نماد آخرین خبر

عزم جدی و گام‌های بلند پلیس راهور زنجان در جهت ارتقا ایمنی ترافیک

منبع
ايرنا
بروزرسانی
عزم جدی و گام‌های بلند پلیس راهور زنجان در جهت ارتقا ایمنی ترافیک

ایرنا/ زنجان - ایرنا - هم اکنون یکی از مشکلات حمل و نقل درون شهری در اغلب استانها، معضل ترافیک است که روزانه مردم زنجان هم با آن مواجه هستند و پلیس نیز با هدف فراهم کردن بستر امن برای تردد خودروها و عابران پیاده با تمام توان «ارتقای ایمنی ترافیک» را به عنوان یکی از اولویت‌های مهم ماموریت خود قرار داده و تمام ظرفیت‌های خود برای تحقق این مهم به کار گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ترافیک و روان نبودن تردد در گذرگاه‌های خودرو، امروزه به عنوان یکی از معضلات به خصوص در شهرهای بزرگ و در حال توسعه تبدیل شده است که روز به روز نیز بر ابعاد مختلف آن افزوده شده و زندگی عموم مردم را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. این مشکل به عوامل مختلفی از جمله افزایش جمعیت، رشد زندگی ماشینی و شهرنشینی و افزایش روزانه وسایط نقلیه بدون فراهم بودن زیرساختهایی همچون خیابانها، معابر و جاده ها بستگی دارد.

هر چند به ویژه در شهرهای بزرگ و محورهای مواصلاتی همواره عملیات عمرانی برای بازسازی و ایجاد مسیرهای جدید و اعمال محدودیتهایی جهت روان سازی ترافیک انجام می شود اما حجم بالای ترددها و سرعت افزایش شمار وسایط نقلیه و تقاضای بالای کاربران، پاسخگوی نیازهای این بخش نیست و این موجب ایجاد گره های ترافیکی و عواقب ناشی از آن از جمله تصادفات رانندگی می شود که عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی نیز به این امر دامن زده و مشکلات را پیچیده تر می کند.

عزم جدی و گام‌های بلند پلیس راهور زنجان در جهت ارتقا ایمنی ترافیکعزم جدی و گام‌های بلند پلیس راهور زنجان در جهت ارتقا ایمنی ترافیک

برای اطلاع از وضعیت ترافیک شهر زنجان، اقدامات پلیس راهور و فرهنگ سازی های انجام شده جهت ارتقا ایمنی ترافیک و تردد بی حادثه در سطح شهر خبرنگار ایرنا با سرهنگ پیمان شبیری، رئیس اﺩﺍﺭﻩ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻭ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺗﺮﺍﻓﯿﮏ ﭘﻠﯿﺲ ﺭﺍﻫﻮﺭ استان ﺯﻧﺠﺎﻥ گفت و گو کرده است:

ایرنا: استان زنجان در زمان حاضر به لحاظ ترافیک در چه وضعیتی است و ارتقا ایمنی ترافیک در آن چه الزاماتی را می‌طلبد؟

تعداد گواهینامه هایی که هر روز صادر و وسایط نقلیه ای که روزانه شماره می‌شود، نشان می دهد حجم ترافیک در خیابان ها و معابر شهرهای این استان به طور چشمگیری رو به افزایش است و این امر در صورت عدم مدیریت مناسب و اصولی و همراهی عموم مردم می تواند مشکل ساز شده و به کلاف پیچیده و سردرگرم تبدیل شود. در زمان حاضر نیز به خصوص شهر زنجان با این مشکل دست به گریبان است.

مشکل ترافیک تک بُعدی نیست که تنها پلیس را به عنوان مسوول پاسخگویی به آن ببینیم. ترافیک سه بُعد دارد که یکی برخورد و اعمال قانون که وظیفه پلیس است، بعد دیگر فرهنگ سازی است که بسیاری از ارگانها در آن دخیل هستند. نهادهای مختلف باید در این خصوص به وظایف خود به درستی عمل کنند و بُعد سوم امکانات و تجهیرات ترافیکی است که در شهر زنجان با این مورد اخیر بیشتر درگیر هستیم.

