نماد آخرین خبر

حضرت معصومه برای دیدار با امام زمان خود به ایران آمد

منبع
ايرنا
بروزرسانی
حضرت معصومه برای دیدار با امام زمان خود به ایران آمد

ایرنا/ تهران- ایرنا- نویسنده کتاب «به سپیدی یک رویا» گفت: حضرت معصومه فقط برای دیدار برادرش به ایران نیامد؛ بلکه به دنبال امام زمان خود بود تا به دعوت امام رضا (ع) لبیک بگوید. 

امروز جمعه ۱۱ مهر مصادف با دهم ربیع الثانی و سالروز وفات حضرت فاطمه معصومه (س) است. آن حضرت اول ذیقعده سال ۱۷۳ هجری در شهر مدینه دیده به جهان گشود. آن حضرت یک سال پس از هجرت امام رضا(ع) در سال ۲۰۱ هجری قمری، به شوق دیدار برادر به سمت خراسان حرکت کرد و همچون عمه بزرگوارش حضرت زینب(س) پیام مظلومیت و غربت برادر خود را به مردم رساند و هنگامی که کاروان آن حضرت به شهر ساوه رسید، ماموران حکومت عباسی بر سر راه آنان ظاهر شده و با همراهان حضرت وارد جنگ شدند و در نتیجه تقریبا همه مردان کاروان به شهادت رسیدند، حتی بنابر نقلی حضرت(س) معصومه را نیز مسموم کردند.

به اعتقاد برخی راویان تاریخ، حضرت معصومه (س) بر اثر اندوه از این ماتم یا بر اثر مسمومیت از زهر جفای دشمن، بیمار شده و خواستند تا به سمت قم حرکت کنند و لذا فرمود «مرا به شهر قم ببرید، زیرا از پدرم شنیدم که می فرمود شهر قم مرکز شیعیان ما است». آن حضرت ۱۷ روز در این شهر زندگی کردند و مشغول عبادت شدند و سرانجام در دهم ربیع الثانی و پیش از آن که امام رئوف و برادر بزرگوارش علی بن موسی الرضا را زیارت کنند، دیده از جهان فرو بستند.

فاطمه سلیمانی ازندریانی نویسنده کتاب به سپیدی یک رویا به مناسبت سالروز وفات حضرت فاطمه معصومه(س) به خبرنگار معارف ایرنا گفت: ما معتقدیم حضرت معصومه یک حرکت زینب گونه در سفر خود به ایران داشتند و می خواستند امام رضا(ع) را به جهان تشیع معرفی کنند. عالمه بودن نیز ویژگی دیگر آن حضرت بود که معتقدیم اکتسابی نبود. آن حضرت به مردمداری هم معروف بودند و به همه اطرافیان خود توجه داشتند.

وی افزود: پس از این که امام رضا(ع) به خراسان رفتند، حضرت معصومه(س) نیز به سمت ایران حرکت کرد و این کار شجاعتی می خواست که کار هر کسی نبود ولی حضرت معصومه برای دیدن برادر راهی خراسان شد. البته آن حضرت فقط برای دیدار برادرش نرفت؛ بلکه به دنبال امام زمان خود می رفت و باید توجه کنیم که پیروی امام، موضوع مهمی است و لذا حضرت معصومه به دعوت امام خود لبیک گفت و به این مسیر قدم گذاشت.

نویسنده کتاب طلوع روز چهارم گفت: حضرت معصومه در ساوه بیمار شد و لذا مسیر خود را به سمت قم تغییر داد. البته برخی معتقدند جنگی در ساوه رخ داده که بر اساس مطالعاتی که داشتم، چنین چیزی ندیدم ولی یک فرض هم وجود دارد که ممکن است در ساوه مسموم شده باشد و احتمال آن وجود دارد. مردم قم استقبال پرشوری از حضرت معصومه کردند و موسی بن خزرج که از نوادگان ابوموسی اشعری بود، آن حضرت را به خانه خود برد و بعد از وفات نیز آن حضرت را در باغ او دفن کردند.

وی ادامه داد: حضرت معصومه به مدت ۱۷ روز در قم ساکن شد که متاسفانه در سال های اخیر مرسوم شد که روز ورود آن حضرت به قم را جشن می گیرند در حالی که دختر موسی بن جعفر با حالت بیماری به قم آمد و در آنجا از دنیا رفت. برخی می گویند چون حرکت حضرت معصومه یک حرکت زینب گونه بوده، باید این مناسبت را گرامی داشت. البته برپایی یک مراسم نمادین در قم که شبیه استقبال مردم آن زمان از حضرت معصومه باشد، خوب است ولی برگزاری چنین مراسمی در سایر شهرها و برپایی جشن و چراغانی کردن مناسبتی ندارد.

