شناسایی ۲۸۰ ملک مازاد دولتی در کردستان؛ ۱۲۹ فقره به سازمان خصوصی سازی معرفی شد

ایرنا/ سنندج- ایرنا- مدیرکل امور اقتصادی و دارایی کردستان از شناسایی ۲۸۰ ملک مازاد دولتی خبرداد و گفت: تاکنون ۱۲۹ فقره به سازمان خصوصی سازی معرفی شده است.
به گزارش ایرنا، طرح مولدسازی اموال مازاد دولتی به عنوان یکی از سیاست های کلان اقتصادی کشور به منظور آزادسازی منابع راکد و تامین مالی پروژه های نیمه تمام در استان ها به اجرا درآمده است.
کردستان هم از زمان اجرای این طرح تاکنون با شناسایی و واگذاری بخشی از املاک بلااستفاده دستگاه های اجرایی گامهایی در این مسیر برداشته است.
به گفته مدیرکل اموراقتصادی و دارایی کردستان تاکنون ۲۸۰ ملک مازاد دولتی در استان شناسایی شده و ۱۲۹ فقره از آنها هم برای واگذاری به سازمان خصوصی سازی معرفی شده است. بخشی از این املاک به فروش رفته و منابع حاصل از آن در تکمیل طرح های عمرانی هزینه شده است.
محمد مشیرپناهی در گفتوگو با خبرنگار ایرنا ضمن تشریح آخرین وضعیت اجرای طرح مولدسازی اموال مازاد دولتی در استان، به دستاوردها، چالشها و برنامههای آتی این طرح پرداخت که شرح آن در ذیل می آید.
ایرنا: آخرین آمار املاک مازاد شناساییشده در استان چه تعداد است و تاکنون چند فقره به سازمان خصوصیسازی و برمبنای چه معیارهایی معرفی شده است؟
مشیرپناهی: آخرین آمار املاک مازاد شناساییشده ۲۸۰ فقره ملک است و ۱۲۹ فقره از آنها به سازمان خصوصیسازی معرفی شده است. برای مولدسازی املاک دولتی ظرفیت های قانونی متعددی وجود دارد، بنابراین براساس مفاد قانونی مصوبه مولدسازی سران قوا و آییننامه اجرایی آن از جمله مهمترین معیارهای انتخاب اموال برای معرفی به سازمان خصوصی است و ما براین اساس عمل کرده و می کنیم.
ایرنا: آیا تاکنون از این محل ملکی به فروش رفته و منابع آن در چه پروژه هایی هزینه شده است؟
مشیرپناهی: بله، از سال ۱۳۹۹ تاکنون در قالب قوانین بودجه سالانه و همچنین مصوبه سران سه قوه تعداد ۶۰ فقره ملک به ارزش تقریبی ۲۶۰ میلیارد تومان مربوط به دستگاه های اجرایی استان به فروش رفته است و براساس قوانین مورد اشاره منابع حاصل از فروش این اموال بیشتر صرف تامین منابع مالی طرح های نیمه تمام تملک درایی های سرمایه ای و پاداش پایان خدمت بازنشستگان شده است.
ایرنا: طرح تهاتر داراییها با بدهیهای دولت یکی از راهکارهای جدید است؛ آیا در استان کردستان این مدل تهاتر اجرا شده و نتایج آن چگونه بوده است؟
مشیرپناهی: بله، با توجه به اینکه در مولدسازی داراییهای دولت روش های متنوعی پیش بینی شده است، بنابراین یکی از روش های مولدسازی تهاتر املاک مازاد دستگاههای اجرایی دارای بدهی قطعی شده به اشخاص حقیقی از جمله پیمانکاران طرح های تملک آن دستگاه اجرایی است. در استان هم در این راستا برای املاک اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دادگستری از این طرفیت در قالب مفاد آیین نامه و دستورالعمل تهاتر صادر شده از هیات عالی مولدسازی استفاده شده است.
ایرنا: در مولدسازی به مفهوم واقعی آن، تاکید بر ایجاد ارزش افزوده و تغییر کاربری اموال است نه فروش صرف، در کردستان چه پروژههایی در جهت تغییر کاربری یا ارزش افزوده داراییها در حال اجراست؟
مشیرپناهی: با توجه به اینکه در مولدسازی دارایی دولت، اولویت نخست بهینه کردن و بهرهور کردن داراییهای دولت است، در کردستان هم با تاکید بر کارگروه استانی مولدسازی و بر مبنای آیین نامه اجرایی مولدسازی همواره این مسئله مدنظر بوده است که املاک مازاد دستگاه های اجرایی در مرحله نخست ارزش افزایی و تغییر کاربری به لحاظ ارزش افزوده اموال دولتی در کمیسیون های مربوطه انجام �� بعد از آن فرآیند مولدسازی عملیاتی شود؛ با این اوصاف در کردستان برای ۸۰ درصد از املاک مازاد شناسایی شده ارزش افزایی انجام شده است.
