متروی کرج با ۲ قطار افتتاح میشود

ایسنا/ رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر کرج گفت: فاز دوم و اصلی پروژه قطار شهری کرج با دو رام قطار راهاندازی میشود.
علیرضا رحیمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر کرج در رابطه با چالشهای فنی، تعداد رامها و ایستگاههای فعال پروژه قطار شهری کرج توضیح و از راهاندازی فاز دوم این پروژه خبر داد و اظهار کرد: پروژه قطار شهری کرج را میتوان به عنوان یکی از بزرگترین و پرچالشترین طرحهای عمرانی و حملونقل در استان البرز دانست و امروزه قطار شهری نه تنها یک پروژه عمرانی، بلکه ضرورتی حیاتی برای آرامش زندگی روزمره شهروندان کرجی و توسعه پایدار شهری محسوب میشود.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل پارلمان شهر کرج با بیان اینکه فاز اول این خط که حدود هفت کیلومتر طول و از چهارراه طالقانی تا سهراه رجاییشهر را پوشش میدهد پیشتر بهطور آزمایشی افتتاح شده، گفت: قطار شهری کرج به ایستگاه پایانی خود رسید و فاز اصلی این طرح به طول ۱۲ کیلومتر از ۴۵ متری گلشهر تا میدان شهید سلطانی شامل هشت ایستگاه است و همزمان با افتتاح این خط، تنها پنج ایستگاه آن مورد بهرهبرداری قرار میگیرد و مابقی به مرور زمان و با توجه به نیاز، تردد مسافر و خطوط تقاطعی دیگر فعال خواهند شد
وی افزود: این مسیر با وجود چالشهای فنی و هزینههای سنگین، به مرحله نهایی رسید و امید میرود نگاهها بیشتر از پیش متوجه حمایت دولت و استقبال مردم قرار گیرد و در آیندهای نزدیک توسعه ادامه مسیر نیز از ۴۵ متری گلشهر به سمت حصارک که عملیات عمرانی آن شامل لاینینگ و ریلگذاری پیش بینی شده و در حال انجام است تحقق یابد و در آیندهای نزدیک در اختیار مردم فهیم شهر کرج قرار گیرد.
رحیمی بهرهبرداری از خط ۲ قطار شهری در کاهش ترافیک سنگین خیابانهای اصلی کرج همچون شهید بهشتی، طالقانی جنوبی و بلوار هفتتیر نقش را موثر دانست و ادامه داد: بهرهبرداری کامل همچنان با محدودیتهایی مانند کسری رامها، تجهیز نشدن کامل سیستم سیگنالینگ و برخی نواقص عمرانی روبهروست، اما تجربه سایر کلانشهرها نشان داده است که میتوان پروژه را با درصد بالای پیشرفت افتتاح و همزمان تکمیل کرد.
وی افزود: با توجه به نوع خط ۲ که به صورت رفت و برگشتی است و با خطوط دیگری تلاقی ندارد، جهت افزایش ایمنی، حداقلهای سیگنالینگ لازم توسط مدیریت شهری دیده شده است.
رحیمی بیان کرد: در حال حاضر تنها دو رام موجود است، در حالی که برای عملکرد بهینه و بدون مشکل حداقل چهار رام نیاز داریم. اما با توجه به تحریمها، کار قدری به کندی پیش میرود که انتظار میرود دولت محترم طبق قانون، به شهرهایی که دارای قطار شهری هستند، رام اختصاص دهد.
رحیمی در پایان گفت: خط ۲ مترو با عبور از قلب ترافیکی کرج، نه تنها آرامش را به خیابانهای شلوغ باز میگرداند، بلکه نفسی تازه به کالبد توسعه پایدار شهری میبخشد. با وجود چالشهای فنی و نیاز به تکمیل برخی تجهیزات، این پروژه حیاتی اکنون در مسیر نهاییشدن قرار گرفته و چشمانتظار حمایت همگانی برای رسیدن به اوج کارایی است.