نماد آخرین خبر

گام‌ بلند بیجار در صنعت قطعه‌سازی خودرو

منبع
ايرنا
بروزرسانی
گام‌ بلند بیجار در صنعت قطعه‌سازی خودرو

ایرنا/ سنندج-ایرنا- شهرک صنعتی بیجار با واحدهای فعال در تولید قطعات خودرو، امروز به یکی از قطب‌های مهم قطعه‌سازی در کشور تبدیل شده است؛ جایی که با وجود چالش‌هایی همچون معوقات خودروسازان،‌ کمبود نقدینگی و تسهیلات بانکی، همچنان سرمایه‌گذاران به دنبال توسعه و تخصصی سازی این قطب صنعتی هستند.

به گزارش ایرنا، صبح نخستین روز از پاییز به همراه جمعی از خبرنگاران و عکاسان کردستان با دعوت شرکت شهرک های صنعتی استان از سنندج راهی شهرک صنعتی یک بیجار شدیم. بیجار در ۱۴۲ کیلومتری سنندج قرار گرفته و بعد از طی این مسیر و عبور از خیابان های شهر، پنج کیلومتر در جاده بیجار- زنجان پیش رفتیم تا محوطه ای وسیع نمایان شد؛ جایی که تابلوهای واحدهای تولید دستگاه بوجاری، سیلوسازی و قطعات خودرو از دور خودنمایی می کرد.

این شهرک ۳۰ هکتار وسعت دارد و ۹۰ قرارداد در آن منعقد شده و حدود ۷۰ قرارداد آن به بهره برداری رسیده است، از اوایل دهه هشتاد واحد تولید قطعات خودرو در آن آغاز بکار کرد و موفقیت این واحد مشوقی شد برای حضور سرمایه گذاران دیگر و اینگونه شهرک به سمت تخصصی شدن حرکت کرد.

وارد محوطه نزدیک شهرک صنعتی بیجار یک شدیم، واحدی تنها و در جوار این شهرک قرار گرفته است که بر روی تابلوی ورودی آن نوشته شده واحد طراحی و تولید انواع وایر شمع و بوت خودرو؛ این نخستین واحدی است که از آن بازدید کردیم.

فعالیت این واحد سال ۱۳۹۹ با تولید وایر شمع خودرو ۴۰۵ آغاز شد و مدیرعامل شرکت پایاروجای پیشتاز گروس توضیح داد: امروز وایر شمع همه خودروهای داخلی و خارجی در کشور را تولید می کنیم و ۷۰ درصد از سهم بازار داخلی را به خود اختصاص داده ایم.

مهران شاهمرادی اظهار کرد: با شرکت های مطرح خودروسازی کشور هم چون ایران خودرو، سایپا یدک و مگاموتور همکاری داریم و به طور غیرمستقیم هم محصولاتمان را به خارج از کشور صادر می‌کنیم.

به گفته او روزانه بیش از چهار هزار دست وایر شمع در این واحد تولید و روانه بازار می شود و هم اکنون ۴۰ نفر به طور مستقیم و ۱۰ خانواده به طور غیرمستقیم برای این واحد کار می کنند.

تعریف پروژه هایی برای جایگزینی وایرشمع خودرو

وایرشمع خودرو قطعه ای است که با تغییر و تحول هایی که در تولید خودرو در دنیا انجام می شود، پیش بینی شده تا ۱۵ سال آینده دیگر نیازی به وجود آن نباشد.

مدیرعامل شرکت پایاروجای پیشتاز گروس در این رابطه گفت: از اکنون تولید محصولات جایگزین هم چود تولید سیم لاکی با سرمایه گذاری سه هزار میلیارد ریالی را آغاز کردیم.

تولید پک های باتری خودرو و دسته سیم های خودرو از دیگر پروژه های جایگزین تولید وایرشمع در این واحد تولیدی مطرح شد که در صورت رفع مشکل نقدینگی و عدم ثبات نرخ ارز آغاز به اجرای آنها می کنند.

در نخستین مرحله از تولید وایرشمع خودرو، کابل های وایری اندازه‌گیری و برش داده و پس از آن مراحل مونتاژ پین و مونتاژ ترمینال به صورت دستی انجام می شود و این ۲ مرحله چون قابلیت برون سپاری را داشتند ۱۰ خانواده در این بخش به طور غیرمستقیم فعالیت داشتند.

سپس فرآیند پرس، مونتاژ کلاهک سمت کوئیل و مونتاژ کلاهک سمت شمع که در گذشته به صورت دستی انجام می شد اما این واحد تولیدی در بیجار با طراحی دستگاهی آنرا امروز به طور مکانیکی انجام می دهند و بعد از طی این مراحل، مونتاژ انجام شده تست و کنترل می شود تا محصول دارای نقص شناسایی شود.