ایرنا: با توجه به نگرانیها درباره حراج داراییهای دولتی، چه تضمینی وجود دارد که فروشها یا واگذاریها با قیمت منصفانه و به نفع دولت و جامعه انجام شود؟
مشیرپناهی: بر اساس قوانین و مقررات وضع شده برای فروش و واگذاری اموال دولتی از جمله قانون برگزاری مناقصات و مزایدات، آیین نامه معاملات دولتی و آیین نامه اجرایی مولدسازی و همچنین سایر دستورالعملها و آیین نامهها و نیز ارزش گذاری داراییها بر مبنای نظریه کارشناس رسمی دادگستری در سامانه ملی کارشناسی انجام می شود، لذا برابر مفاد قوانین مذکور همه داراییهای واگذارشده قبل از انجام معامله با اولویت صرفه و صلاح دولت و رعایت حقوق بیت المال مد نظر خواهد بود.
ایرنا: آیا برنامه یا سیاستی برای مشارکت اقشار متوسط و عمومی در مزایدههای مولدسازی وجود دارد؟
مشیرپناهی: یکی از سیاستهای دولت در اهداف کلان برای مزایده املاک دولتی استفاده از سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد) است و در همین ارتباط همه مزایده های املاک مازاد دستگاه اجرایی در بستر سامانه مذکور و شرکت برای عموم آزاد است و بسته به نوع قانون وضع شده توسط قانون گذار شرایط تقسیط اعمال می شود برای مثال در آیین نامه اجرای مولد سازی برندگان مزایده می توانند تا یکسال از شرایط تقسیط استفاده کنند.
ایرنا: در مسیر اجرایی مولدسازی، چه مشکلات و موانعی در استان کردستان دیده شده و چه راهکارهایی برای رفع آنها اتخاذ شده است؟
مشیرپناهی: عدم اراده در برخی از دستگاههای اجرایی، زمان بر بودن فرآیند مولدسازی از مرحله شناسایی تا مرحله اخذ مصوبه به لحاظ تعدد کارگروهها و کمیتههای مولدسازی از نحوه شناسایی، مازادبودن، ارزش افزایی و ارزش گذاری و سایرموارد به لحاظ حساسیت موضوع مولدسازی اموال دولتی از مهمترین مشکلات پیش روی اجرای این طرح به شمار می رود که الزام دستگاه های اجرایی از طریق تخصیص اعتبار تملک منوط به فروش املاک مازاد تحت بهره برداری آن دستگاه می تواند بخش زیادی از این مسائل را برطرف کند.
ایرنا: مولدسازی علاوه بر درآمدزایی، میتواند نقش مهمی در تکمیل طرحهای عمرانی و پیشبرد پروژههای توسعهای داشته باشد؛ در کردستان چه سهمی برای مولدسازی در تأمین مالی پروژههای عمرانی در نظر گرفته شده است؟
مشیرپناهی: سهم مولدسازی در استان را قوانین مشخص می کند با این وجود در مصوبه مولدسازی و آیین نامه اجرایی آن و همچنین سایر قوانین مولدسازی به لحاظ اینکه یک قانون دائمی است سهم استان را مشخص نکرده ولی نگاه کارگروه مولدسازی استان، اکثرا مولدسازی دارائیهای دولتی برای تاامین مالی طرحهای نیمه تمام است.
ایرنا : در آینده نزدیک چه پروژههای مولدسازی قابل توجهی در استان کردستان پیشبینی شده که بتوانند به توسعه پایدار و افزایش درآمدهای دولت کمک کنند؟
مشیرپناهی: طرحهای کشاورزی شامل پایاب سدها، زهکشی، آبیاری و انتقال آب، و همچنین پروژههای راهسازی از جمله تکمیل کریدور شمال ـ جنوب در حوزه استحفاضی استان کردستان پیشبینی شده است.
ایرنا : همواره از عدم همکاری برخی ادارات و سازمانها در معرفی املاک مازاد سخن گفته میشود. ریشه اصلی این مقاومت را در چه میبینید؟
مشیرپناهی: اصولا یک تعصب درون سازمانی در اکثر مدیران دستگاه های اجرایی دیده می شود به لحاظ اینکه مولفهها و ملاحظات بعدی را در نظر گرفته و در همین ارتباط باید الزامات قانونی برای مجاب کردن مدیران و همراه کردن آنها در مولدسازی داراییها انجام شود.
ایرنا: اگر همکاری بین دستگاهها و مدیران ارشد استان به سطح مطلوب برسد، ظرف چه مدت میتوان انتظار داشت که طرح مولدسازی در استان به نتیجهای موثر بر اساس اهداف تعیینشده برسد؟
مشیرپناهی: با توجه به دائمی بودن قانون مبنی بر مولدسازی داراییهای دولت همواره این امکان وجود دارد که با همکاری و تعامل دستگاههای اجرایی، داراییهای مازاد شناسایی و مولدسازی شود بنابراین با استفاده از این ظرفیت می توانیم نقش تعیین کنندهای در تحقق اهداف ازپیش تعیین شده در مقاطع زمانی مختلف داشته باشیم.