نماد آخرین خبر

مهاجرت افسارگسیخته به البرز / مدرسه سازی پایانی ندارد

منبع
ايرنا
بروزرسانی
مهاجرت افسارگسیخته به البرز / مدرسه سازی پایانی ندارد

ایرنا/ کرج - ایرنا - با اضافه شدن سالانه ۱۰ هزارنفر به جمعیت دانش آموزی استان البرز ، طرح های توسعه فضاهای آموزشی این استان تحت الشعاع قرار گرفته بطوریکه این جمعیت فزاینده سبب شده تا پایانی برای مدرسه سازی نتوان متصور شد.

به گزارش ایرنا ، تراکم دانش آموزی ، مدارس ۲ شیفته از جمله تبعات منفی مهاجرت افسار گسیخته به استان البرز است که سبب شده تا البرز پایین ترین سرانه آموزشی در کشور داشته باشد؛ بطوریکه برای رسیدن به استاندارد باید ۴۰۰ مدرسه جدید در آن ساخته شود.
اکنون میانگین سرانه فضای آموزشی در استان البرز ۳.۵ متر مربع است و این سرانه در شهرستان فردیس و نواحی اطراف کرج در برخی موارد به ۲ متر مربع هم کاهش یافته‌است .

بنابراین مهاجرت پذیری عامل افزایش این جمعیت دانش آموزی است بطوریکه آمارجمعیتی دانش آموزان از طرح های توسعه ای در حوزه فضای آموزشی سبقت گرفته است اما کمبود فضای آموزشی به معنای بازماندن دانش‌آموزان از تحصیل نیست، ولی عاملی برای تراکم بالا دانش آموزی می شود که کیفیت آموزش را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

با وجود ۲ هزار و ۲۰۰ مدرسه و ۲۶ هزار معلم در استان البرز برای سال تحصیلی ۱۴۰۵-۱۴۰۴ ثبت‌نام حدود ۵۳۰ هزار دانش‌آموز برنامه‌ریزی شده و پیش‌بینی می‌شود بین هشت تا ۱۰ هزار دانش‌آموز جدید نیز به این آمار اضافه شود بنابراین نگرانی ها ازسوی متولیان و مسوولان استان البرز در حوزه آموزش و پرورش در حاشیه سی‌وهشتمین اجلاس روسای آموزش‌وپرورش سراسر کشور در استان البرز مورد توجه قرار گرفت .