از این منظر شهر زنجان را به دو بخش قدیم و جدید با لحاظ بافت سنتی و جدید تقسیم می کنیم در بافت های جدید مشکل چندان جدی نداریم به جز بالا بودن سرعت وسایط نقلیه که این نیز در حال کنترل است و می توان گفت از این حیث شرایط غیرقابل قبول هم نیست.

بخش بسیار مهمی که همشهریان ما با آن درگیر هستند بافت سنتی شهر است که متاسفانه امکانات ترافیکی متناسبت با حجم ترافیک داخل شهر را نداریم. خیابانهای اصلی و شریانی شهر زنجان نیازمند پل های عابر پیاده هستند. در نبود پل ها عابران پیاده در این مسیرها وارد گذرگاه خودروها می شوند. پلیس نیز این امکان را ندارد که کل مسیر را جلوی مردم بایستد تا وارد خیابان نشوند و تنها می توان مانند شهرهای بزرگ و کلان شهرها که در بافت سنتی با نرده کشی عبور عابر پیاده را کنترل کرده اند،‌ عمل کرد. عبور عابر پیاده از عرض راه باید کنترل شده باشد.

شکل عمده ترافیک زنجان عبور عابران پیاده از گذرگاه خودروهاست به طوریکه خودروها باید به طور مداوم در مسیر تردد خود توقف و عابران عبور کنند. اگر بتوانیم مسیرهای شلوغ و پرتردد را نرده کشی و کانالیزه کنیم و یا پل عبور عابران بزنیم ۸۰ درصد مشکل در این مسیرها حل خواهد شد و علاوه بر آن تصادفات نیز کاهش خواهد یافت. تصادفات جرحی زیادی در خیابان ها و معابر پرترافیک رخ می دهد که لازمه آن توجه بیشتر دستگاههای متولی به بافت سنتی است که امکانات ترافیکی در آنجا بالا برده شود تا ایمنی ترافیک افزایش یابد. در شهرهای بزرگ در بافت سنتی اولین الویت تجهیزات و امکانات ترافیکی و ایمنی عابران است. به این معنی که پل عابر پیاده برای هر عابری با هر شرایط جسمانی و سن و سالی ایجاد می‌شود.

ایرنا: به نظر شما مشکل کُند بودن روند اجرای طرح‌های ترافیکی در زنجان چیست؟

مطالبه گری یکی از بزرگترین عوامل انجام امور در بخش های مختلف و از آن جمله بخش ترافیک و ایمنی در تردد است. بر این اساس یکی از رسالت های بزرگ رسانه ها، کانالیزه کردن مطالبات مردم است به این معنی که رسانه به عموم مردم در این خصوص خط و آگاهی دهند و اقشار مختلف مردم بدانند که چه حقوقی دارند و آن را به درستی مطالبه کنند.

در زمان حاضر مردم در معضل ترافیک تنها پلیس را مسوول می دانند و از دیگر زوایای آن اطلاعات لازم را ندارند. این درحالی است که اغلب اقدمات پلیس به خصوص در مسله ترافیک در حال مکانیزه شدن است، این امر با استفاده از نصب دوربین‌های شهرداری در معابر، کانالیزه شدن مسیرها و مکانیزه شدن پل های عابرپیاده روگذر و زیرگذر محقق شده است و اما در زنجان متاسفانه هنوز پلیس به طور سنتی با این مسله رفتار می کند.

