تحقق عدالت آموزشی اولویت دولت چهاردهم/ مدارس غیراستاندارد ایلام برچیده میشوند

ایرنا/ ایلام - ایرنا - طرح بزرگ نهضت توسعه عدالت آموزشی در ایلام با هدف برچیدن مدارس غیراستاندارد سنگی و کانکسی وارد مراحل تازهای شده است، حرکتی که مهر ۱۴۰۵ را به تاریخیترین نقطه تحول آموزش در این استان تبدیل میکند و دانشآموزان مناطق عشایری تا شهری از فرصت برابر آموزشی بهرهمند خواهند شد.
به گزارش خبرنگار ایرنا، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس ایلام روز چهارشنبه در نشست خبری اصحاب رسانه با تشریح جزییات نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی این استان، اظهار کرد: این طرح با هدف ایجاد مدارس استاندارد، مقاوم و هوشمند و همچنین گسترش عدالت آموزشی در سراسر نقاط شهری، روستایی و عشایری استان در حال اجرا است.
جلال حمره با تاکید بر اینکه نیروی انسانی سالم و توانمند، بزرگترین سرمایه هر کشور است و پرورش چنین نیرویی از دوران ابتدایی آغاز میشود، گفت: ایجاد زیرساختهای استاندارد آموزشی لازمه تحقق این هدف است و در همین راستا، سند توسعه آموزش و پرورش، دو هدف اساسی مقاومسازی مدارس و تحقق عدالت آموزشی را دنبال میکند.
جمعآوری مدارس کانکسی و ساخت مدارس استاندارد
مدیرکل نوسازی مدارس ایلام با اشاره به حذف مدارس کانکسی در نقاط مختلف استان، یادآور شد: مدارس کانکسی به ویژه در مناطق سردسیر و گرمسیر استان مشکلات زیادی برای دانشآموزان و معلمان ایجاد کرده بود که بر اساس هدفگذاری انجام شده، مدارسی که تعداد دانشآموزان آنها بیش از هشت نفر است و دارای ساختار کانکسی هستند، جمعآوری و با مدارس مقاوم جایگزین میشوند.
وی افزود: تاکنون ۱۷ مدرسه کانکسی شناسایی، ساخته و تحویل آموزش و پرورش شده و یا در حال ساخت است و این مدارس مجهز به سامانه هوشمند، اینترنت پرسرعت و تجهیزات نوین آموزشی هستند.
حمره با ذکر نمونهای از اقدامهای انجام شده، به مدرسه در حال ساخت منطقه «زیتون زرینآباد» دهلران اشاره کرد و گفت: این روستا آب و برق نداشت، اما با کمک یک خیر و پیگیریها، جاده آن تکمیل شد و برای تأمین برق مدرسه، از سلولهای خورشیدی استفاده خواهد شد تا دانشآموزان بتوانند از رایانه همراه، رایانه لمسی و اینترنت بهرهمند شوند.
حذف مدارس سنگی و فرسوده
مدیرکل نوسازی مدارس استان ایلام با بیان اینکه برخی مدارس سنگی عمر بالای ۴۰ سال داشتند و در برابر زلزله مقاوم نبودند، گفت: در بررسیها، ۶۸ مدرسه سنگی شناسایی شد که بیش از ۶۰ درصد آنها تاکنون تخریب و جایگزینی آنها آغاز شده است.
وی ادامه داد: همچنین در سال جاری ۱۶ مدرسه فرسوده برای بازسازی هدفگذاری شد که از این میان، هشت مدرسه در حال ساخت است و مابقی در ماههای آینده آغاز خواهد شد.
پروژههای نیمهتمام در اولویت تکمیل
حمره یکی از مهمترین چالشهای حوزه آموزشی را پروژههای نیمهتمام دانست و گفت: طبق برنامهریزی، همه پروژههای نیمهتمام آموزشی در کمترین زمان ممکن تکمیل و بهرهبرداری خواهند شد و پیشبینی میشود که بیشتر این پروژهها تا آغاز سال تحصیلی جدید به بهرهبرداری برسد.
مشارکت مردمی و خیران؛ موتور محرک نهضت توسعه آموزشی
مدیرکل نوسازی مدارس استان ایلام با اشاره به نقش مشارکت مردمی در اجرای این طرح توضیح داد: همه ۱۲۴ پروژه عمرانی آموزشی استان دارای مدیر مردمی هستند که بیشتر از دهیاران، معلمان بازنشسته یا افراد باتجربه محلی انتخاب شدهاند و با پیمانکاران همکاری میکنند.
وی گفت: حضور این مدیران مردمی در پیشبرد پروژهها بسیار اثرگذار بوده است، بهطور مثال در پروژه مدرسه زیتون، بدون کمک مدیر مردمی که خود معلم روستا بود، امکان تکمیل پروژه وجود نداشت.
همکاری نهادها و بنیادهای حمایتی در ساخت مدارس
به گفته حمره، افزون بر خیران مدرسهساز، برخی نهادها و بنیادها نیز در قالب مسئولیت اجتماعی از جمله، بنیاد علوی ساخت ۱۷ مدرسه در مناطق مختلف استان را برعهده گرفته که همگی در حال احداث هستند.
وی افزود: در کنار این مدارس، ۴۰ مدرسه دیگر نیز که بیشتر تخریبی یا سنگی بودند، بازسازی و ساخت آنها آغاز شده است. این مدارس پس از تکمیل به تجهیزات روز و فناوریهای نوین آموزشی مجهز خواهند شد.
افق مهر ۱۴۰۵؛ مدارس تراز انقلاب اسلامی
مدیرکل نوسازی مدارس استان ایلام با بیان اینکه مهر ۱۴۰۵ نقطه عطفی در تاریخ آموزش ایلام خواهد بود، گفت: هدف ما رسیدن به مدرسه تراز انقلاب اسلامی است؛ مدرسهای که در آن دانشآموز از نظر زیرساخت، تجهیزات و محتوای آموزشی نگرانی نداشته باشد و آموزش مطابق با استانداردهای روز دنیا ارائه شود.
وی گفت: با اجرای این نهضت، تضاد میان امکانات آموزشی مناطق محروم و برخوردار از میان خواهد رفت و همه دانشآموزان از فرصت برابر برای یادگیری بهرهمند خواهند شد.
استان ایلام دارای ۱۲۶۰ فضای آموزشی در نقاط مختلف روستایی، عشایری و شهری است.
پیش بینی میشود با آغاز سال تحصیلی جدید بیش از ۱۱۰ هزار دانش آموز ایلامی در کلاسهای درس حاضر شوند.