مدارس فردیس به صورت میانگین ۵۰۰ دانش آموز دارند
مدیرآموزش و پرورش ناحیه ۲ کرج و فردیس گفت:ساماندهی وضعیت نامناسب فضای آموزشی و نیروی انسانی در ناحیه ۲ کرج و فردیس نیازمند نگاه مسوولان استانی و کشوری است.
"ابوالحسن معظمی" با اشاره به اینکه وضعیت مدارس و کمبود زیرساخت‌های آموزشی به ویژه درشهرستان فردیس نگران کننده است، افزود: جمعیت دانش‌آموزی ناحیه ۲ کرج و فردیس حدود ۱۱۰ هزار نفر است .
وی بیان کرد: در ناحیه ۲ کرج و فردیس تنها ۴۱۶ مدرسه داریم که این مدارس به صورت ۲ نوبتی فعالیت دارند و این میزان فضای آموزشی پاسخگوی جمعیت رو به رشد دانش آموزی به دلیل مهاجرت نیست.
مدیرآموزش و پرورش ناحیه ۲ کرج و فردیس با بیان اینکه نیمی از مدارس ناحیه ۲ کرج و فردیس را دولتی و نیمی دیگر را غیردولتی تشکیل می دهد، یادآورشد: هر مدرسه به صورت میانگین حدود ۵۰۰ دانش‌آموز دارد.
معظمی ادامه داد: بیشتر مدارس، به جز هنرستان‌ها به صورت ۲ نوبتی فعالیت دارند به گونه ای که در بسیاری از کلاس‌ها، تراکم دانش‌آموزی به ۴۰ نفر هم رسیده است و این وضعیت نشان می دهد که با استانداردهای آموزشی فاصله زیادی دارد.
وی اضافه کرد: هم اکنون شهرستان فردیس با کمبود ۹۱ مدرسه مواجه است تا به شاخص سند تحول بنیادین آموزش و پرورش برسد زیرا بر اساس این سند، تعداد مطلوب دانش‌آموز در هر کلاس بین ۲۵ تا ۳۰ نفر تعیین شده است.
مدیرآموزش و پرورش ناحیه ۲ کرج و فردیس به وضعیت نیروی انسانی پرداخت و افزود: نیروی انسانی مورد نیاز در آموزش ابتدایی تا حدی سامان یافته است ولی در دوره متوسطه اول و دوم وهمچنین هنرستان‌ها در شهرستان فردیس با کمبود ۱۱ هزار ساعت آموزشی مواجه هستیم.
وی تصریح کرد: در بخش هنرستان‌ها هم با کمبود استاد و فضای آموزشی روبرو هستیم در حالی که شاهد تقاضای بالا برای ثبت‌نام در رشته های مختلف فنی حرفه ای و کاردانش هستیم.
معظمی با بیان اینکه پس از سال‌ها انتظار، چهار مدرسه جدید در شهرستان فردیس آماده بهره‌برداری شده‌است و یک استخر دانش‌آموزی که ساخت آن بیش از ۱۵ سال به طول انجامیده، بالاخره در سال تحصیلی جدید افتتاح خواهد شد.
وی گفت: جمعیت دانش‌آموزی این ۲ ناحیه به حدود ۱۱۰ هزار نفر می‌رسد، در حالی که تنها ۴۱۶ مدرسه فعال در این مناطق وجود دارد.

کمبود فضای آموزشی در مناطق شهری نظرآباد
مدیر آموزش و پرورش شهرستان نظرآباد نیز گفت: کمبود فضای آموزشی در مناطق شهری این شهرستان وجود دارد به گونه ای که نیاز به ساخت ۳۸ مدرسه جدید داریم .
" سید سعید نورایی انور " با اشاره به اینکه بیشتر مدارس نظرآباد ۲ نوبتی اداره می‌شوند ولی کمبود فضای آموزشی در مناطق شهری محسوس تراست، افزود: در مدارس نظرآباد ۳۲ هزار و ۸۰۰ دانش آموز در ۱۳۴ مدرسه برای سال تحصیلی جدید نام نویسی کرده اند.
وی با بیان اینکه در مدارس نظرآباد با کمبود شدید نیروی خدماتی و سرایداری روبرو هستیم ، اظهار کرد: این مسائله به‌ویژه در هنرستان‌هایی که تجهیزات گران‌قیمت دارند، سبب نگرانی‌های امنیتی شده است.
مدیرآموزش و پرورش نظرآباد ادامه داد: حدود ۱۰ درصد از جمعیت دانش‌آموزی این شهرستان را که ۲ هزار و ۹۶۰ نفر می شود را اتباع تشکیل می دهد که تا کنون ۱۵ درصد از آنان برای ثبت نام در مدارس نظرآباد مراجعه کرده اند.
وی یادآورشد: به زودی سه زمین چمن مصنوعی و ۲ کلاس درس تربیت بدنی برای دانش آموزان در شهرستان نظرآباد مورد بهره برداری قرار می گیرد.
نورایی گفت: توسعه زیرساخت های آموزشی بویژه در مناطق کم برخوردار نیاز به نگاه خیرین مدرسه ساز و همچنین مسوولان برای کاهش مشکلات فضای آموزشی در این شهرستان دارد.
وی تاکید کرد: همت دولت با تاکید رییس جمهوری بر گسترش عدالت آموزشی و ساخت فضای آموزشی است و همه تلاش ها در حوزه آموزش و پرورش حرکت در این مسیر برای رسیدن به اهداف ترسیم شده است.

