خراسان جنوبی سربلند تردد، شرمسار تصادف

ایرنا/ بیرجند- ایرنا- شهریور امسال بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار خودرو از جادههای خراسان جنوبی تردد کردند؛ آماری که نشان از رشد چشمگیر سفرهای پایان تابستان در این استان کویری دارد اما در مقابل این رونق تردد، میزان تصادفات جاده ای همچنان نگران کننده است و ضرورت توجه ویژه به ایمنی را یادآور میشود.
به گزارش ایرنا، خراسان جنوبی، استانی کویری و گسترده در شرق کشور با وسعتی بیش از ۱۵۱ هزار کیلومتر که طول راههای آن ۱۷ هزار کیلومتر برآورده شده به علت همجواری با چند استان بزرگ مسافرپذیر در تعطیلات با افزایش حجم سفرها مواجه است.
این موضوع نیاز به چهارخطه شدن جادهها را بیش از پیش محسوس میکند اما از سویی پهناوری و فاصله طولانی بین شهرها عملیات دوباندهسازی را پرهزینه و گاهی زمانبر کرده است.
گزارشهای اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان نشان میدهد که در شهریور ماه امسال بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار خودرو بین استانی در محورهای مواصلاتی استان تردد کردهاند؛ عددی که نسبت به سال قبل، ۱۶درصد رشد داشته است.
این افزایش چشمگیر، بازتابی است از بازگشت پرشور مسافران و گردشگران به جادهها؛ از خانوادههایی که پس از تعطیلات تابستانی به شهرهای خود بازمیگردند، تا مسافرانی که خراسان جنوبی را به عنوان مقصدی برای اقامت چند روزه انتخاب کردهاند.
جالب است بدانیم که بیش از ۳۱ هزار خودرو غیر بومی بین چهار تا هفت روز در استان اقامت داشتهاند، رقمی که اهمیت خراسان جنوبی را به عنوان یک مقصد گردشگری تقویت میکند.
با این حجم از تردد، محورهای بیرجند-قاین، بیرجند-سربیشه و بیرجند-خوسف همچنان پررفتوآمدترین مسیرها باقی ماندهاند. این موضوع به وضوح نشان میدهد که این جادهها نقش کلیدی در ارتباطات داخلی استان دارند و توجه ویژه به نگهداری و ایمنی آنها بیش از پیش ضروری است.
اما در میان این ترددهای گسترده، سایه تصادفات نیز همچنان بر جادههای خراسان جنوبی سنگینی میکند؛ تنها در همین یک ماه ( شهریور)، ۳۲ هموطن بر اثر حوادث جادهای جان خود را از دست دادند؛ آماری که نه تنها تلخ و نگرانکننده است، بلکه هشدار جدی برای همه رانندگان و مسئولان استان محسوب میشود.
این اعداد و ارقام نشان میدهد در حالی که جادههای استان پر از حرکت و زندگی است، هنوز دغدغه جدی برای حفظ ایمنی و سلامت مسافران وجود دارد. محورهای پرتردد بیرجند-قاین، بیرجند-سربیشه و بیرجند-خوسف، به عنوان شریانهای اصلی استان، بیشترین حجم تردد را به خود اختصاص دادهاند و اهمیت مدیریت دقیق این مسیرها بیش از پیش نمایان میشود.
با وجود همه ضعفهایی که در حوزه زیرساخت جاده بر دوش خراسان جنوبی سنگینی میکند اما بر اساس تحلیل کارشناسان پلیس راه، سه عامل اصلی تصادفات شهریور امسال، عدم توجه به جلو با ۴۶ درصد، تجاوز و تخطی از سرعت مطمئنه با ۱۹ درصد و تجاوز و انحراف به چپ با ۱۰ درصد بوده است.
لذا این آمار نشان می دهد از سهم ۷۰ درصدی خطای انسانی در بروز تصادفات رانندگی هم نمیتوان چشم پوشی کرد چرا که بیشتر تصادفات ناشی از بیتوجهی رانندگان به مقررات، خستگی، خوابآلودگی و شتابزدگی در مسیرهای بازگشت از سفر بوده و این عوامل نقش پررنگی در وقوع تصادفات منجر به فوت داشته است.
با این وجود افزایش سفرها یک پیام مهم دارد و آن ضرورت رعایت نکات ایمنی و تردد با سرعت مطمئنه در جادهها است البته در این میان افزایش استراحتگاه های بین راهی و ایجاد جذابیتهایی برای توقف مسافران میتواند در کاهش تصادفات نقش مهمی ایفا کند تا شیرینی سفر به کام هیچ خانواده ای تلخ نباشد.
پویا شدن روستاهایی که در مسیر ترانزیتی قرار دارند و ایجاد سیاه چادرهای عشایر با پشتوانه و حمایت مجموعههای دولتی در سفرهای نوروزی کارنامه درخشان برای کاهش تصادفات داشته و این مهم میتواند برای دیگر ایام سال که شاهد افزایش ترددها هستیم تکرار شود.
گرچه تماسهای متعدد با سامانه ۱۴۱ که آمار آن در شهریور امسال بیش از پنج هزار و ۳۴۱ به ثبت رسیده و حضور مستمر اکیپهای راهداری یادآور این است که مسئولان به دنبال حفظ آرامش و سلامت مسافران هستند؛ اما در نهایت، نقش اصلی در امنیت سفر به عهده خود رانندگان است.
با توجه به افزایش ۱۶ درصدی ترددها و حجم بالای خودروهای سنگین و سبک، میتوان انتظار داشت که ادامه فصل پاییز نیز با چالشهایی در مدیریت ترافیک و ایمنی جادهها همراه باشد.
بنابراین، آموزش عمومی و فرهنگسازی در رانندگی ایمن، همراه با توسعه زیرساختهای راهسازی، میتواند گامهای موثری در حفظ سلامت مسافران و کاهش حوادث باشد.
در پایان، باید به این نکته توجه کرد که افزایش تردد و سفرها نه تنها نشاندهنده رونق اقتصادی و اجتماعی است، بلکه مسئولیتی بزرگتر را نیز بر دوش استان میگذارد؛ مسئولیتی که با همکاری مردم و نهادهای مرتبط، میتوان آن را به بهترین شکل مدیریت کرد تا خراسان جنوبی همچون سالهای گذشته در بحث تصادفات سربلند باشد و آن شاخص طلایی کاهش ۳۱.۶ درصدی آمار جانباختگان سوانح رانندگی که استان را در سال ۱۴۰۳، صدرنشین کشور کرد، حفظ شود.