عزم جدی و گام‌های بلند پلیس راهور زنجان در جهت ارتقا ایمنی ترافیک

ایرنا: بزرگترین دغدغه پلیس راهور استان زنجان در زمان حاضر مربوط به چه مساله ای است؟

مهندسی ترافیک در شهر ما آن طوریکه باید، انجام نشده است درحالیکه کنترل درست ترافیک میزان تصادفات را کاهش می دهد. ۲ سال در کشور ما کرونا شیوع پیدا کرد اما واقعیت دردناک این است که کرونایی که به اقتصاد ضربه زد و کشور را به تعطیلی کشاند نتوانست به میزان تصادفات رانندگی کشته از ما بگیرد چون همه رعایت می کردیم. آمار کشته های تصادفات رانندگی هم در همان دو سال بسیار بیشتر از کرونا بود. درحالی که تقریبا مرگ جوانان بر اثر کرونا را نداشتیم اما همین تصادفات جوانان مولد و پویای زیادی را از ما گرفت و این روند همچنان ادامه دارد.

نباید به این وضع عادت کنیم بلکه باید با تعامل، هم افزایی و هماهنگی کشور،‌ استان و شهر خود را خودمان بسازیم.

ایرنا: به نظر شما راهکارهای حل معضل ترافیک چیست؟

تا زمانیکه همه نهادها از مهدهای کودک تا دبیرستان و تمام ادارات دغدغه ترافیک را نداشته باشند این مشکل حل شدنی نیست. اجرای هر طرح و محدودیتی در این شهر معمولا با مقاومت و نارضایتی مقطعی ساکنان و یا کاربران مناطق و معابر مربوطه مواجه می شود و حتی گاه به درگیری با پلیس منجر می شود، اما بعد از مدتی همان افراد خود بیش از دیگران از این اقدامات منتفع و راضی می شوند.

برای حل معضل ترافیک خیابان های بزرگ و پرتردد می توان طرح های مناسبی را اجرا کرد که چندان دور از دسترس و غیرقابل انجام نیست به همین منظور ایجاد سایت های مشاغل در خاص مناطق کم ترافیک مانند سایت سنگ فروشان و مکانیک ها که در شهر فعال شده است،‌ بخشی از این مشکل را رفع کرد.

در شهر زنجان مشکل اصلی ترافیک در بافت سنتی است برخی اقدامات برای روان سازی ترافیک در این بافت انجام شده است اما کافی نیست. واقعیت این است که مرکزیت اقتصاد شهر زنجان را نمی توان تغییر داد بازار زنجان، رختشویخانه و یا موزه ها مکان ثابتی دارند و نمی توان آنها را جابجا کرد اما نباید با برخی اقدامات کارشناسی و با مطالعات تخصصی گره های ترافیکی در این معابر قابل حل است.

ایرنا:‌ پلیس برای پیشبرد امور خود چه انتظاری از عموم افراد جامعه دارد؟

این باور باید در میان عموم نهادینه شود که پلیس همواره خدمتگزار مردم و در پی آرامش، امنیت و رفاه آنان است عموم مردم نیز باید پلیس را در انجام ماموریت های خود همراهی و یاری کنند.

پلیس برای تحقق این امر نیازمند بازوی رسانه است و رسانه نیز نقش موثری در اطلاع رسانی از عملکرد پلیس و آگاهسازی مردم دارد.

عزم جدی و گام‌های بلند پلیس راهور زنجان در جهت ارتقا ایمنی ترافیک

ایرنا:‌ در حال حاضر چه طرح هایی از سوی پلیس راهور زنجان اجرا می‌شود؟

یکی از طرح هایی که به صورت روزانه اجرا می‌شود برخورد با موتورسواران متخلف است. موتور سوارانی که از کلاه ایمنی استفاده نمی کنند، حمل بار غیرمتعارف دارند، حرکات نمایشی انجام می دهند، پلاک وسیله آنها خوانا نیست و با جلد، ماسک و طلق پوشانده شده است و یا از چراغ قرمز و خطوط ویژه عبور می کنند. موتور سیکلت این افراد در مرحله اول به مدت یک هفته توقیف، مدارک آنها بررسی و به پارکینگ منتقل می شود و بعداز احراز مالکیت و بررسی مدارک بیمه تحویل مالک می شود تا تلنگری شود که تخلف تکرار نشود اگر برای بار دوم تخلف تکرار شود وسیله آنها یک ماه توقیف می شود.