مدیرآموزش و پرورش شهرستان اشتهارد نیز در ادامه بیان کرد: ۲۲۰ میلیارد ریال از سوی فرمانداری این شهرستان برای ساخت مدرسه اختصاص یافته است که این بودجه می تواند گامی مهم در راستای توسعه فضاهای آموزشی و پرورشی در اشتهارد داشته باشد.
" سید حسن شفیعی " خاطرنشان کرد: به تازگی یک مدرسه ۶ کلاسه در روستای جارو و یک مدرسه ۹ کلاسه در شهر پلنگ‌آباد با حمایت خیرین مدرسه‌ساز نیز افتتاح شده‌ است.
وی تصریح کرد: در هفته های اخیر چهار زمین چمن ورزشی نیز در شهرستان افتتاح شده است و ۲ زمین چمن مصنوعی دیگر هم در دست اقدام است.
شفیعی گفت: سه سالن ورزشی نیز به فضاهای موجود اضافه شده‌ است.
وی انجام این اقدامات را در راستای توسعه عدالت آموزشی و افزایش ظرفیت‌های تربیتی شهرستان اشتهارد ذکر کرد.
مدیرآموزش و پرورش شهرستان اشتهارد با اشاره به اینکه برخلاف سال گذشته که شهرستان با کمبود نیروی انسانی مواجه بود، تصریح کرد: امسال با مازاد نیرو در اشتهارد روبرو هستیم .
شفیعی ادامه داد: اشتهارد پس از شهرستان طالقان، رتبه دوم استان البرز را در سرانه فضای آموزشی دارد.
وی افزود: با توجه به موقعیت صنعتی شهرستان و مشارکت صاحبان صنایع در ساخت مدارس، کمبود فضای آموزشی در حال حاضر در این شهرستان وجود ندارد.
مدیر آموزش و پرورش اشتهارد گفت: این شهرستان ۱۲ هزار دانش آموز دارد که یک هزار و ۱۰۰ نفر از این جمعیت دانش آموزی اتباع افاغنه هستند.

سهم کم طالقان از امکانات آموزشی
مدیر آموزش و پرورش طالقان هم گفت: این شهرستان با گستره جغرافیایی که دارد با چالش‌های آموزشی مواجه است و سهم ما از منابع، متناسب با آن نیست.
" میثم محبی " با بیان اینکه شهرستان طالقان به‌ خاطر موقعیت جغرافیایی خود، بزرگ‌ترین شهرستان استان البرز از نظر وسعت محسوب می‌شود اما این گستره جغرافیایی، در کنار جمعیت دانش‌آموزی منطقه، چالش‌هایی را در حوزه آموزش و پرورش ایجاد کرده که نیازمند بررسی و هم‌اندیشی ملی است.
وی برگزاری نشست های تخصصی در حوزه آموزش و پرورش را فرصت مغتنمی برای تبادل نظر، هم‌افزایی و ارائه راهکارهای عملی در سطح ملی عنوان کرد.
محبی اضافه کرد: امیدواریم برگزاری نشست های تخصصی بتواند گامی مؤثر در جهت ارتقای کیفیت آموزشی در مناطق خاص و محروم همانند شهرستان طالقان داشته باشد.
مدیر آموزش و پرورش طالقان در ادامه به اهمیت اجرای بهینه «پروژه مهر» در آستانه سال تحصیلی جدید، بر لزوم هم‌افزایی و برنامه‌ریزی دقیق برای رفع چالش‌های آموزشی و پرورشی این شهرستان تأکید کرد.
وی با بیان اینکه پروژه مهر فرصتی ارزشمند برای ایجاد آمادگی کامل مدارس پیش از آغاز سال تحصیلی است، افزود: ارزیابی وضعیت فضاهای آموزشی، تامین تجهیزات مورد نیاز، ساماندهی نیروی انسانی و ارتقای کیفیت محیط یادگیری از جمله اولویت‌های ما در این طرح است.
محبی همچنین با اشاره به موقعیت جغرافیایی و شرایط خاص طالقان گفت: پراکندگی روستاها، محدودیت‌های دسترسی و نیاز به توسعه زیرساخت‌های آموزشی، از مهم‌ترین چالش‌هایی است که نیازمند همکاری همه دستگاه‌های اجرایی و همراهی خانواده‌هاست.
مدیر آموزش و پرورش طالقان ادامه داد: با تلاش همکاران فرهنگی، شوراهای آموزش و پرورش، اولیا و حمایت مسئولان استانی وشهرستانی، امیدواریم با اجرای دقیق برنامه‌های پروژه مهر، دانش‌آموزان سال تحصیلی جدید را با انگیزه و امید آغاز کنند.

