ایجاد رشته "امور بورس" برای اولین بار در قم

ایرنا/ قم - ایرنا - رئیس مرکز علمیکاربردی منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان قم با اشاره به شعار امسال گفت: این مرکز با هدف توسعه فرهنگ سرمایهگذاری مردمی و پاسخ به نیاز بازارهای مالی، نسبت به ایجاد رشته کاردانی امور بورس اقدام کردهاست.
ابوالفضل بهرامیان روز دوشنبه در گفتوگو با خبرنگار ایرنا قم، با اشاره به نیاز بازارهای مالی افزود: این رشته به طور خاص به آموزش مهارتها و دانش لازم برای فعالیت حرفهای در بازار سرمایه و بورس اوراق بهادار میپردازد و هدف نهایی آن، تربیت نیروی متخصص و ماهر برای فعالیت در نهادهای مالی و بازار سرمایه است.
وی به محتوای آموزشی این رشته اشاره کرد و گفت: آموزشها شامل مباحث تئوری و عملی مرتبط با بازار سرمایه، تحلیلهای مالی، قوانین بورس و تمامی مهارتهای مورد نیاز برای اشتغال در نهادهای مالی است تا دانشجویان را به صورت کاملاً کاربردی برای ورود به بازار کار آماده کند.
بهرامیان با برشمردن مزایای این رشته اظهار کرد: با توجه به اهمیت روزافزون بازار سرمایه در اقتصاد کشور، فارغالتحصیلان این رشته از فرصتهای شغلی بسیار خوب و درآمد مناسبی برخوردار خواهند بود.
وی افزود: فارغالتحصیلان میتوانند در کارگزاریها، شرکتهای سرمایهگذاری، سبدگردان و سایر نهادهای مالی به عنوان «کارگزار بورس»، «تحلیلگر مالی»، «مدیر سبدگردان»، «متخصص پذیرش سفارش»، «کارشناس بازاریابی» و «کارشناس آموزش» مشغول به فعالیت شوند. همچنین امکان ادامه تحصیل تا مقاطع higher در رشتههای مرتبط برای آنان فراهم است.
وی با تاکید بر ماموریت این مرکز در تربیت نیروی انسانی مورد نیاز استان و بازار کار، از ایجاد چندین رشته جدید دیگر نیز خبر داد و گفت: در راستای ایفای این ماموریت، رشتههای دیگری از جمله کاردانی فنی برق صنعتی، ایمنی کار، حسابداری، آسانسور، لوازم خانگی، مدیریت کسبوکار، حقوق ثبتی و همچنین مقاطع کارشناسی در رشتههایی مانند HSE، الکترونیک صنعتی، حسابداری مالیاتی، مدیریت کسبوکار و حقوق ثبت اسناد و املاک راهاندازی شده است.
بهرامیان با استناد به اطلاعات استخراج شده از وزارت کار، اظهار کرد: بر اساس رصد دقیق علمی از طریق کد ملی دانشآموختگان دانشگاه های علمی کاربردی که از منابعی مانند وزارت کار استخراج شده، ۹۳ درصد از فارغالتحصیلان این مراکز جذب بازار کار شده و شاغل هستند.
وی با اشاره به تحول در دانشگاهها، گفت: در نسل اول دانشگاهها صرفاً اهداف آموزشی دنبال میشد، در نسل دوم پژوهش محور شدند و اکنون در نسل سوم، دانشگاههای کارآفرین محوریت هستند.
وی افزود: در این مرکز تمامی مولفهها به سمت اشتغال و کارآفرینی پیش میرود و آموزش، پژوهش و فناوری به موازات هم برای ترغیب و پذیرش کارآفرینی در دانشجویان فراهم شده و دانشگاه علمیکاربردی بهعنوان کانونی مهم برای کارآفرینی جوانان در حال فعالیت است.