کاشمر به راهآهن سراسری متصل میشود

فارس/ فرماندار کاشمر با اشاره به مصوبه سال ۱۳۹۱ مبنی بر تهیه طرح مطالعاتی اتصال کاشمر به راهآهن سراسری گفت: اگرچه بیش از ۱۳ سال از این مصوبه میگذرد و هنوز هم مطالعات طرح کامل انجام نشده است اما با پیگیریها و هماهنگی انجام شده با مسئولان کشوری و فرمانداران منطقه این مهم در دستور کار قرار گرفته است.
محمد قربانی امروز دوشنبه ۳۱ شهریورماه در جلسهای که با حضور فرمانداران خلیلآباد، مهولات، ششتمد و بردسکن در سالن همایشهای مرکز آموزشی رفاهی فرهنگیان برگزار شد، افزود: پروژه مطالعاتی اتصال کاشمر به شبکه راهآهن سراسری از سال ۱۳۹۱ آغاز شده است و با گذشت ۱۳ سال هم به دلیل عدم پیگیریها به اتمام نرسیده است.
فرماندار کاشمر با بیان اینکه با اجرای این پروژه راهآهن بافق مشهد به راهآهن تهران مشهد متصل میشود، ابراز داشت: با اجرای این پروژه راهآهن بافق مشهد با عبور از شهرستانهای مهولات، کاشمر، خلیلآباد، بردسکن، ششتمد به ایستگاه راهآهن سبزوار متصل میشود.
وی با اشاره به اینکه از ۲۲۰ کیلومتر این مسیر برای ۱۴۰ کیلومتر مطالعاتی انجام شده و در ۸۰ کیلومتر دیگر مطالعات انجام نشده است، بیان کرد: باید تلاش کنیم با پیگیریهای مستمر و مجدانه مطالعات تکمیل و زمینه برای آغاز عملیات اجرایی آن فراهم شود.
قربانی ادامه داد: امروز با امضای فرمانداران منطقه درخواستی از استاندار خراسان رضوی داریم تا برای تخصیص اعتبار و تسریع در اجرای پروژه جلسات به صورت استانی و با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی شهرستانهای منطقه، مدیران سازمان مدیریت و برنامهریزی، شرکت ساخت راهآهن و معاونین استاندار برگزار شود.
فرماندار خلیلآباد نیز در این جلسه با قدردانی از پیگیریهای کاشمر برای توسعه منطقه ترشیز گفت: برای رسیدن به توسعه پایدار بجای تصمیمگیری جزیرهای باید دغدغه توسعه کلان منطقه را داشته باشیم.
علی گرمابی بر ضرورت پیگیری مجدانه برای اجرایی شدن پروژه احداث راهآهن به عنوان یک نیاز اصلی در منطقه تأکید کرد و افزود: ضرورت و اهمیت وجود راهآهن بر کسی پوشیده نیست، لذا باید از این فرصت برای توسعه منطقه استفاده کنیم.
فرماندار مهولات نیز با اذعان به اینکه شهرستان مهولات در نقطه کریدوری واقع شده و سالانه محل تردد بیش از ۱۱ میلیون زائر و مسافر است، گفت: برای تسریع در اجرای این پروژه امیدبخش که اثرات و مزایای بالایی برای منطقه دارد، تلاش مضاعف خواهیم کرد.
ریحانه شریعتی که سابقه خدمت در شهرستانهای کاشمر، بردسکن و خلیلآباد را در کارنامهاش دارد، جادههای مواصلاتی این شهرستانها را ناایمن دانست و تأکید کرد: با توجه به اینکه مردم این شهرستانها بیش از این تحمل از دست دادن عزیزانشان را در حوادث جادهای ندارند، بیشک پیگیری مستمر خواهیم کرد تا پروژه در زمان مناسبی اجرا و به بهرهبرداری برسد.
فرماندار ششتمد هم اجرای این پروژه را از اولویتهای مهم عنوان کرد و گفت: اینکه جلسات بهصورت مشترک و مستمر با حضور فرمانداران و مسئولان ذیربط و متولیان شهرستانی و استانی برگزار میشود، نتیجهبخش و اثرگذارتر خواهد بود.
حسین فیضآبادی ابراز داشت: ۷۰ کیلومتر از این پروژه در حوزه استحفاظی ششتمد است که امیدواریم با مهیا کردن شرایط، بستر را برای عملیات اجرایی تسهیل کنیم.
کارشناس بخش راهآهن شرکت توسعه و زیربناهای حمل و نقل خراسان رضوی با تشریح کامل وضعیت محل احداث راهآهن گفت: اصلیترین و مهمترین توجیه برای اجرای این پروژه موضوع جابجایی بار و ترانزیت است.
علیرضا دیواندری با اشاره به آغاز مطالعات این پروژه از سال ۱۳۹۱ افزود: در چند سال اخیر اعتبار خاصی برای این پروژه تعریف نشده است و تنها در سالجاری بهدمنظور جلوگیری از حذف کد پروژه، مبلغ ۱۰ میلیون ریال اختصاص یافته است.
وی با یادآوری اینکه طول طرح در واقع ۲۲۰ کیلومتر است اما به دلیل شرایط جغرافیایی منطقه و رعایت استانداردها طول طرح در مطالعات انجام شده به حدود ۲۸۰ کیلومتر افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: این خط که از شهرستان مهولات آغاز و با عبور از شهرستانهای کاشمر، خلیلآباد، بردسکن و ششتمد به ایستگاه سبزوار متصل میشود، ۶ ایستگاه اصلی و ۴ ایستگاه بین راهی تعریف شده است.
کارشناس بخش راهآهن شرکت توسعه و زیربناهای حمل و نقل خراسان رضوی با یادآوری اینکه این طرح به دلیل عدم پرداخت هزینههای مطالعات، مصوب قطعی نشده است، بیان کرد: بر اساس فهرست بهای سالجاری هر کیلومتر احداث راهآهن ۸۱ میلیارد تومان هزینه دارد که برای احداث و تکمیل این مسیر به حدود ۲۲ همت نیاز است.