مدیرآموزش و پرورش ناحیه یک کرج در ادامه به تحصیل بیش از ۵۳ هزار دانش آموز در مدارس این ناحیه اشاره کرد و گفت: گرمدره یکی از چالش های این ناحیه به دلیل ساخت و سازهای غیر مجاز، مهاحرت پذیری و سرریز جمعیت تهران به آن است که باید برای آن چاره اندیشی کرد.
" جمال مراقی " اظهار کرد: برای دانش آموزان این ناحیه ۲ هزار و ۲۴۳ کلاس درس با ۲۶۶ کد مدرسه‌ وجود دارد.
وی از ناحیه یک کرج به عنوان یکی از پرتراکم‌ترین نواحی کشوریاد کرد و یاد آورشد:.این میزان بار آموزشی و تنوع جمعیتی نیاز به مدیریتی چابک، آینده‌نگر و متعهد دارد.
وی بیان کرد: وجود این مشکلات باعث دو شیفته شدن مدارس دولتی و بالا رفتن تراکم دانش‌آموزی و درصد بالای آسیب‌های اجتماعی در گرمدره شده است.
مراقی یادآورشد: متاسفانه در گرمدره هیچ هنرستان پسرانه و در منطقه عظیمیه هنرستان دخترانه دولتی نداریم.
وی با بیان اینکه در گرمدره یک شرکت شاختمان سازی ، اقدام به ساخت ۲ هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی کرده است و هیچ مدرسه ای برای این حجم بالای سکونتی پیش بینی نکرده است در حالی که طبق قانون موظف به پیش بینی فضای آموزشی هستند.
وی تصریح کرد: در منطقه عظیمه مدرسه دولتی کم داریم و بار آموزشی این منطقه بر دوش مدارس غیر دولتی است به گونه ای که ۹۹ درصد مدارس ناحیه در آن مستقر است.
مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک کرج با بیان اینکه منطقه حصار و اسلام آباد ازدیگر مناطق متراکم این ناحیه است ، اضافه کرد: کمترین دانش آموز ناحیه یک کرج مربوط به بخش آسارا " جاده چالوس " است.
وی متوسط تراکم دانش اموزی ناحیه یک کرج در مناطق شهری را ۳۶ و در مناطق روستایی را ۱۲ نفر عنوان کرد و گفت: در نهضت مدرسه‌ سازی دنبال خیرین برای ساخت، تعمیر و تجهیز مدارس دولتی در مناطق کم‌ برخوردار این ناحیه هستیم.
مراقی به وجود مدارس با قدمت بالا در ناحیه یک کرج پرداخت و افزود: این مدارس نیازمند تعمیرات و نگهداری مستمر و به نوعی هدر رفت سرمایه هستند.
وی اظهار کرد: در بخش اسارا با قابلیت توریستی، سوئیت‌های خوبی برای استفاده معلمان وجود دارد که در گذشته رها و یا چندان در اختیار ناحیه نبوده‌اند.
مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک کرج ادامه داد: در بخش نیروی انسانی وضعیت نسبتا مطلوبی نسبت به سایر نواحی کرج داریم که نیاز به تکریم و ایجاد انگیزه دارند زیرا نیروهای کیفی هستند.
وی تاکید کرد: در آموزش و پرورش باید در پی اجرایی شدن شعارهای دولت وفاق "عدالت و کیفیت بخشی اموزشی" باشیم .

ناحیه ۴ کرج پر متراکم ترین منطقه کشور
سرپرست آموزش و پرورش ناحیه چهار کرج گفت: این ناحیه حدود ۱۳۹ هزار دانش آموز دارد که از نظر جمعیت دانش‌آموزی، یکی از بزرگ‌ترین و پرتراکم‌ترین مناطق کشورمحسوب می شود.
" مجید جعفری " با بیان اینکه تمام تلاش‌ آموزش و پرورش بر این است امور دانش‌آموزان بدون کوچک‌ترین دغدغه‌ای انجام شود، اظهار کرد: کمبود فضای آموزشی یکی از مشکلات اساسی این ناحیه است.
وی خاطرنشن کرد: آموزش و پرورش ناحیه چهار کرج نیاز به ساخت ۱۴۰ مدرسه ۱۲ کلاسه دارد.
وی یادآورشد: آمار تراکم جمعیت دانش آموزی در محدوده‌ کمالشهر، خرمدشت، پیشاهنگی و رضوانیه بالاست و نیاز به احداث مدارس جدید در این مناطق داریم.
سرپرست آموزش و پرورش ناحیه چهار کرج، افزود: برای گسترش عدالت آموزشی و فضای آموزشی در این ناحیه که جمعیت دانش آموزی بالایی دارد، نیاز به همدلی و مشارکت هرچه بیشتر دلسوزان عرصه تعلیم و تربیت دارد.

مدیر آمورش و پرورش ناحیه سه کرج نیز در ادامه بیان داشت: این ناحیه با داشتن ۱۲۰ هزار دانش آموز و پنج هزار و ۵۰۰ معلم در مدارس دولتی و ۹ هزار معلم غیر دولتی در عرصه تعلیم و تربیت فعالیت دارد.

"رضا عباسیان" افزود: در ناحیه سه کرج ۱۳ مدرسه در حال ساخت که ۲ فضای آموزشی امسال افتتاح می شودکه یکی مدرسه ۱۲ کلاسه در محمد شهر و دیگری مدرسه ۱۲ کلاسه در ماهدشت است.
وی اضافه کرد: ناحیه سه کرج برای تامین فضای آموزشی مناسب برای دانش آموزان نیاز به ۱۳ مدرسه درحال ساخت دارد که ناحیه به ساخت ۵ مدرسه دیگر در حوزه شهری دارد.
عباسیان با بیان اینکه ۳۰ درصد مدارس ناحیه سه کرج فرسوده هستند، اضافه کرد: مدارس فرسوده و با قدمت ناحیه نیاز به تخریب ، تعمیر و بازسازی دارند که حل آن نیاز به حمایت مالی خیرین و مسئولان استانی و کشوری دارد.
مدیر آموزش و پرورش ناحیه سه کرج تاکید کرد: این ناحیه نیاز به ۶۵۰ نیروی معلم و کیفیت بخشی دارد.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان ساوجبلاغ و چهارباغ همچنین اظهار کرد: این شهرستان ۶۰ هزار دانش آموز در ۳۲۵ مدرسه و در حدود سه هزار و ۸۰۰ نیروی انسانی دارد.
"احسان محمد زاده" خاطر نشان کرد: ۲ مدرسه جدید در شهرستان در حال آماده سازی و افتتاح برای مهرماه است و سه مدرسه دیگر نیز از محل اعتبارات خیری و نوسازی در حال ساخت است.
وی مشکل اصلی فضای آموزشی در ساوجبلاغ را آمار بالای مدارس ۲ نوبته ذکر کرد و افزود: کمبود فضا ی آموزشی در شهرستان چهار باغ به ویژه در بخش هنرستان بسیار محسوس است.
محمد زاده یادآورشد: حدود ۳۰ درصد فضاهای آموزشی این شهرستان نیاز به بازسازی دارند.
مدیر آموزش و پرورش ساوجبلاغ و چهارباغ تصریح کرد: در این ۲ شهرستان نبود سالن ورزشی ، استخر و کمبود هنرستان در شهر هشتگرد موجب مشکلات زیادی شده است.

محمد زاده با بیان اینکه ۵۵۰ نیرو در آموزش و پرورش شهرستان های ساوجبلاغ و چهارباغ مورد نیاز است، گفت: نیاز عمده نیروی انسانی در حوزه پرورشی و کیفیت بخشی به تعداد ۳۵۰ نفر و در حوزه آموزشی ۲۰۰ نفر است.
وی ادامه داد: بیش از یک دوم دانش آموزان ساوجبلاغ و چهارباغ را دانش آموزان اتباع تشکیل می دهند که در سال تحصیلی جدید این آمار با توجه به بازگشت اتباع به کشورشان کمتر می شود.
محمد زاده تاکید کرد: با ساخت ۱۰ مدرسه جدید تا حدودی مشکل فضا بدون لحاظ مدارس ۲ نوبتی وضعیت فعلی را تغییر می دهد.

البرز دارای پایین ترین سرانه آموزشی در کشور
مدیرکل آموزش و پرورش استان البرز این استان را دارای پایین ترین سرانه آموزشی در کشور خواند و از نبود زمین آموزشی به عنوان مهمترین مشکل ساخت مدرسه بویژه در کرج و فردیس نام برد .

" فرزاد شعبانی" خواستار همراهی شهرداران ، اعضای شورای اسلامی شهر و نهادهایی که زمین مازاد در اختیار دارند، در این زمینه شد و گفت: برای ساخت مدرسه به دلیل وجود منابع مالی از سوی خیرین مدرسه ساز مشکلی نداریم اما برای ساخت فضای آموزشی در البرز نیاز به همراهی نهادهایی که زمین‌های مازاد در اختیار دارند، هستیم.
وی به وضعیت بحرانی فضای آموزشی در فردیس، ناحیه ۲ کرج، بخشی از محمدشهر، کمالشهر، خرمدشت و مناطق حاشیه‌نشین، استان پرداخت و گفت: درالبرز تراکم دانش‌آموزی از حد قابل قبول بالاتر رفته و مدارس ۲ نوبته شده‌اند که این وضعیت، افت کیفیت آموزشی، فشار بر معلمان و آسیب به عدالت آموزشی را درپی دارد.
مدیرکل آموزش و پرورش البرزبه قانون ساخت مدرسه در پروژه‌های مسکن اشاره کرد و گفت: شهرک‌سازان باید به ازای هر ۲۰۰ واحد مسکونی، یک مدرسه احداث می‌کردند، اما این قانون در سال‌های گذشته به‌درستی اجرا نشده و نتیجه آن، فشاری است که امروز بر دوش آموزش و پرورش افتاده است.
شعبانی همچنین ساخت هنرستان در جوار مراکز صنعتی و تجهیز کارگاه‌ها را از اولویت‌های دیگر حوزه آموزش و پرورش البرز برشمرد و افزود: هدف ما این است که هر دانش‌آموز باید حداقل یک مهارت کاربردی بیاموزد.
استان البرز ۵۳۰ هزار دانش آموز دارد.

رویکرد اصلی سی‌وهشتمین اجلاس روسای آموزش‌وپرورش سراسر کشوردر استان البرز مبتنی بر ۲ اصل کلیدی یعنی ارتقای کیفیت آموزش و عدالت آموزشی است که ارتقای کیفیت آموزش شامل عبور از نظام تست‌محور، تأکید بر یادگیری عمیق، مهارت‌محوری و پرورش تفکر و توجه به گروه‌بندی صحیح دانش‌آموزان و معلمان است و عدالت آموزشی رفع تبعیض در توزیع امکانات، حذف مدارس کپری، سنگی و کانکسی و تجهیز مدارس در مناطق محروم به‌صورت اولویت‌دار را دربرمی‌گیرد.

سی وهشتمین اجلاس روسای آموزش و پرورش سراسر کشور دراستان البرز از ۲۷ مردادماه در استان البرز آغاز شده و تا عصر روز سه شنبه ۲۸ مردادماه ادامه داشت.





آخرین خبر البرز در اینستاگرام :https://instagram.com/alborztoday