نماد آخرین خبر

۶۲ درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاه ملی مهارت وارد بازار کار می‌شوند

منبع
ايرنا
بروزرسانی
۶۲ درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاه ملی مهارت وارد بازار کار می‌شوند

ایرنا/ بیرجند -  ایرنا - رئیس دانشگاه ملی مهارت با بیان اینکه ۶۲ درصد از فارغ‌التحصیلان این دانشگاه موفق به ورود به بازار کار می‌شوند، گفت: آموزش‌های مهارتی نه‌تنها راه‌حل بیکاری جوانان، بلکه موتور محرکه توسعه اقتصادی کشور است.

به گزارش غلامرضا زمانی‌پور روز شنبه در آیین تکریم و معارفه رئیس دانشگاه ملی مهارت خراسان جنوبی اظهار کرد: با توجه به گسترش زیرساخت‌های مهارتی در سراسر کشور، خواستار هم‌افزایی میان دانشگاه، صنعت و دولت برای توسعه آموزش‌های کاربردی هستیم.

وی با اشاره به مشکلات مالی در دانشگاه‌هایی مانند ملی مهارت افزود: با وجود این مشکلات، در سال ۱۴۰۴ بیشترین رشد اعتباری دانشگاه‌های کشور را شاهد بودیم که نسبت به سال قبل سه هزار میلیارد تومان بودجه افزایش داشت و نشان‌دهنده همراهی و توجه مجلس و دولت به حوزه آموزش عالی است.

رئیس دانشگاه ملی مهارت با بیان اینکه این دانشگاه با بیش از ۱۹۹ هزار دانشجوی روزانه و ۱۸۳ دانشکده در ۱۲۱ شهر کشور فعالیت می‌کند، گفت: این گستردگی نشان از نقش حیاتی آموزش‌های مهارتی در کشور دارد و ضرورت توسعه این حوزه را بیش از پیش نمایان می‌کند.

وی با تأکید بر اهمیت آموزش مهارتی در توسعه نیروی کار ماهر، به تجربه کشورهای توسعه یافته اشاره کرد و افزود: آلمان به عنوان صنعتی‌ترین کشور اروپا، حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد دانش‌آموزان خود را در بخش مهارتی آموزش می‌دهد.

زمانی‌پور با بیان اینکه وجود نیروی کار ماهر یکی از شاخص‌های اصلی توسعه‌یافتگی است که از طرق آموزش‌های مهارتی شکل می‌گیرد، ادامه داد: کشورهایی مانند استرالیا، اتریش و فرانسه نیز همین مسیر را دنبال می‌کنند، ما نیز باید به سمت افزایش سهم آموزش‌های مهارتی در کشور حرکت کنیم.

وی با اشاره به برنامه هفتم توسعه تصریح کرد: بر اساس سیاست‌های این برنامه، قرار است ۵۰ درصد دانش‌آموزان کشور وارد رشته‌های هنرستانی شوند که این روند ضرورت شکل‌گیری دانشگاه‌های مهارتی را دو چندان می‌کند.

رئیس دانشگاه ملی مهارت درباره تفاوت آموزش‌های مهارتی و دانشگاهی افزود: دانشجویان دانشگاه‌های دولتی با امکانات آموزشی رایگان در رشته‌های تخصصی تحصیل می‌کنند و طبیعی است که دانش‌آموزان هنرستانی در رقابت مستقیم با دانشجویان رشته‌های مهندسی و تخصصی نباشند، بلکه هر کدام در مسیر تخصصی خود رشد کنند.

وی به یکی از چالش‌های اصلی حوزه آموزش مهارتی اشاره کرد و گفت: در کشور حدود سه هزار و ۱۰۰ کارگاه و آزمایشگاه آموزشی فعال است که همین میزان نیرو نیز نیاز دارد در حالیکه حتی به ۳۰۰ نفر نیرو نمی‌رسد.

زمانی‌پور با تاکید بر اینکه باید الزامات جذب دانش آموزان به هنرستان‌ها نیز فراهم شود، عنوان کرد: کمبود نیروی انسانی متخصص، بزرگ‌ترین مانع برای بهره‌برداری بهینه از تجهیزات و ظرفیت‌های موجود است.

وی افزود: تجهیزات میلیاردی که در این کارگاه‌ها وجود دارد بدون حضور نیروی انسانی آموزش‌دیده و مسئول، ارزش و کارایی لازم را نخواهد داشت.

رئیس دانشگاه ملی مهارت بر ضرورت تعامل نزدیک دانشگاه‌ها با بخش صنعت و بازار کار تأکید کرد و گفت: آموزش‌ها باید مطابق با نیازهای واقعی بازار و صنایع تنظیم شوند.

وی یادآور شد: بخش خصوصی باید نقش فعال و مؤثری در تعیین برنامه‌های درسی و استانداردهای آموزشی ایفا کند تا فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های مهارتی، کاملا متناسب با نیازهای بازار کار آماده شوند.

زمانی‌پور در ادامه با اشاره به اهمیت آموزش مهارت‌های نرم و مدیریتی تصریح کرد: توانمندی‌هایی مانند مهارت‌های ارتباطی، مدیریت بحران، حل اختلاف و سخنوری، نقش بسیار مهمی در موفقیت دانشجویان دارد که باید در کنار مهارت‌های فنی به آن‌ها آموزش داده شود.

وی از تشکیل شورای راهبردی آموزش‌های نوین مهارتی در دانشگاه خبر داد و گفت: هدف این شورا، پیش‌بینی نیازهای بازار کار در پنج سال آینده و تدوین رشته‌های تحصیلی متناسب با این نیازها است تا دانشگاه‌های مهارتی بتوانند به طور مؤثر در تأمین نیروی انسانی مورد نیاز صنایع کشور نقش‌آفرینی کنند.

رئیس دانشگاه ملی مهارت با اشاره به اهمیت حمایت‌های دولت و مجلس از آموزش مهارتی، افزود: امیدواریم با همدلی و همکاری مسئولان استانی و دانشگاهی، بتوانیم تحولات اساسی در حوزه آموزش مهارتی به وجود آوریم.

وی با تأکید بر اینکه آموزش‌های مهارتی کشور تاکنون عمدتا بر مهارت‌های سخت متمرکز بوده است، اظهار کرد: بسیاری از آموزش‌ها به مهارت‌های فنی مانند تعمیر خودرو، طراحی دوخت و سایر اختصاص یافته، اما مهارت‌های نرم مانند مدیریت بحران، مهارت‌های ارتباطی، سخنوری و کار تیمی کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند.

زمانی‌پور افزود: این مهارت‌های نرم برای موفقیت دانشجویان در محیط کار و تعامل با مشتریان بسیار حیاتی است و باید در کنار مهارت‌های فنی به صورت جدی آموزش داده شود.

وی ضمن قدردانی از همکاران دانشگاهی و مسئولان استان خراسان جنوبی عنوان کرد: آموزش مهارتی کلید توسعه پایدار کشور است و ما موظفیم با همه توان در این مسیر گام برداریم.

در پایان این مراسم از زحمات محمدرضا مالکی قدردانی و علیرضا نوروزی به عنوان رئیس دانشگاه ملی مهارت واحد خراسان جنوبی معرفی شد.

۶۲ درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاه ملی مهارت وارد بازار کار می‌شوند





آخرین خبر خراسان جنوبی در اینستاگرام : https://instagram.com/skhorasan_today