سلیمانی ازندریانی همچنین گفت: بر اساس منابع تاریخی هیچ یک از دختران حضرت موسی بن جعفر (ع) ازدواج نکردند. چون در آن دوره، شرایط ازدواج برای آنان مناسب نبود؛ مثل مشکلی که در جامعه امروز ما و جود دارد و برخی دختران از شرایط ازدواج مناسب برخوردار نیستند ولی نکته مهم این است که دختران امام کاظم(ع) هیچگاه از دایره حجب و حیا خارج نشدند. البته این فرضیه هم وجود داشت که مردم آن زمان می ترسیدند به سراغ خاندان بنی هاشم بروند و با دختران آنان وصلت کنند.

وی درباره کتاب به سپیدی یک رویا گفت: داستان این کتاب از زمانی شروع می شود که امام رضا(ع) از مدینه به سمت ایران هجرت کردند و تا زمان شهادت ثامن الحجج(ع) ادامه پیدا می کند. مثلا در این داستان حضور امام جواد(ع) و امام رضا(ع) برای خاکسپاری حضرت معصومه(س) در قم به صورت طی‌الأرض اشاره کرده و در مواردی به اتفاق های دوران کودکی امام جواد پرداخته ام.

نویسنده کتاب یک خوشه انگور سرخ اضافه کرد: ماجرای جلودی که به مدینه حمله می کنند و اموال بنی هاشم را غارت می کنند یا زمانی که حضرت معصومه در غیاب پدر به سوالات شیعیان پاسخ می دهد، از دیگر داستان هایی است که در این کتاب به آن پرداخته ام.

وی ادامه داد: یک راوی به نام سلطان داریم که خادم حضرت معصومه است و در منابع تاریخی آمده که این خانم به عنوان خادم حضرت بوده که شاید حالت مادرانه داشته و تقریبا یک رابطه مادری و فرزندی میان آن ها بوده است.

نویسنده کتاب به سپیدی یک رویا به ویژگی های کتاب خود اشاره کرد و گفت: این کتاب نامزد جایزه پروین اعتصامی شد و همچنین برگزیده جشنواره رضوی است. در یک مسابقه نیز شاهد حضور ۶۰ هزار نفر برای شرکت در مسابقه کتابخوانی این کتاب بودمد درحالی که بیشتر از ۱۲ هزار نسخه از این کتاب منتشر نشده بود. بسیاری از شرکت کنندگان به کتابخانه می رفتند و کتاب را به امانت می گرفتند تا در مسابقه شرکت کنند.

وی به کسانی که علاقه مند به نوشتن آثاری در حوزه تاریخ اسلام هستند، سفارش کرد: جوانان تا قلمشان قوی نشده، به سراغ کارهای تاریخی مذهبی نروند. یعنی اولین کتاب خود را در این زمینه انتخاب نکنند و همچنین اگر می خواهند به نتیجه برسند، تلاش کنند تا بر اساس اعتقاد و باور به سراغ چنین موضوع هایی بروند.

سلیمانی با اشاره به میزان مطالعه آثار دینی در میان جوانان و نوجوانان گفت: راه حل مشکل مطالعه در ایران این است که باید از مدارس شروع شود و می توان با برگزاری کلاس های کتابخوانی، دانش آموزان را به مطالعه علاقه مند کرد. در برخی مدارس ساعت های کتابخوانی برگزار می شود و معلم به تمرین داستان نویسی با دانش آموزان می پردازند یا با هم مطالعه می کنند.

نویسنده کتاب یک روز بعد از حیرانی افزود: البته پویش های کتابخوانی نیز در این زمینه تاثیر دارد. مثل مجموعه کتاب های آب نبات نوشته مهرداد صدقی که در برنامه های پرمخاطب تلویزیون معرفی می شد.
وی اضافه کرد: قرار نیست که فقط به مطالعه کتاب های مذهبی و انقلابی مانند زندگی نامه شهدا بپردازیم و نوجوانان و جوانان لازم است علاوه بر خواندن چنین کتاب هایی، سایر کتاب ها را نیز مطالعه کنند تا دنیای اطراف خود را بهتر بشناسند. دخترانی را دیدم که عاشق شهدا هستند که پویش برگزار می کنند و مسابقه می گذارند ولی از این مسیر خارج نمی شوند در حالی که نباید تک بعدی بود.





آخرین خبر قم در اینستاگرام : https://instagram.com/qomtoday