نماد آخرین خبر

چرا همدانی‌ها رغبتی برای استفاده از اتوبوس‌های شهری ندارند؟

منبع
ايسنا
بروزرسانی
چرا همدانی‌ها رغبتی برای استفاده از اتوبوس‌های شهری ندارند؟

ایسنا/ حمل‌ونقل عمومی همواره به‌عنوان شریان اصلی جابه‌جایی در شهرها شناخته می‌شود و در این میان، اتوبوس به دلیل دسترسی آسان و هزینه کمتر نسبت به سایر وسایل نقلیه، جایگاه ویژه‌ای دارد.

کمبود اتوبوس، شلوغی بیش از حد اتوبوس‌ها، نبود کولر، معطل شدن در ایستگاه‌ها از عللی است که باعث شده شهروندان همدانی مگر جز در شرایط اجبار یا اضطراری به استفاده از اتوبوس‌ها به عنوان یک گزینه جابه‌جایی فکر نکنند و این در حالیست که اگر شرایط برای مسافران مطلوب باشد استفاده از این وسیله سبب کاهش چشمگیر ترافیک درون‌شهری خواهد شد.
ناوگان اتوبوس‌رانی همدان سال‌هاست با مشکلات جدی روبه‌روست که موجب نارضایتی مردم و کاهش اعتماد آنان به این سیستم شده است.

قرار گرفتن در معرض گرما و نبودن کولر
حمیدرضا بختیاری، جوان همدانی، با بیان اینکه توقف اتوبوس‌ها در مکان‌هایی غیر از ایستگاه خود، باعث نارضایتی شده است، اظهار کرد: متأسفانه رانندگان برای سوار کردن مسافر در نقاط مختلفی غیر از ایستگاه‌های مشخص شده توقف می‌کنند.
بختیاری ادامه داد: در این روزهای گرم تابستانی این توقف‌ها باعث ناراحتی مسافران شده چون برخی از اتوبوس‌ها کولر ندارند و تحمل گرمای داخل اتوبوس برای مسافران بسیار طاقت‌فرساست.
امین دولت‌یاری، یکی دیگر از شهروندان همدانی است که از شکسته بودن صندلی‌ها گلایه‌مند است، گفت: من هر روز برای رفتن به محل کارم از اتوبوس استفاده می‌کنم اما متأسفانه شاهد صندلی‌های شکسته‌ای هستم که ممکن است به کودکان آسیب بزند.
وی با بیان اینکه زمانی که برای بازگشت به منزل از ایستگاه «سرگذر» سوار اتوبوس می‌شوم زمان زیادی را منتظر حرکت اتوبوس می‌مانم، تصریح کرد: گاهی رانندگان علاوه بر پُر شدن ظرفیت صندلی‌های اتوبوس، مسافران بیشتری را سوار می‌کنند که ممکن است در صورت بروز کوچکترین تصادف عده زیادی مصدوم شوند.
وی نبود تهویه هوای مناسب در فضای اتوبوس را یکی دیگر مشکلات مسافران دانست و ادامه داد: تجمع زیاد افراد سبب شده بوی نامطبوعی داخل اتوبوس پیچیده شود و این در حالیست که اغلب پنجره‌ها باز نمی‌شود.

زمان زیادی را در ایستگاه معطل می‌شوم
نیلوفر معمی‌وند، یکی از دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا با بیان اینکه زمان زیادی را در ایستگاه اتوبوس از دست می‌دهم، بیان کرد: من بیشتر از اتوبوس ایستگاه شهرک مدرس به میدان امام استفاده می‌کنم اما در این منطقه مشکل کمبود تاکسی و اتوبوس وجود دارد.
وی افزود: با توجه به اینکه روزانه تعداد قابل توجهی از دانشجویان برای رفت و آمد به دانشگاه نیاز به استفاده از اتوبوس را دارند اما همواره ساعت‌های زیادی را از دست می‌دهند و این وضعیت در فصل زمستان بدتر است.

بالا بودن کرایه اتوبوس در همدان
یک مادر همدانی با اشاره به بالا بودن کرایه اتوبوس‌ها، اظهار کرد: با توجه به کیفیت پایینی که این اتوبوس‌ها ارائه می‌کنند این کرایه بالا است.
وی افزود: با توجه به اینکه خیلی از اقشار کم درآمد از اتوبوس‌ها استفاده می‌کنند بهتر بود سهم شهرداری و دولت در پرداخت هزینه‌های اتوبوس بیشتر و کرایه کمتری از شهروندان اخذ می‌شد.