خانواده ها پلیس را در تامین سلامت فرزندان خود کمک کنند، پلیس هیچ لجاجتی با مردم ندارد تنها قصد پلیس فراهم کردن بسترهای تردد ایمن و بی حادثه است و بر این اساس با قانون شکنان برخورد می کند.

طرح بعدی پلیس برخورد با شوتی سواران است. برخی جوانان خوردروهای خود را از حالت متعارف خارج کرده و با تغییر ارتفاع خودرو، دودی کردن غیرمتعارف شیشه های خودروها و آلودگی های صوتی از طریق سیستم های صوتی یا دستکاری اگزوز وسیله نقلیه امنیت روانی و ایمنی ترافیک را به هم می زنند وسایط نقلیه این متخلفان نیز توقیف و به پارکینگ منتقل می شود بعد از رفع موارد و رسیدن به استاندارد اولیه اجازه تردد به آنها داده می شود.

طرح مهم دیگری که از سوی پلیس راهور در سطح شهر اجرا می شود، برخورد با خودروهایی است که از خطوط ویژه تردد می کنند. این خطوط فقط برای وسایط نقلیه عمومی تعریف شده است تا با سرعت بیشتری مردم را به مقصد برساند و این ترغیبی برای استفاده از حمل و نقل عمومی به جای خودروهای شخصی باشد. با این هدف خطوط ویژه کاملا پاکسازی می شود تا در سریعترین زمان مسافران را جابجا کنند.

برخورد با تخلفات ساکن نیز از دیگر اقدامات پلیس زنجان در سطح شهر است که در این طرح خودروهای متوقف دوبله، توقف در ایستگاه ها و حریم تقاطع و متوقف در ورودی و خروجی مراکز اورژانس که به جز اینکه ترافیک ایجاد می کند خطرساز نیز هست و مانع سرعت عمل مرکز اورژانس و آتش نشانی می شود، اعمال قانون می شود.

در خصوص سال تحصیلی نیز طرح هایی شروع شده است از جمله جانمایی مدارس حاشیه راه با همکاری شهرداری، خط کشی خیابان و نصب تابلو برای عبور دانش آموزان همچنین بحث سرویس های مدارس است که طبق بخشنامه بین فراجا و آموزش و پرورش طرح مدونی برای سرویس های مدارس تهیه شده است و مدیران موظف هستند از این طریق سرویس فرزندان خود را انتخاب کنند توصیه ای که به خانواده ها داریم این است که گاهی اوقات برای کاهش هزینه های تحصیل خانواده ها با اشخاص عادی و متفرقه قرارداد می بندند خیلی از این رانندگان که بچه ها را جابجا می کنند گواهینامه پایه سوم دارند در حالیکه اینها مجوز جابه جایی دانش آموزان را ندارند چرا که در موارد حادثه مشمول بیمه نمی شوند. خانواده ها به مدارک رانندگان توجه کنند تا بیمه و معاینه فنی داشته باشند و تعداد دانش آموزان نیز نباید بیش از ظرفیت وسیله نقلیه باشد.

طبق هر سال مهرماه امسال نیز از ساعت هفت تا هشت از شروع خروج دانش آموزان از منازل تا ورود آنها به مدراس پلیس طرح های ویژه ای اجرا و با تمام توان حضور در خیابانهای منتهی به مدارس حضور می یابد و ترافیک را کنترل می کند تا دانش آموزان ایمن به مدارس برسند.





آخرین خبر زنجان در اینستاگرام : https://instagram.com/zanjan_today

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر