نماد آخرین خبر

جاده راز-شیرین‌دره؛ پروژه‌ای طولانی میان سنگلاخ مشکلات

منبع
ايرنا
بروزرسانی
جاده راز-شیرین‌دره؛ پروژه‌ای طولانی میان سنگلاخ مشکلات

ایرنا/ بجنورد-ایرنا- جاده راز-شیرین‌دره سال‌هاست بر سر زبان مردم نشسته است؛ مسیری ۲۵ کیلومتری که می‌تواند بار محرومیت را از دوش راز و جرگلان بردارد، اما همچنان میان وعده‌ها، کمبود قیر و مشکلات تملک زمین، نیمه‌تمام مانده است.

به گزارش ایرنا، جاده راز- شیرین‌دره سال‌هاست که به یکی از مطالبات اصلی مردم محروم شهرستان راز و جرگلان تبدیل شده است؛ مسیری ۲۵ کیلومتری که قرار است راه ارتباطی این خطه مرزی را هموار کرده و بارقه‌ای از توسعه را به منطقه‌ای بیاورد که هنوز در زمره ۳۱ شهرستان محروم کشور جای دارد.

اما این طرح عمرانی، همچنان در پیچ‌وخم تأمین قیر، اعتبارات و رفع معارضین گرفتار مانده و با وجود بخشی از عملیات اجرایی، بهره‌برداری کامل از آن به آینده‌ای نامعلوم گره خورده است.

سیدعلی میرکریمی، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا می‌گوید: برای ادامه اجرای طرح، ۶۵۰ تن قیر نیاز است که پیگیری تأمین آن از محل وزارت راه و شهرسازی در جریان است. اگر اعتبارات به موقع تزریق شود و پیمانکار نیز طبق تعهد عمل کند، می‌توان امیدوار بود که این پروژه در بازه سال‌های ۱۴۰۴ و ۱۴۰۵ به سرانجام برسد و مردم شیرینی این جاده را بچشند.

کمبود منابع و چالش اعتبارات

به گفته میرکریمی، تنها برای تکمیل چهار کیلومتر از مسیر، یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است. این در حالی است که کل مسیر ۲۵ کیلومتری تاکنون تنها در چهار کیلومتر به مرحله اجرا رسیده و حدود ۱۹ کیلومتر دیگر در مرحله به‌روزرسانی مشاور طرح قرار دارد.

او تأکید می‌کند: بهره‌برداری از باقی مسیر، نیازمند به یک همت در تأمین منابع است و با همراهی استاندار و نمایندگان، مجوز ماده ۲۳ آن نیز اخذ خواهد شد.

مسیر پرسنگلاخ؛ از معارضین تا دستگاه‌های خدمات‌رسان

اگرچه عملیات اجرایی آغاز شده، اما سنگلاخ مشکلات مانع از پیشرفت سریع پروژه شده است. بخشی از مسیر با معارضینی چون اداره گاز، فیبر نوری و مالکانی که زمین‌هایشان در دل طرح قرار دارد، درگیر است.

مدیرکل راه و شهرسازی می‌گوید: ۹۰۰ متر از مسیر به دلیل تملک اراضی و جابه‌جایی تاسیسات خدمات‌رسان متوقف مانده و همین موضوع سرعت کار را کند کرده است.

امید به تکمیل تدریجی

با وجود این موانع، بخشی از مسیر رنگ آسفالت به خود گرفته است. لایه اول دو و نیم کیلومتر آسفالت شده و یک کیلومتر دیگر تا پایان شهریورماه امسال آسفالت خواهد شد. هرچند این میزان در برابر ۲۵ کیلومتر جاده، قطره‌ای در برابر دریاست، اما امیدی برای مردم منطقه ایجاد کرده است.

جاده‌ای برای توسعه

راه راز- شیرین‌دره تنها یک پروژه عمرانی نیست؛ بلکه پلی به سوی توسعه و رهایی از محرومیت برای شهرستان راز و جرگلان محسوب می‌شود. این شهرستان با وجود ظرفیت‌های کشاورزی، مرزی و گردشگری، همچنان به دلیل ضعف زیرساخت‌ها از رشد بازمانده است. تکمیل این مسیر می‌تواند ارتباط سریع‌تر و ایمن‌تر مردم را با مرکز استان و دیگر مناطق فراهم کند و به رونق اقتصادی منطقه بینجامد.

خراسان شمالی؛ استانی با نیازهای گسترده در حوزه راه

استان خراسان شمالی حدود ۶ هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی دارد که بیش از چهار هزار و ۶۵۰ کیلومتر آن را راه‌های روستایی تشکیل می‌دهد. تنها ۱۸۵ کیلومتر از این شبکه به بزرگراه اختصاص یافته و همین موضوع نشان می‌دهد که توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل، همچنان یکی از چالش‌های اساسی استان است؛ استانی که هر سال میلیون‌ها مسافر از آن گذر می‌کنند و جاده‌هایش نقش مهمی در پیوند شرق و شمال شرق کشور ایفا می‌کنند.

سخن آخر

جاده راز- شیرین‌دره امروز به نمادی از پروژه‌های نیمه‌تمام در خراسان شمالی بدل شده است؛ پروژه‌ای که میان سنگلاخ مشکلات مالی، معارضین محلی و کمبود مصالح گرفتار شده، اما همچنان کورسوی امید در دل مردم منطقه زنده است. آنان چشم‌انتظار روزی‌اند که مسیر ۲۵ کیلومتری‌شان از وعده‌ها فراتر رود و به واقعیت بدل شود؛ روزی که چرخ توسعه در راز و جرگلان بر جاده‌ای هموار به حرکت درآید.





آخرین خبر خراسان شمالی در اینستاگرام :
https://instagram.com/bojnord_today

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر