نظام تعلیم و تربیت سمنان در ترازوی «نهضت عدالت آموزشی»

ایرنا/ سمنان - ایرنا - دولت چهاردهم با آگاهی از ضعفهای ساختاری آموزش و پرورش «نهضت عدالت آموزشی» را در پیش گرفت. باید دید آیا تلاشها در آموزش و پرورش سمنان در موضوعهایی مانند کمبود مدرسه، نیاز ۴۰ درصدی مدارس به نوسازی و بهسازی، معضل سرانه مدارس روستایی و شهری، تراکم بالای دانشآموزی کلاسها، روند افزایش کلاساولیها و ساماندهی معلمان، پاسخگوی حوزه مهم تعلیم و تربیت در سمنان هست.
به گزارش ایرنا، سمنان استانی عالِمپرور و مهد فرهیختگان در حوزههای مختلف علمی، دینی، فرهنگی، اجتماعی و پزشکی است. سمنان زادگاه ۲ رییس جمهور و دانشمندان متعددی محسوب میشود که هر کجا بودند، تحول عمیق و سازنده ایجاد کردند.
وجود این مفاخر بخشی مدیون نظام تعلیم و تربیت است که در شاخص فضای آموزشی در استان سمنان حالت چندان مصاعدی ندارد و به همت مسوولان رو به بهبودی در حرکت است.
بر خلاف دیگر نقاط کشور، سمنان به دلیل مهاجرپذیربودن همچنان جمعیت دانشآموزی رو به افزایش دارد، اما سرعت ایجاد مدارس و فضاهای آموزشی چندان با این آمار همخوانی ندارد.
نگهداری و حفظ فضای آموزشی با سنوسال قابل توجه نیز هزینههای بالایی به همراه دارد.
توسعه شهر در قالب مسکن مهر، اقدام ملی مسکن و نهضت ملی مسکن در دولتهای مختلف نیز ضرورت مدرسهسازی در این مناطق را دوچندان کرده و بر معضل کمبود فضای آموزشی افزوده است.
تراکم بالای دانشآموزی و مدارس تخریبی قابل توجه
فرماندار سمنان با اشاره به اینکه آموزش و پرورش زیربنای اصلی توسعه همهجانبه است، گفت: در استان ۲۶۶ کلاس با تراکم دانشآموزی بیش از ۳۵ دانشآموز وجود دارد که ۱۳۸ کلاس متعلق به شهرستان سمنان است و که از تراکم بالای دانشآموزی در این شهرستان حکایت دارد.
یکششم اعتبارات شهرستان سمنان به حوزه آموزش و پرورش اختصاص یافت
مهدی صمیمیان توانمندسازی مدیران مدارس، آموزش و پرورش را زیربنای توسعه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و عمرانی دانست و از اختصاص اعتبارات ویژه برای نوسازی مدارس، احداث فضاهای آموزشی جدید و توجه به عدالت آموزشی خبر داد.
کمبودها با وجود تخصیص یکششم بودجه شهرستان به آموزش و پرورش
وی افزود: یکششم اعتبارات شهرستان سمنان به حوزه آموزش و پرورش اختصاص یافت که با این احتساب ۶۰۰ میلیارد ریال برای نوسازی مدارس در نظر گرفته شده است.
وی با تاکید بر نقش بنیادین آموزش و پرورش در همه بخشها گفت: دانشآموزان پایههای اصلی و بنیادی حوزه اجتماعی محسوب میشوند و توجه به مباحث مرتبط با آموزش و پرورش اولویت اصلی در شهرستان سمنان است.
روند افزایشی کلاساولیها در سمنان
وی با اشاره به افزایش ثبتنام پایه اول در شهرستان سمنان گفت: این موضوع نشاندهنده مهاجرپذیری بالای سمنان است، بیشترین مدارس تخریبی نیز در این شهرستان وجود دارد که نیازمند توجه جدی است.
