تربیت دانشآموزان برای زیستبوم جدید، رسالت مهم مدرسه است

ایرنا/ زنجان - ایرنا - مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تحولات شگرف جهانی و سرعت پرشتاب تغییرات، گفت: مدارس باید از فضای سنتی فاصله بگیرند و به «کانون خلق آینده» و به مکانی تبدیل شوند که دانشآموزان در آن برای زیستبوم جدید و چالشهای آینده آماده میشوند.
به گزارش خبرنگار ایرنا، ابراهیم رفیعی روز سهشنبه در آیین بازگشایی مدارس استان در مدرسه شاهد زینبیه شهر زنجان با اشاره به تغییرات گسترده جهانی، افزود: جهانی که دانشآموزان امروز در آن تحصیل میکنند، با سرعتی بیسابقه در حال دگرگونی است، میلیونها شغل از بین میرود و میلیونها شغل جدید ایجاد میشود و باید پرسید آیا آموزش و پرورش ما برای چنین جهانی آماده است؟
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش باید آینده را در مدرسه به دانشآموزان بیاموزد، افزود: مدرسه باید کانون خلق آینده باشد؛ همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودهاند و اگر مدارس امروز را بررسی کنیم، گویی آینده ۵۰ ساله ایران را میبینیم.
مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اهتمام ویژه رئیسجمهور به حوزه آموزش، اظهار داشت: در یک سال گذشته، رئیسجمهور شخصا در ۵۰ جلسه آموزشی شرکت کردهاند که این موضوع نشاندهنده درک درست ایشان از اهمیت آموزش در مسیر توسعه کشور است.
رفیعی همچنین بر ضرورت تغییر در فرایندهای یادگیری، توجه به برنامههای فرادرسی، آموزش مهارتهای زندگی اجتماعی، حل مساله و کار گروهی تأکید کرد و گفت: مدرسه دیگر صرفا یک محیط فیزیکی نیست، بلکه یک دایره داد و ستد دادههاست.
عدالت آموزشی دغدغه و هدف اصلی آموزش و پرورش است
مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان نیز در این مراسم ضمن تبریک شروع سال تحصیلی و گرامیداشت هفته دفاع مقدس، مهر را فصل شکوفایی استعدادها و نویدبخش آیندهای روشن برای ایران دانست.
ذبیحالله تاراسی با یادآوری جانفشانیهای شهدا بهویژه شهدای دانشآموز و معلم، تأکید کرد: امنیت و اقتدار امروز کشور حاصل ایثار آنان و هدایتهای رهبر معظم انقلاب است و در این فضای امن، مأموریت مهم تعلیم و تربیت دنبال میشود.
تاراسی با اشاره به موفقیتهای دانشآموزان زنجانی در عرصههای مختلف، ظرفیت بالای آنان را ستود و گفت: این دانشآموزان با فراهمسازی بستر مناسب، توان درخشش در سطح جهانی را دارند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان تحقق عدالت آموزشی را از اهداف اصلی این نهاد دانست و افزود: هیچ دانشآموزی نباید به دلیل محدودیتهای اقتصادی یا جغرافیایی از آموزش محروم بماند.