نماد آخرین خبر

سرعتگیر یا تهدید؛ کابوس رانندگان و شهروندان بجنوردی

منبع
ايرنا
بروزرسانی
سرعتگیر یا تهدید؛ کابوس رانندگان و شهروندان بجنوردی

ایرنا/ بجنورد-ایرنا- قرار بود نصب سرعتگیرها، امنیت شهروندان را افزایش دهد، اما ضعف استانداردسازی و عدم نظارت مسئولان، این ابزار ساده راهنمایی و رانندگی را به کابوسی واقعی برای مردم و رانندگان بجنورد تبدیل کرده است.

به گزارش ایرنا، صبح هنگام در خیابان‌های بجنورد، صدای ترمزهای ناگهانی و لرزش خودروها لحظه‌ای قطع نمی‌شود.

سرعتگیرهایی که قرار بود آرامش و امنیت را برای رانندگان و عابران فراهم کنند، حالا تبدیل به کابوسی واقعی برای شهروندان شده‌اند.

هر عبور از روی این مانع‌های غیراستاندارد، استرس و نگرانی را در دل رانندگان می‌اندازد و جلوبندی، سیستم ترمز و شاسی خودروها را تحت فشار قرار می‌دهد.

با هر قطره باران، آب پشت این سرعتگیرها جمع می‌شود، و خطر تصادف‌های جلو به عقب بیشتر می‌شود. عابران پیاده، موتورسواری‌ها و حتی دوچرخه‌سواران، در مواجهه با این موانع ناهمگون، تعادل خود را از دست می‌دهند و امنیتشان به خطر می‌افتد.

این‌ها، تنها گوشه‌ای از مشکلاتی است که سرعتگیرهای غیر استاندارد بجنورد برای مردم و خودروها به همراه آورده‌اند؛ مشکلاتی که سال‌هاست چشم مسئولان را به خود خیره کرده، اما هنوز راه‌حل جدی برای آن‌ها اندیشیده نشده است.

خودروها و وسایل نقلیه زیر فشار سرعتگیرها

بجنورد دارای خیابان‌های اصلی متعددی است که هر کدام از آن‌ها چند سرعتگیر مرتفع و غیر استاندارد دارند.

ارتفاع بلندترین سرعتگیر باید بین ۷ تا ۱۰ سانتی‌متر باشد، اما بسیاری از سرعتگیرها فراتر از این استاندارد هستند.

هم‌رنگ بودن آسفالت با سرعتگیر و نبود تابلوهای هشداردهنده باعث می‌شود خودروها بدون اطلاع از روی آن عبور کنند و جلوبندی، سیستم ترمز و کلاچ آن‌ها آسیب ببیند.

حامد سوارپور، راننده‌ای که در مسیرهای شهری برای فروش میوه رفت‌وآمد می‌کند، گفت: سرعتگیرهای غیر استاندارد نه تنها خطر تصادفات را افزایش می‌دهند، بلکه مشکلات مالی و جانی زیادی به همراه دارند و زندگی روزمره رانندگان را مختل می‌کنند.

افزایش ترافیک و تصادفات به جای کاهش سرعت

وجود سرعتگیرهای غیراستاندارد باعث افزایش ترافیک و تصادفات جلو به عقب می‌شود. هنگام بارندگی آب پشت سرعتگیرها جمع می‌شود و خرابی روسازی، ترمز ناگهانی خودروها و افزایش خطر تصادف از دیگر پیامدهای آن است.

لعیا میرزامحمدپور، یکی از عابران پیاده، گفت: سرعتگیرهای قارچ‌گونه و بدون مطالعه باعث کاهش آرامش روانی شهروندان و افزایش تصادفات شده‌اند. بسیاری از خیابان‌ها بدون رعایت اصول فنی سرعتگیر نصب کرده‌اند.

اقدامات مسئولان و راهکار استانداردسازی

مدیریت ترافیک شهرداری بجنورد اعلام کرد که ۵۰۰ سرعتگیر در سطح شهر وجود دارد و اصلاح و استانداردسازی آن‌ها از خرداد تا پایان شهریور انجام می‌شود. امسال برای نصب سرعتکاه در ۱۲۰ نقطه شهر پیشنهاد شده که ۸۳ مورد تصویب شده و اجرای اصلاح آن‌ها اواخر مهرماه خواهد بود.

مسعود ریحانی افزود: هدف از نصب سرعتکاه حفظ جان شهروندان، به ویژه کودکان و افراد معلول، است و اولویت با محل‌هایی است که حضور عابران پیاده زیاد است.

سرهنگ هادی پرویزیان، رییس پلیس راهور استان، تاکید کرد: نصب سرعتگیرها با هماهنگی پلیس انجام می‌شود و از نصب موارد غیر استاندارد جلوگیری خواهد شد. هم‌اکنون طراحی سرعتکاه‌های سنگ‌چین یا آسفالتی در دستور کار است تا سرعتگیرهای پلاستیکی جایگزین شوند.

بجنورد مرکز خراسان شمالی ۲۳۰ هزار نفر جمعیت دارد.





آخرین خبر خراسان شمالی در اینستاگرام : https://instagram.com/bojnord_today