صمیمیان با تاکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت خیران در نوسازی و احداث مدارس جدید اضافه کرد: پنج مدرسه ویژه مناطق نهضت ملی مسکن با حضور وزیر آموزش و پرورش کلنگزنی شد که میتواند در آینده به تعدیل جمعیت دانشاموزی در برخی مناطق کمک کند.
آغاز ساخت ۲۰ مدرسه و تحویل ۶ مدرسه تا مهر
وی از احداث ۲۰ مدرسه در سال تحصیلی جدید در مسیر تحقق «نهضت توسعه عدالت آموزشی» در سطح شهرستان سمنان و بهرهبرداری از ۶ مدرسه تا آغاز سال تحصیلی در مهر خبر داد و افزود: برای ۱۲ مدرسه نیز موضوع ماده ۲۳ در حال پیگیری و تخصیص اعتبار است.
به گفته وی، موضوع جابهجایی و تردد دانشآموزان نیز طبق آییننامه در حال پیگیری است و نیازی به ورود مستقیم مدارس ندارد.
صمیمیان با اشاره به جایگاه برتر سمنان در شاخصهایی مانند پوشش تحصیلی، کنکور سراسری، توسعه متوازن و کیفیتبخشی، ابراز امیدواری کرد که با تلاش مضاعف، سمنان به برترین جایگاه کشوری ممکن در تمام شاخصها دست یابد.
نیاز ۴۰ درصدی مدارس استان به مقاومسازی
مدیرکل آموزش و پرورش سمنان با اشاره به موضوع ایمنی مدارس خاطرنشان کرد: بر اساس آمار دقیق ارایهشده به وزارت آموزش و پرورش ۴۰ درصد مدارس استان نیاز به ایمنسازی و مقاومسازی دارد.
پنج مدرسه یکنفره در استان سمنان وجود دارد
مدیرکل آموزش و پرورش سمنان افزود: با توجه به کاهش آمار کلاسهای درس با تراکم بالا، استان همچنان نیازمند توجه و کمک خیران برای بهبود وضعیت فضاهای آموزشی است.
معضل سرانه مدارس روستایی و شهری
شریفی به مساله سرانه آموزشی مدارس روستایی و شهری در استان سمنان اشاره و اضافه کرد: در روستاهای استان، زمین و مدرسه داریم که به دلیل پایین آمدن جمعیت دانشآموزی، کلاسها با تعداد بسیار کم حتی چهار یا پنج دانشآموز تشکیل میشود و پنج مدرسه یکنفره نیز در استان وجود دارد که به دلیل شرایط کویری مجبور به نگهداری آنها هستیم.
وی تاکید کرد: این امر میانگین سرانه فضای آموزشی استان را به شکل کاذب بالا برده است، در حالیکه در شهرهای استان کمبود فضا وجود دارد.
توانمندسازی نیروی انسانی در قالب نهضت عدالت آموزشی
مدیرکل آموزش و پرورش سمنان توانمندسازی مستمر نیروی انسانی و بهرهگیری از تجهیزات و فناوریهای روز آموزشی را بخشی از راهبرد عدالت آموزشی در دولت چهاردهم برشمرد و گفت: با حمایت بیسابقه دولت و مسئولان استانی و محلی، هیچ بهانهای برای ممانعت از پیشرفت در عرصه عدالت آموزشی وجود ندارد.
توسعه عدالت آموزشی تنها منوط به ساخت فضاهای فیزیکی جدید نیست
قاسم شریفی خاطرنشان کرد: دولت چهاردهم با اولویت قرار دادن آموزش و پرورش، با نگاهی ویژه و پیگیرانهتر نسبت به گذشته، مسایل اینحوزه را رصد میکند.
تحقق عدالت آموزشی با شرایط مطلوب و یکسان مدارس
وی با اشاره به اینکه توسعه عدالت آموزشی تنها منوط به ساخت فضاهای فیزیکی جدید نیست، گفت: عدالت به این معناست که تمامی مدارس از نظر تراکم دانشآموزی، نیروی انسانی مجرب و تجهیزات بهروز در شرایط مطلوب و یکسانی قرار گیرند؛ نهاینکه مدرسهای با بهترین امکانات و دیگری در فاصلهای نزدیک، با حداقل امکانات فعالیت کند.