یکی از مشکلات این واحدتولیدی در سال های گذشته ضایعات زیاد آن بود که به گفته مدیرعامل آن، بعد از رویداد Reverse Pitch یا چالش معکوس در سال ۱۴۰۲ که توسط شرکت شهرک های صنعتی استان برگزار شد این مشکل آنها برطرف شده است.

معوقات و بحران نقدینگی واحدهای قطعه سازی خودرو

شرکت کابل کنترل سپهر تولیدکننده کابل های کنترلی خودرو و شیشه بالابر که داخل شهرک صنعتی بیجار یک واقع شده، دومین واحدی بود که از آن بازدید کردیم و در جریان نحوه تولید و مشکلاتش قرار گرفتیم. این واحد تولیدی در سال ۱۳۸۲ فعالیتش آغاز شده و هم اکنون برای ۲۵۰ نفر به طور مستقیم شغل ایجاد کرده است و ماهانه ۲۵۰ هزار کابل در آن تولید می شود.

مدیرعامل شرکت کابل کنترل سپهر اظهار کرد: در این واحد ۳۰۰ نوع کابل برای انواع خودرو اعم از سبک و سنگین و کشاورزی تولید می شود و با اجرای طرح توسعه این واحد میزان تولید سالانه خود را به ۶ میلیون قطعه خواهیم رساند.

محمدرضا مایلی توضیح داد: بحران معوقات خودروسازها به یکی از مهمترین چالش های پیش روی ما تبدیل شده است به طوریکه ۴۵ میلیارد تومان معو��ه از یکی از خودروسازها داریم.

او افزود: اگر یک روز پرداخت حق بیمه عقب بیفتد، ما را جریمه می کنند و مواد اولیه هم به صورت نقدی در اختیار ما گذاشته می شود ولی قیمت محصول نهایی با تاخیر به ما پرداخت می شود که ادامه این روند می تواند منجر به تعطیلی واحدهای کوچک و پایین دست خودرسازی شود.

مایلی با تاکید بر اینکه این مشکلات درد مشترک همه تولیدکنندگان استان است، ادامه داد: از سال گذشته هیچ خبری از تسهیلات بانکی نیست و ادامه کار به این شیوه بسیار سخت است.

پایان بخش برنامه‌های این تورصنعتی یک روزه نشست مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان و فرماندار بیجار با خبرنگاران بود.

به گفته فرماندار بیجار از ۳۰ هکتار شهرک صنعتی بیجار یک، هشت هکتار آن در اختیار واحد اسب آهنین قرار دارد؛ واحدی که قرار بود به تولید کامیون و کامیونت بپردازد اما ۱۶ سال از تعطیلی آن می گذرد.

کاظم کاظمی بیان کرد: وزیر صمت در بازدید از این پروژه اعلام کرده که این طرح فاقد توجیه اقتصادی است و این مسئله در نتیجه کم توجهی به اهلیت سنجی چنین طرحی روی داده است.


تسهیل مجوزها و مشکل بازپس گیری اراضی راکد

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان هم در این نشست یکی از مشکلات موجود در کل شهرک های صنعتی استان را زمین های رها شده خواند و اظهار کرد: صدور جواز و اهلیت سنجی سرمایه گذاران نیازمند دقت و توجه است و نیاز به بازنگری در صدورمجوزهای ۲۴ ساعته وجود دارد.

حمیدرضا امانی ادامه داد: در استان کردستان به دلیل توپوگرافی آن و وجود اراضی حاصلخیز کشاورزی ، کمبود زمین صنعتی وجود دارد و می طلبد دستورالعمل صدور مجوزها برای استان بومی سازی شود.

وی بیان کرد: اگرچه سال‌های گذشته بازپس گیری اراضی راکد پنج سال به طول می انجامید، امسال با بهره مندی از برنامه هفتم توسعه کمیته سه جانبه متشکل از معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار و معاون رئیس کل دادگستری و مدیرعامل شرکت شهرک های استان، این روند را بسیار کوتاه‌تر شده است.

اراضی قابل واگذاری در شهرک صنعتی بیجار یک، به متقاضیان به اتمام رسیده است و یکی از مطالبات مردم و مسئولان ایجاد شهرک صنعتی شماره ۲ بیجار است و این اقدام از شهریور سال۱۴۰۲ استارت خورده است.مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان در این رابطه گفت: مکانیابی شهرک بیجار ۲ انجام شده و به واسطه قرارگیری آن در نزدیکی کارخانه سیمان، به واحدهای مرتبط با این صنعت اختصاص می یابد.





آخرین خبر کردستان در اینستاگرام : https://instagram.com/kurdistan.online