ترافیک بندر شهید رجایی همچنان در پیچوخم بلاتکلیفی تقاطع
فارس/ سالهاست که با افزایش شدید تردد در جاده بندر شهید رجایی، نیاز به ساخت یک تقاطع غیرهمسطح بیش از پیش احساس میشود اما روند ساخت این تقاطع در هالهای از ابهام است.
رانندگان تریلر و سواری و کارگران و کارکنان پالایشگاه، صنایع فولادی و آلومینیوم و نیروگاه و کشتیسازی و ... و مراجعان بندر شهید رجایی سالهاست با چالش میدان سایت در رفت و آمد گرفتارند. صبحها و عصرها که انبوه کارگران راهی محل کار خود در پیرامون جاده بندرعباس به بندر شهید رجایی میشوند یا از آن باز میگردند نیز به شدت از ترافیک در این محور گلایهمند هستند.
سوا از وضعیت خشک و بیروح این جاده ۲۵ کیلومتری که حتی ۲ متر فضای سبز ندارد، منتهی شدن ترددهای به یک میدان تخریب شده و رها شده، عملا وضعیت کلافهکنندهای بهوجود آورده است.
ساخت پل غیرهمسطحی که ۳ سال پیش مهدی دوستی، استاندار وقت هرمزگان با طمطراق فراوانی از آن خبر داد و گفت که سازمان بنادر و دریانوردی پای کار ساخت آن آمده هم راه به جایی نبرد و صفایی، رئیس سازمان بنادر و دریانوردی هم برکنار شد و عملاً نه پولی داده شد و نه پروژهای پیش رفت.
عکسهای زیر نشاندهنده وضعیت جاده بندر شهید رجایی است:
استاندار بومی کاری میکند؟
محمد آشوری، استاندار بومی هرمزگان شاید بیش از هر استاندار دیگری با این گرفتاری مردم در این جاده آشنا باشد. جادهای که به دلیل نداشتن وضعیت مناسب و متناسبی با اهمیتی که برای اقتصاد کشور دارد، نه کیفیت مناسب تردد دارد و نه فضای سبزی و نه وضعیت رفاهی قابل قبولی! بیش از ۳۰ صنعت بر گرده این محور تردد میکنند و روزانه بیش از ۴۰ تا ۵۰ هزار نیرو از این مسیر به سر کار میروند اما حتی در ایمنی نیز وضعیت این جاده وضعیت مناسبی ندارد.
تقاطع غیر همسطح را ۶ ماهه میسازند اما...
ساخت تقاطع غیر همسطح در بسیاری نقاط کشور بسته به طول و عرض آن ظرف ۶ ماه تا یک سال ساخته میشود اما سالهاست اهالی هرمزگان چشم انتظار ساخت یک تقاطع غیر همسطح در محور مهم بندرعباس _ بندر شهید رجایی هستند. بیشترین فشار بر این جاده را بندر شهید رجایی و صنایع فولادی میآورند و این بنگاههای مهم اقتصادی اگر در این سالها هر کدام ۱۰۰ متر از این جاده و تقاطع را تقبل کرده بودند، حالا گلستانی را شاهد بودیم اما متاسفانه دریغ از قدمی و مسئولیتپذیری!
رسالت به میدان آوردن صنایع برای عمران و آبادانی هرمزگان بر عهده استاندار و نمایندگان استان است که پرسش کنند چرا سازمان بنادر در بندر امام و بندر چابهار حاضر است ۴۰ کیلومتر راه دسترسی اختصاصی بسازد اما در هرمزگان که ۹۰ درصد درآمد سازمان بنادر و دریانوردی را تأمین میکند، وضعیت این گونه است؟
صنایع فولادی که تأمین مواد اولیه خود و انتقال تولیدات خویش را از این محور انجام میدهند نیز در دیگر استانها سالانه هزاران میلیارد صرف ورزش و زیباسازی و توسعه شهری و ... میکنند اما عملاً به هرمزگان که میرسند نگاه قطرهچکانی دارند!
پرس و جو از اداره کل راه و شهرسازی و معاونت عمرانی استانداری حاکی است که اعتبار یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی ساخت تقاطع غیر همسطح این محل به تأیید رسیده و راهی فراخوان شده است.
البته دور از انصاف نیست که بگوییم در هرمزگان نظارت درستی بر هزینهکرد اعتبارات عمرانی ناشی از تخصیص ارزش افزوده نیز صورت نمیگیرد والّا به گفته رئیس کل دادگستری هرمزگان در سال گذشته ۷ هزار و ۵۷۰ میلیارد تومان عوارض ارزش افزوده در استان توزیع شده، ولی واقعا به این اندازه کار صورت گرفته؟
تشدید نظارت بر هزینهکرد اعتبارات از جمله تأکیداتی است که معاون جدید عمرانی استانداری هرمزگان نیز بر آن اهتمام دارد و بدون شک با تحرک ویژه در بازدید از پروژهها میتوان کم و کیف اجرای آنها را تشدید کرد.