استاندار اردبیل: تحقق شعارهای اقتصادی در گرو نیروهای متخصص است

ایرنا/ اردبیل- ایرنا- استاندار اردبیل با اشاره به شرایط نظام آموزشی و نیاز صنایع به نیروهای کار ماهر گفت: تحقق شعارها و هدفهای اقتصادی در گرو تربیت نیروهای متخصص و دارای مهارت است.
به گزارش ایرنا، مسعود امامی یگانه شامگاه چهارشنبه در نشست با رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای اظهار کرد: تغییر رویکردی که در موضوع آموزش فنی و حرفهای اتفاق افتاده است، جای تقدیر دارد؛ این موضوع در دولت چهاردهم در آموزش و پرورش هم دیده میشود، چنان که وزیر آموزش و پرورش هم در صحبتها اشاره داشت که سیستم آموزشی ما بیشتر شامل محفوظات است تا معلومات و مهارت و بسیاری از آنها هم کارکرد ندارد.
وی افزود: این موضوع در نشستی با دانشگاهیان نیز مورد اشاره قرار گرفت، برخی دانشآموختگان دورههای کارشناسی ارشد و دکترا حتی فاقد برخی مهارتهای ساده مرتبط با امور اداری یا مهارتهای ارتباطات اجتماعی هستند؛ در حالی که پیش نیاز تحقق تاکید رئیس جمهور در مورد سرمایهگذاری و رونق واحدهای اقتصادی و نامگذاری سالها در یک دهه گذشته با عنوانهای اقتصادی از سوی مقام معظم رهبری نیروی انسانی متخصص است و الان در هر حوزهای در این زمینه مشکل داریم.
استاندار اردبیل بیان کرد: از یک سو واحدهای صنعتی نیازمند نیروهای ماهر، متخصص و توانمند هستند ولی از سوی دیگر خود ما هم باید برای چنین افراد ماهری شان اجتماعی قائل باشیم.
امامی یگانه ادامه داد؛ در گذشته رویکرد هدایت تحصیلی این بود که افراد را به صرف موفق نشدن در کسب نمره به هنرستانها سوق میدادند و حتی دورهای این شرایط را در علوم انسانی هم شاهد بودیم که البته اکنون تا حدی فضا برای رشتههای انسانی تغییر کرده است.
وی اضافه کرد: الان دانشآموختگان دانشگاهی داریم که بدون هیچ گونه مهارت فنی و حرفهای در پی شغل هستند، در حالی که بسیاری کارخانهها متقاضی برای آگهیهای اشتغال خود پیدا نمیکنند؛ ولی تعادل در این زمینه را سازمان آموزش فنی و حرفهای می تواند ایجاد کند.
امامی یگانه عنوان کرد: برای توسعه این بخش در کنار سازمان آموزش فنی و حرفه ای هستیم ولی باید به سمتی برویم که خود بخش خصوصی هم در این کار مشارکت داشته باشد؛ ولی در نهایت باید تلاش کنیم شانیت اجتماعی افرادی که به سمت مهارتآموزی میروند، حفظ شود؛ چنان که در سایر نقاط دنیا نیز نیروهای کار ماهر (تکنسینها) درآمدشان بیش از مشاغلی مانند پزشکی است.
وی همچنین به اعتبار اختصاص یافته به ادارهکل آموزش فنی و حرفهای استان اردبیل اشاره کرد و گفت: استانداری اردبیل نیز به سهم خود بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیارد ریال با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه به این ادارهکل اختصاص خواهد داد.
اختصاص ۲۰۰ میلیارد ریال به آموزش فنی و حرفهای در استان اردبیل
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای نیز در این نشست گفت: آموزش فنی و حرفهای جزو موضوعهای با اهمیت اما بیاولویت است اما پرسش اینجاست که آیا چنین مجموعهای حقاش این است که مساله باشد یا اینکه خود در اساس یک راه حل است.
غلامحسین محمدی افزود: وقتی راجع به فنی و حرفهای و آموزش مهارتی حرف میزنیم، آیا در مورد ایجاد ارزش افزوده، خلق فرصت و تغییر شرایط کشور در حوزه اشتغال و بهرهوری صحبت میکنیم یا آن را جزو سازمانهای وبال گردن دولت میدانیم.
