فرسودگی نیمی از اتوبوسهای شیراز چالش جدی ناوگان حملونقل

فارس/ سرپرست سازمان حملونقل مسافر شهرداری شیراز گفت: با فرسودگی بیش از نیمی از اتوبوسهای فعال در شیراز، ناوگان حملونقل عمومی این کلانشهر در آستانه بحران قرار گرفته و نوسازی فوری آن ضروری است.
کلانشهر شیراز با وجود دارا بودن یکی از بالاترین سرانههای اتوبوسرانی در کشور، همچنان با مشکلات جدی در بخش حملونقل عمومی دستوپنجه نرم میکند؛ از فرسودگی ناوگان اتوبوس و تاکسی تا ضعف در سامانههای هوشمند و فشار مالی بر رانندگان.
بر اساس گزارش رسمی وزارت کشور، متوسط سرانه اتوبوس فعال در کلانشهرهای ایران ۳.۸ دستگاه به ازای هر ۱۰ هزار نفر است، در حالی که این شاخص در شیراز به ۴.۵ میرسد و این شهر را در صدر کلانشهرهای کشور قرار داده است.
با این وجود، از حدود ۷۰۰ دستگاه اتوبوس فعال در شیراز، تقریباً نیمی فرسوده هستند برای جبران این کمبود، تفاهمنامهای میان شهرداری شیراز و بانک شهر به ارزش ۳۶۰۰ میلیارد امضا شده تا ۵۰۰ دستگاه اتوبوس جدید تأمین شود.
افزون بر این، شهرداری در سالهای اخیر ۷۴ اتوبوس نو را به ناوگان افزوده است.
با وجود این اقدامات، گزارشهای مردمی از مشکلاتی چون ازدحام، خرابی کولر و تهویه، زمانبندی نامنظم و کمبود ظرفیت حکایت دارد؛ مشکلاتی که بر ضرورت اصلاح و توسعه همهجانبه حملونقل عمومی شیراز تأکید میکند.
رامین طالبی، سرپرست سازمان حملونقل مسافر شهرداری شیراز، تصویری دقیق از وضعیت کنونی و برنامههای پیشروی این سازمان ارائه داد. وضعیت حملونقل در شیرازطالبی با تأکید بر فرسودگی بخش بزرگی از ناوگان اتوبوسرانی شیراز گفت: بیش از نیمی از اتوبوسهای ما در آستانه سن بازنشستگی هستند، این موضوع هزینه تعمیر و نگهداری را بالا برده و همزمان کیفیت خدمات را کاهش داده است. وقتی یک اتوبوس فرسوده با کولر خراب و صندلی مستهلک به خیابان میآید، طبیعی است که مردم تمایلی به استفاده از آن نشان ندهند.
این مسئول با اشاره به نوسازی تعدادی از ناوگان ادامه داد: باتوجه به اینکه قیمت هر دستگاه اتوبوس در حال حاضر حدود ۱۳ میلیارد تومان است ما سعی کردیم بیشتر به سمت نوسازی قدم برداریم و در همین راستا در شش ماه گذشته تعداد ۲۴ دستگاه اتوبوس را نوسازی کردیم که با هزینهای بالغ بر ۲ میلیارد تومان انجام شدو به چرخه استفاده بازگشت.
وی افزود: شهرداری تلاش کرده با ورود اتوبوسهای جدید و برنامهریزی برای تأمین ۵۰۰ دستگاه دیگر، بخشی از این مشکلات را رفع کند، اما نیاز واقعی شهر بسیار فراتر است و تنها با سرمایهگذاریهای کلان قابل حل خواهد بود.
وی ادامه داد: درحال حاضر در شهر شیراز حدود ۷۰۰ دستگاه اتوبوس فعال است و روزانه مشغول به کار هستند و ما روزانه ۴۰۰ هزار مسافر را در شهر شیراز در ناوگان اتوبوس ارزیابی کردیم که تعداد ناوگان موجود پاسخگوی مردم نیست.
وی اضافه کرد: در سال گذشته حدود ۷۵ دستگاه میدلباس خریداری شد که تعدادی وارد چرخه شده است و تعدادی نیز امسال وارد میشوند.