وی با اشاره به حمایتهای قابل توجه محمدجواد کولیوند استاندار سمنان و فرمانداران از پروژههای آموزشی افزود: امروز شرایط بهگونهای است که هیچ بهانهای باقی نمانده و همه پایِ کار آمدهاند. معلمان و مدیران مدارس باید با گذاشتن وقت و انرژی بیشتر، از این فرصت طلایی برای پیشبرد اهداف تعلیم و تربیت استفاده کنند.
شریفی به تبیین گستردگی مشارکتهای مردمی در استان سمنان پرداخت و حضور فرهنگیان، تشکلهای دانشآموزی، پزشکان، نظام مهندسی و بهویژه اولیای دانشآموزان در قالب انجمن اولیا برای نوسازی، بهسازی و تجهیز مدارس را گامی در مسیر بهبود نظام تعلیم و تربیت در استان برشمرد.
تاکنون ۹۰ درصد تعهد کمک خیران مدرسهساز استان سمنان محقق شد
وی با اشاره به ساخت مدرسهای که با مشارکت ۷۰ درصدی یک خیر، افزود: امیدواریم این مدل مشارکت به الگویی برای سایر اقشار جامعه تبدیل شود.
آغاز تحول در نظام تعلیم و تربیت از مدرسه و معلم
مدیرکل آموزش و پرورش سمنان، مدیریت مدرسه را مهمترین راه، اصلیترین مسوولیت و رکن اساسی برای ایجاد تحول در مجموعه تعلیم و تربیت، در سطوح منطقهای، استانی و ملی دانست و دغدغهی رهبر معظم انقلاب درباره تحول در نظام آموزشی را یادآور شد.
وی با تاکید بر لزوم صداقت و پرهیز از پرداختن به امور حاشیهای در نظام تعلیم و تربیت، افزود: مدیران مدارس و معلمان با برنامهریزی دقیق، عملگرایی و پشتکار، برای ارتقای هرچه بیشتر کیفیت آموزشی در سال تحصیلی جدید تلاش کنند.
پویشهای دانشآموزی برای تمرین سبک زندگی
وی مهمترین اولویتهای آغاز سال تحصیلی را ثبتنام دانشآموزان بهعنوان مقدمه تمام برنامهها، صدور ابلاغ معلمان برای پرداخت بهموقع حقالتدریس و توزیع کتب درسی، عنوان و بر اجرای اقامه نماز در مدارس، پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و توجه ویژه به دانشآموزان با نیازهای ویژه و تلفیقی تاکید کرد.
شریفی به چهار پویش ملی مبنی بر «همه با هم برای توسعه عدالت آموزشی و پرورشی»، «انرژی همدلی»، «نه به تصادف» و «امروز من بدون کیسه پلاستیکی»، ادامه داد: حضور دانشآموزان در مدرسه باید تمرینی برای حضور در جامعه محسوب شود و دانشآموزان از همین دوره برای یک سبک زندگی مطلوب تمرین کنند و این پویشها نیز به همین منظور طراحی شده است.
تحویل ۲۲ مدرسه خیرساز سمنان به همت خیران
رییس مجمع خیرین مدرسهساز استان سمنان هم از موفقیت ۹۰ درصدی در جذب مشارکتهای خیران و تحویل ۲۲ طرح از مجموع ۹۲ طرح خیرساز خبر داد و با اشاره به سیاست جذب املاک اهدایی خیران گفت: پیشنهاد این است که این املاک بهطور مستقیم به نام آموزش و پرورش ثبت شود تا هدف نهایی که توسعه عدالت آموزشی است، محقق شود.
علیاصغر جمعهای افزود: تاکنون ۹۰ درصد تعهد کمک خیران مدرسهساز استان سمنان محقق شد و این سیاست میتواند بهعنوان الگویی مورد قبول در سراسر کشور اجرایی شود.