وی بیان کرد: در حال حاضر ۲ نوع سازمان در کشور داریم که بخشی به صنایع استخراجی متصل هستند و درآمدزایی دارند و برخی دیگر در حوزه بهداشت، آموزش و امنیت به دلیل فقدان درآمدزایی اولویت ندارند؛ به دلیل اینکه دسته دوم پولی درنمیآورند، مصرفی تلقی میشوند، در حالی که آسیبهای شگرفی در آینده برجا میگذارند.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای اضافه کرد: رئیس جمهور از دوره انتخابات در زمینه مدرسهسازی و عدالت آموزشی شعار میداد و پس از استقرار دولت چهاردهم نیز به صورت عملیاتی موضوع را پیگیری کرده است؛ اما ایده راهبردی پشت شعار این بود که اگر با فروتنی روی چنین مسائلی که اجماعی و ائتلافی است و برای همه ملت منافع دارد توافق کنیم، احتمال دارد مسائل بزرگتر را هم بتوانیم با همین روش حل کنیم.
وی عنوان کرد: با این توصیف عدالت آموزشی را هم یک ضرورت برای مردم ایران میدانیم که میتواند آنها را توانمندتر کند و هم یک راهبرد اداره کشور میبینیم که تمرین اجماع و همکاری همه با هم است و در همین راستا در ۱۰ ماه گذشته بزرگترین اقدام صورت گرفته در سازمان آموزش فنی و حرفهای این بوده که تلاش کردیم دیوارها را برداریم.
محمدی گفت: در این چارچوب اجرای طرح همنوا را در دستور کار قرار دادیم تا یک نوبت از مرکزهای آموزشی موجود را در اختیار آموزش و پرورش قرار دهیم یا در قالب کنسرسیوم مهارت با مشارکت فعالان اقتصادی مدیریت مرکزهای آموزشی را هیات امنایی کنیم؛ زیرا آنها میتوانند نیازسنجی کنند و آموزشها را بر اساس نیاز بازار کار برنامهریزی نمایند.
وی افزود: بودجه سال پیش سازمان آموزش فنی و حرفهای حدود ۷۰ میلیارد ریال بود که ۹۶ درصد آن را باید به حقوق و دستمزد اختصاص میدادیم اما امسال با همین روشهای مورد اشاره اعتبار سازمان را به ۳۵ هزار میلیارد ریال رساندیم که ۱۰ هزار میلیارد ریال آن را از محل منابع مسئولیت اجتماعی تامین کردیم و از همین محل امروز ۱۰۰ میلیارد ریال به استان اردبیل تخصیص یافت.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای با اشاره به افزایش بوجه ادارهکل استان اردبیل از حدود ۲۰ میلیارد ریال سال گذشته به نزدیک ۹۰ میلیارد ریال در سال جاری، اظهار کرد: ۱۰۰ میلیارد ریال دیگر هم هفته آینده از محل منابع تهاتر اموال به استان اردبیل تخصیص خواهد یافت.
وی با اشاره به پیگیریها برای تملک ۸۰ هزار قطعه از سازمان اموال تملیکی به منظور تجهیز مراکز آموزش فنی و حرفهای در سطح کشور ادامه داد: در حال حاضر از هر ۲ نفر کارجو در کشور یک نفر با کسر مهارت یا فقدان مهارت روبهرو است و نمیتواند به شغل مناسب دست یابد؛ اگر بخواهیم از این شرایط گذر کنیم و مانند سایر نقاط دنیا شاهد ارتقای سطح بهرهوری باشیم، باید مهارتآموزی تقویت شود.
محمدی بیان کرد: در حال حاضر افراد در گروه سنی ۱۵ تا ۲۵ ساله داریم که بیشتر آنها فاقد مهارت لازم هستند و برای اشتغال آنها باید از آموزشهای مازاد بکاهیم و در این زمینه برای هر استان برنامهای تدوین شده که تعریف میکند در هر شهر و هر مرکز آموزشی چه اتفاقی باید بیافتد.
وی افزود: همچنین در قالب این برنامه حدود ۱۰۰ پروژه سرمایهگذاری در سطح کشور تعریف کردیم و برای استان اردبیل نیز حدود سه پروژه تعریف شده که از جمله میتوان به تلاش برای راهاندازی بزرگترین مرکز آموزش گلخانهای ایران در منطقه مغان اشاره داشت.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای عنوان کرد: بر همین اساس تقاضا داریم تا مجموعه فنی و حرفهای به طور ویژه دیده شود، زیرا اعتبار تخصیصی برای استانی مانند اردبیل با ۲۶ مرکز آموزشی کافی نیست و این همه فرصتی که چنین استانی وجود دارد، نیازمند سرمایهگذاری بیشتر است.
وی اضافه کرد: همچنین موضوع اصلاح نظام صلاحیت حرفهای را آغاز کردیم که در قالب آن افراد از کارگر ساده تا کارشناس میتوانند رشد کنند و با تعیّن شغلها در یک سطح قابل دفاع و معادلسازی مدرکهایی که ارائه میشود، بتوانیم شان اجتماعی افراد را هم حفظ کنیم.