فراهم کردن فرصتهای برابر برای همه، مولفه مهم نظامهای آموزشی برتر است

ایرنا/ زنجان - ایرنا - معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش گفت: نظامهای آموزشی برتر، دانشآموزان را به صورت گلخانهای پرورش نمیدهند، بلکه فرصتهای برابر برای همه فراهم میکنند.
به گزارش خبرنگار ایرنا، رضوان حکیم زاده روز سه شنبه در آیین افتتاح مدرسه ۱۱ کلاسه شهدای مدافع حرم شهر زنجان همزمان با سومین روز هفته دولت بر اهمیت تحقق شعار "مدرسه، کانون تربیتی محله" تأکید کرد و افزود:این ایده با ارتباط مؤثر بین آموزش و پرورش، مدرسه، استانداری و نهادهای ذیربط به منصه ظهور می رسد.
وی با اشاره به تاکید رئیسجمهور برای ایجاد تحول و تحقق عدالت آموزشی از ابتدای آغاز به کار دولت، به جلسات متعدد و پیگیریهای ویژه دکتر پزشکیان در این زمینه اشاره کرد و گفت: رئیسجمهور به عدالت اجتماعی و آموزشی و اصلی آن، یعنی فراهم کردن فرصتهای برابر برای یادگیری و حق دسترسی به آموزش، تأکید دارد.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در ادامه، با اشاره به آرمان اصلی انقلاب مبنی بر برابری فرصتهای یادگیری، اذعان داشت: متأسفانه در دهههای اخیر، فاصله زیادی از این آرمان گرفته شده و با بازتولید انواع مدارس، شاهد بازتولید طبقات اجتماعی بودهایم.
وی اظهار کرد: در چنین شرایطی مدرسه بیش از آنکه مکانی برای تحرک اجتماعی باشد، به عاملی برای نابرابری تبدیل میشود.
معاون وزیر آموزش و پرورش شعار "عدالت آموزشی" را که توسط رئیسجمهور پزشکیان با درک عمیق از کارکرد اصلی مدرسه انتخاب شده، در دو محور "محرومیتزدایی از فضاهای آموزشی" و "فراهم کردن بهترین امکانات برای دانشآموزان مدارس دولتی" عنوان کرد و گفت: مدرسه نماد عینی تحقق یک باور مردمی بزرگ است و تاکید رییس جمهور ابر این است که دانش آموزان در مدارس دولتی باید بهترین آموزشها و امکانات را دریافت کنند.
حکیمزاده با بیان اینکه کشورهایی که مسیر توسعه را پیمودهاند، از مدارس آغاز کرده و برای همه دانشآموزان فعالیت کردهاند، خاطرنشان کرد: تفاوت اساسی بین نظامهای آموزشی کارآمد و نظامهای آموزشی عادی در تلاش برای همه دانشآموزان، نه تفکیک و جداسازی آنان است.
معاون آموزش ابتدایی به باور عمیق رئیسجمهور به مردم و نقش آنان در پیشبرد اهداف اشاره کرد و گفت: اگر ما مردم را داشته باشیم، همه چیز را داریم و بدون مردم، چیزی نداریم.
حکیم زاده با استناد به سخنان یک برنده نوبل اقتصاد، سرمایهگذاری در تربیت کودکان و دوره ابتدایی را پرسودترین سرمایهگذاری اقتصادی دانست که در آینده منجر به کاهش هزینههای مربوط به آسیبهای اجتماعی خواهد شد.