دو هزار و ۷۸۰ دانش آموز زنجانی در مدارس استثنایی تحصیل میکنند

ایرنا/ زنجان-ایرنا - مدیر کل آموزش و پرورش استان زنجان گفت: دو هزار و ۷۸۰ دانشآموز در سال تحصیلی آینده تحت پوشش اداره آموزش و پرورش استثنایی استان زنجان قرار خواهند گرفت.
به گزارش خبرنگار ایرنا، ذبیح الله تاراسی شامگاه شنبه در جلسه شورای آموزش و پرورش استان در خصوص وضعیت مدارس استثنایی زنجان افزود: در این استان مدارس استثنایی بر اساس نوع معلولیت و نیازهای دانشآموزان به چند دسته مختلف تقسیم شدهاند.
وی اضافه کرد: هم اکنون، در ۱۴ ناحیه آموزشی استان، ۲۷ مدرسه و ۱۷ مرکز جامع توانبخشی فعال هستند. در تمامی مناطق نیز هر منطقه دارای یک مدرسه و یک مرکز توانبخشی است.
تاراسی تعداد دانشآموزان در مدارس خاص و استثنایی این استان را یکهزار و ۳۵ نفر اعلام کرد و افزود: علاوه بر آن، یکهزار و ۷۴۵ نفر دیگر در قالب طرح تلفیقی فراگیر در مدارس عادی تحصیل میکنند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان ادامه داد: همچنین، تعداد ۳۷۸ نفر از کارکنان و کادر اداری آموزش استثنایی استان شامل مدیران، آموزگاران، نیروهای تماموقت و کارکنان خدماتی هستند که در مدارس و کلاسهای درس خدمات ویژه برای دانشآموزان با محدودیتهای مختلف فعالیت می کنند.
وی با بیان اینکه برای دانشآموزانی که از نظر تواناییهای ذهنی دچار آسیب هستند، مدارس و مراکز خاص با شرایط ویژه تدارک دیده شده است اظهار داشت: دانشآموزانی که محدودیتهای حسی و حرکتی دارند، نیز در فضاهای خاص و با آموزشهای ویژه، هم از نظر معلمان و هم از نظر فضاهای آموزشی مورد حمایت قرار میگیرند.
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان زنجان نیز در ادامه به وضعیت آموزش و پرورش استثنایی در استان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۲۷ مدرسه در سطح استان وجود دارد که به دانشآموزان با نیازهای ویژه در مقاطع ابتدایی و متوسطه خدمات آموزشی و حمایتی ارائه میدهند.
فاطمه باغبانی افزود: این مدارس در قالب هفت گروه معلولیتی فعالیت میکنند و دانشآموزان از خدمات آموزشی تماموقت، تربیت بدنی، امور فرهنگی و پرورشی و جشنوارههای آموزشی بهرهمند میشوند.
وی تصریح کرد: هدف اصلی این است که این دانشآموزان بتوانند در محیطهای آموزشی حضور یابند و از فرصتهای تحصیلی بهرهمند شوند که این نیازمند فراهم کردن امکانات حمل و نقل مناسب است.
باغبانی افزود: بخش قابل توجهی از خانوادههای دارای فرزندان معلول، جزو دهکهای پایین اقتصادی و با محدودیتهای مالی زیادی مواجه هستند.
وی اضافه کرد: هزینههای درمانی و توانبخشی این کودکان، بیشتر از هزینههای معمول است و فشار مالی زیادی بر خانواده ها وارد میکند در نتیجه، برخی خانوادهها ترجیح میدهند فرزندشان را از مدارس محروم کنند که این موضوع، اهمیت عدالت آموزشی و حق تحصیل هر دانشآموز، چه سالم و چه معلول، را برجسته میکند.