۸ درصد همدانی‌ها از اتوبوس‌ استفاده می‌کنند
رضا سراجُق، معاون اتوبوسرانی سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری همدان، با بیان اینکه روزانه حدود هشت درصد از جمعیت شهرستان همدان، جورقان، مریانج، شورین و یکن‌آباد از خدمات ناوگان اتوبوسرانی استفاده می‌کنند، بیان کرد: در حال حاضر ناوگان حمل‌ونقل عمومی همدان شامل ۱۱۵ دستگاه اتوبوس فعال است.
وی با اشاره به اینکه ۲۱ دستگاه متعلق به بخش خصوصی و مابقی در اختیار سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر است، تعداد رانندگان فعال در این حوزه را ۲۲۰ نفر دانست و افزود: همچنین در بخش سازمانی ۱۸۰ راننده فعالیت می‌کنند.
سراجُق با بیان اینکه معاونت اتوبوسرانی سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر دارای ۱۷۸ دستگاه اتوبوس ملکی است، گفت: از این تعداد ۱۱۵ دستگاه آماده به کار، ۱۴ دستگاه در حال بازسازی و ۲۶ دستگاه نیازمند بازسازی کامل هستند. 
این مقام مسئول با اشاره به اینکه سایر خودروها به دلیل کمبود راننده یا نقص فنی جزئی، متوقف هستند، تصریح کرد: بر اساس طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک با افق سال ۱۴۱۳، ناوگان باید به ۲۶۰ دستگاه اتوبوس و میدل‌باس ارتقاء یابد که این امر از طریق بازسازی ناوگان موجود و خرید ناوگان جدید تأمین خواهد شد.
سراجق با بیان اینکه در این راستا پیگیری‌های لازم برای تأمین منابع مالی خرید ناوگان جدید در دست اقدام است، متوسط زمان انتظار مسافران در برخی خطوط عادی را حدود ۲۰ تا ۲۵ دقیقه دانست و ادامه داد: این زمان در خطوط ویژه به حدود ۱۵ دقیقه کاهش یافته است.
معاون اتوبوسرانی سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری همدان با اشاره به کمبود اتوبوس، ادامه داد: با وجود کمبود موجود، برنامه‌ریزی برای افزایش ناوگان در حال اجراست و در مرحله دوم جذب رانندگان پیش‌بینی می‌شود ۲۵ دستگاه اتوبوس جدید فعال و به ناوگان افزوده شود.
این مقام مسئول در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا اتوبوس‌هایی که در مناطق حاشیه‌ای شهر تردد دارند از امکانات کافی برخوردار نیستند، گفت: بخشی از خطوط به ناوگان بخش خصوصی سپرده شده است که عمدتاً دارای عمر بیش از ۱۶ سال هستند.
سراجق ادامه داد: با وجود تدوین برنامه‌هایی برای بازسازی و تجهیز ناوگان بخش خصوصی، استقبال لازم از بسته‌ کمک هزینه ۵۰۰ میلیون تومانی بازسازی که در شورای اسلامی شهر هم مصوب شد در این بخش صورت نگرفته، بنابراین تلاش می‌شود از طریق جذب منابع دولتی یا سرمایه‌گذاری شهرداری از منابع داخلی، فرآیند بازسازی ناوگان بخش خصوصی تسهیل گردد تا عدالت در بهره‌مندی از ناوگان استاندارد و مجهز در سطح شهر برقرار شود.
وی با بیان اینکه در بیشتر خطوط از اتوبوس‌های جدید بهره‌برداری شده، تصریح کرد: این امر در راستای دسترسی شهروندان همه نقاط شهر به حمل و نقل مطلوب انجام شده است.
معاون اتوبوسرانی سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری همدان درباره نحوه نظارت بر عملکرد رانندگان در راستای جلوگیری از رفتارهایی مثل سوارکردن بیشتر از ظرفیت مسافر، بیان کرد: مشکلات ناشی از سوار کردن مسافران بیش از ظرفیت، با افزایش ناوگان و کاهش توقف‌ها در مبادی خطوط، به تدریج کاهش خواهد یافت.

ارتقای کیفیت خدمات، محور اصلی ترغیب مردم به استفاده از حمل‌ونقل عمومی
سراجُق ارتقای کیفیت خدمات را به عنوان محور اصلی ترغیب مردم به استفاده از حمل‌ونقل عمومی دانست و گفت: این امر شامل خرید ۴۰ دستگاه اتوبوس جدید، راه‌اندازی خطوط ویژه شماره یک و ۲، استانداردسازی ایستگاه‌ها، تفکیک مسیر خطوط و هوشمندسازی ناوگان از طریق راه‌اندازی مرکز کنترل هوشمند است که در بهبود فرهنگ استفاده و افزایش رضایت شهروندان مؤثر بوده است.
وی مهم‌ترین چالش این مجموعه را تأمین حمایت مالی مستمر دانست و افزود: جذب ۱۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت دولتی در سال قبل گام مؤثری در نوسازی ناوگان بوده است، لیکن شهرداری‌ها بدون حمایت دولت قادر به رفع کامل مشکلات نوسازی و بازسازی ناوگان نیستند.
این مقام مسئول با تاکید بر ممنوعیت دریافت وجه نقد از مسافران، تصریح کرد:. دریافت وجه نقد از ابتدای سال‌جاری در ناوگان بخش سازمانی ممنوع است.
سراجُق با اشاره به اینکه در حال حاضر دو شیوه پرداخت در ناوگان وجود دارد، افزود: کارت‌های هوشمند پرداخت الکترونیک و دستگاه‌های پوز که در تمامی ناوگان‌ها نصب هستند، از راه‌های پرداخت کرایه اتوبوس است.

آخرین خبر همدان در اینستاگرام :
https://www.instagram.com/hamedan_today