تصویب اجرای راهکار رفع نقاط حادثه خیز برای سه شهرستان استان مرکزی

ایرنا/ اراک - ایرنا - نقاط حادثه خیر سه شهرستان خنداب، فرمهمین و بخشی از اراک در کمیسیون اجرایی و سوانح رانندگی استان مرکزی مورد بررسی قرار گرفت و راهکارهای کوتاه مدت و بلند مدت برای رفع نواقص این نقاط تعیین و مصوب شد.
به گزارش ایرنا، در این نشست که روز دوشنبه در معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی برگزار شد، برخی از نقاط حادثه خیز خنداب، فرمهین و اراک مطرح و در خصوص راهکارهای ممکن برای رفع خطر از این نقاط بحث و تبادل نظر شد.
نقاط حادثهخیز شهرستان خنداب و تصادفات جادهای این شهرستان بررسی و در خصوص اقدامات انجام شده برای اصلاح نقاط حادثهخیز و ایمنسازی مسیرهای پرخطر و تقاطعها گزارش اقدامات ارائه شد.
وجود ۲ نقطه حادثه خیز، ۱۰ پیچ خطرناک در این محور که ۶ پیچ در حاشیه راه خنداب قرار دارد، لزوم کاهش سرعت مجاز تردد در این محور ارتباطی، نصب تابلوهای ایمنی، افزایش تعداد دوربین، لزوم بازدید میدانی برای به کارگیری حفاظ جاده از جمله موارد مطرح شده در خصوص محور خنداب بود که توسط پلیس راه استان مرکزی مطرح شد.
همچنین محور فرمهین - آشتیان حدفاصل شهر فرمهین و شهر صنعتی فراهان نیز مورد بررسی و وجود سه نقطه حادثه خیز در این مسیر مورد توجه قرار گرفت. نبود خطکشی در بخشهایی از محور، ایجاد رمپ ورودی خروجی، لاین رفت و برگشت، افزایش وسایل نقلیه و ترافیک در تقاطع شهر صنعتی فرمهین مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.
نیاز به جابهجایی تیرهای برق رسانی در محور اراک - بروجرد منتهی به محل پتروشیمی و رفع نقاط خطر در این محور و نیز شناسایی ۸۲ مدرسه با احتمال بروز تصادف که ۴۶ مدرسه از این تعداد در مسیر راه قرار دارد نیز از دیگر موارد مورد بحث در این نشست بود.
مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی، حمل و نقل و ترافیک استانداری مرکزی در خصوص اقدامات لازم برای کاهش احتمال تصادف در دُمهکمر شهرستان خنداب، گفت: تعریض و جداسازی این محدوده به عنوان راهکار بلندمدت باید در دستور کار قرار گیرد و برای راهکار کوتاهمدت نیز باید سرعتگاه ایجاد و روشنایی تقویت شود.
حسن کربلایی حسنی در خصوص محور فرمهین آشتیان نیز عنوان کرد: نقاط حادثهخیز این محور نیز باید اصلاح شود، برای این منظور نیاز است روشنایی، انجام خطکشی، اقدامات اصلاحی برای ایمنسازی و نصب تابلوهای مورد نیاز انجام شود که باید در دستور کار قرار گیرد.
وی ادامه داد: باتوجه به تمایل همکاری شهر صنعتی فرمهین برای ایجاد تقاطع غیر همسطح این اقدام باید پیگیری و در دستور کار قرار بگیرد که این طرح باید در قالب همکاری ۲ جانبه تعریف و انجام شود و توجه شود که فرصتی مناسب است.
فرماندار خنداب نیز در این نشست گفت: ارتقا جاده خنداب به بزگراه موانعی دارد، از جمله این موانع متوسط تردد جادهای است.
ابراهیمی رستمی با بیان اینکه، هماکنون متوسط تردد در این مسیر هفت هزار مورد است، افزود: حد استاندارد بزرگراه تردد بالای ۱۵ هزار مورد است.
وی بیان کرد: ساعتهایی از شبانهروز تردد در محور خنداب از میزان متوسط روزانه بسیار بالاتر است که منجر به تصادف میشود، از طرفی دیگر استقرار برخی پایگاههای مهم لزوم ارتقا جاده این محور را مورد تاکید قرار میدهد و نیاز به اصلاح در این سطح است.
فرماندار خنداب اضافه کرد: فرعی بودن محور این شهرستان از جمله مشکلات و موانع اقدامات اصلاحی است، چراکه اعتبار استانی به جاده فرعی و روستایی تعلق میگیرد و با این اعتبار محدود، امکان اصلاح به بزرگراه در این سطح وجود ندارد.