعی اختلال یادگیری هستند که پیگیریهای لازم برای حمایت از آنها انجام میشود و در کنار آن، موضوع جهش تحصیلی دانشآموزان نیز مورد توجه قرار گرفته است.
به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد مصطفوی روز شنبه در نشست شورای آموزش و پرورش استان زنجان به مسائل و اقدامات مربوط به سازمان آموزش و پرورش استثنایی و مراکز حمایتی در استان زنجان پرداخت و افزود: پیگیریهای سازمان در حوزه تسهیلگری ورود دانشآموزان به مدرسه مورد تأکید است.
وی اظهار داشت:سازمان آموزش و پرورش استثنایی معمولا تمرکز خود را بر دانشآموزان معلول قرار میدهد، اما ۸۰ درصد فعالیتهای این سازمان مربوط به دانشآموزان عادی است که نیازمند سنجش، ارزیابی و حمایتهای آموزشی و روانی هستند.
وی با بیان اینکه در استان زنجان، حدود ۱۷ مرکز حمایتی فعال است که نقش مهمی در اولین مواجهه دانشآموزان با مدرسه دارند، اضافه کرد: این مراکز باید فضای مناسب و امکانات لازم را برای سنجش و ارزیابی اولیه کودکان فراهم کنند اما متأسفانه امکانات و تجهیزات کافی در این مراکز وجود ندارد.
مصطفوی افزود: در همین راستا، سازمان آموزش و پرورش استثنایی تصمیم گرفته است به هر مرکز یک میلیارد ریال کمک مالی برای تأمین تجهیزات اولیه اختصاص دهد.
وی اظهار داشت:همچنین همکاری با شهرداری، شبکه بهداشت و سازمان بهزیستی برای تأمین امکانات و حمایتهای لازم در حال پیگیری است.
معاون پیشگیری، تشخیص و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور ادامه داد: در بخش بهداشت، برنامهای برای ارزیابی زودهنگام و مداخلات به هنگام در مدارس در حال اجراست تا مشکلات آموزشی، فرهنگی و خانوادگی دانشآموزان قبل از ورود به مدرسه شناسایی و برطرف شود.
وی اضافه کرد:این اقدامات با هدف کاهش بازماندگی از تحصیل و کمک به خانوادههای نیازمند است که در این راستا کمکهای حمایتی به خانوادهها از جمله کمک هزینههای ایاب و ذهاب پرداخت میشود اما همکاری کامل شهرداری در این زمینه هنوز برقرار نشده است.
مصطفوی افزود: در مجموع تلاشهای سازمان برای حمایت از دانش آموزان نیازمند از قبیل تخصیص بودجههای محدود و کمک به خانوادهها برای تأمین هزینههای تحصیل و حملونقل، نشاندهنده اهمیت موضوع است.
وی تاکید کرد:همچنین پولهای جمعآوری شده صرف آموزش و پرورش دانشآموزان نمیشود، بلکه بیشتر برای هزینههای جاری مانند ایاب و ذهاب صرف میشود.
معاون پیشگیری، تشخیص و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، بر اهمیت آموزشهای فنی و حرفهای تأکید کرد و گفت: با این کار دانشآموزان پس از آموزش، وارد بازار کار می شوند و می توانند در آینده شغل مناسبی پیدا کنند.
وی خاطرنشان کرد: تفاهمنامهای با سازمان بهزیستی و سازمان آموزش فنی و حرفهای برای فراهم کردن فرصتهای شغلی و آموزشهای مهارتی دانشآموزان امضا شده است که نشاندهنده رویکرد جامع و همافزایی در حمایت از کودکان و نوجوانان است.