استاندار مرکزی: بخش عمدهای از واردات استان مرکزی مواد اولیه و تجهیزات خط تولید است

ایرنا/ اراک – ایرنا – استاندار مرکزی با تأکید بر مثبت بودن تراز تجاری استان، گفت: واردات استان بیشتر شامل مواد اولیه و کالاهای صنعتی است و خبری از واردات کالاهای مصرفی لوکس مانند لوازم آرایشی یا خوراکیهای غیرضروری نیست.
به گزارش ایرنا، مهدی زندیهوکیلی شامگاه شنبه در نشست با رایزنان اقتصادی وزارت امور خارجه، افزود: استان مرکزی از نظر تنوع صنایع موجود، رتبه نخست کشور را دارد و بسیاری از محصولات که تصور نمیشود، در این استان تولید میشود.
وی با بیان اینکه متوسط ارزش صادراتی هر تن کالا از استان ۸۰۰ دلار است، ادامه داد: این رقم دو برابر میانگین کشوری بوده و نشاندهنده ارزش افزوده بالای محصولات تولیدی استان است.
استاندار مرکزی با اشاره به اینکه بخش عمدهای از صنایع استان در اختیار بخش خصوصی است، تصریح کرد: در شرایطی که بسیاری از واحدهای صنعتی کشور خصولتی هستند، استان مرکزی با مدیریت خصوصی توانسته عملکرد موفقی داشته باشد.
زندیهوکیلی با اشاره به ظرفیتهای گسترده صنعتی و صادراتی این استان، از ثبت رکورد ۱.۶ میلیارد دلاری صادرات در سال گذشته خبر داد و گفت: این استان با تنوع بینظیر صنایع و سهم بالای بخش خصوصی، نقش کلیدی در اقتصاد ملی ایفا میکند
وی با اشاره به شرایط تحریمی کشور، خواستار تقویت توان داخلی برای تأمین نیازهای صنعتی شد و افزود: در شرایط فعلی، تنها قیمت کالا ملاک نیست، بلکه تأمین پایدار و قابل اتکا اهمیت بیشتری دارد.
استاندار مرکزی همچنین از مأموریت ویژه دولت برای توسعه مراودات بیناستانی با شهرها و استانهای کشورهای دیگر خبر داد و گفت: از همین امروز، اختیار برقراری ارتباطات مستقل با استانها و شهرهای کشورهای همسایه به شما رایزنان اقتصادی داده میشود تا بتوانیم در شرایط تحریم، نیازهای خود را تأمین کنیم.
زندیهوکیلی با اشاره به سابقه موفق استان مرکزی در صادرات به عراق و پاکستان، افزود: در حوزه خدمات فنی و مهندسی، پروژههای بزرگی در کشورهای همسایه اجرا شده که سهم قابل توجهی در بازار منطقهای داشتهاند.
وی با بیان اینکه شرکتهای توانمند استان در حوزه نفت، گاز، برق، ساختمان و ماشینسازی فعال هستند، گفت: این شرکتها در کشورهای همسایه پروژههای صنعتی و عمرانی بزرگی از جمله پلسازی را اجرا کردهاند.
استاندار مرکزی در ادامه با اشاره به برندهای صادراتی استان از جمله شیشه، که ۸۰ درصد نیاز کشور را تأمین میکند، خواستار تقویت ارتباط کارشناسان اقتصادی با اتاق بازرگانی شد و گفت: هر فردی که بتواند زمینه تجارت بهتر را برای استان فراهم کند، مورد حمایت استانداری خواهد بود.
زندیهوکیلی تأکید کرد: آمادگی داریم از محل افزایش صادرات، پروژههای بزرگتری را در استان تعریف و اجرا کنیم تا سهم استان مرکزی در توسعه اقتصادی کشور بیش از پیش تقویت شود.
آمادگی برگزاری نمایشگاههای بینالمللی و میزبانی تورهای گردشگری خارجی در استان
استاندار مرکزی با اشاره به ظرفیتهای گسترده اقتصادی، نمایشگاهی و گردشگری این استان، از آمادگی کامل برای برگزاری نمایشگاههای بینالمللی و اعزام هیاتهای تجاری به کشورهای هدف خبر داد و گفت: این استان میتواند به یکی از قطبهای نمایشگاهی غرب کشور تبدیل شود.
زندیهوکیلی افزود: با توجه به اختیارات جدیدی که به استانداران داده شده، ما آمادگی داریم نمایشگاههای بینالمللی را در محل نمایشگاه دائمی استان برگزار کنیم و حتی مجوز برگزاری نمایشگاه در کشورهای هدف را نیز صادر کنیم.
وی با اشاره به تجربه موفق استان در برگزاری نمایشگاههای داخلی و خارجی، افزود: نمایشگاه دائمی استان مرکزی تاکنون میزبان بیش از ۲۴ رویداد در نیمه اول سال بوده که برخی از آنها با حضور شرکتکنندگان خارجی برگزار شدهاند و مجری نمایشگاههایی در کشورهای هلند، امارات و لبنان نیز بودهایم.
استاندار مرکزی با تأکید بر نقش بخش خصوصی در توسعه صادرات، گفت: ارتباط مستمر و متقابل با فعالان اقتصادی و اتاق بازرگانی، زمینهساز تحقق اهداف صادراتی استان است و ما از طرحهای خلاقانه و ابتکاری در این حوزه استقبال میکنیم.
زندیهوکیلی در ادامه با اشاره به ظرفیتهای گردشگری استان، اظهار کرد: استان مرکزی دارای جاذبههای طبیعی، تاریخی و فرهنگی متعددی است که مورد استقبال گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفتهاند. بیت قدیمی حضرت امام در خمین و دهکده گل و گیاه محلات از جمله مقاصد پرطرفدار هستند.
وی پیشنهاد داد: در صورت شناسایی تورهای گردشگری کشورهای هدف، استان مرکزی آمادگی دارد میزبان تیمهای گردشگری آن کشورها باشد.
استاندار مرکزی همچنین از ظرفیت خواهرخواندگی شهرهای استان با شهرهای کشورهای دیگر سخن گفت و افزود: شهرهایی مانند محلات، خمین و ساوه قابلیت انعقاد تفاهمنامههای فرهنگی و اقتصادی با شهرهای خارجی را دارند و شهرداریها میتوانند در این زمینه نقشآفرینی کنند.
زندیهوکیلی با اشاره به توانمندیهای صنعتی استان، گفت: استان مرکزی با تولید ۸۰ درصد ایزوگام کشور و برندهای متنوع در این حوزه، نیاز بسیاری از کشورهای توسعهیافته را تأمین میکند. این تنها نمونهای از ظرفیتهای صادراتی استان است که باید بهصورت منسجم معرفی شود.
استان مرکزی با چهار پایانه تخصصی، پیشتاز صادرات سنگ تزئینی کشور
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی هم در این نشست گفت: استان مرکزی با دارا بودن بیش از ۱۱ میلیون تن ذخایر سنگ تزئینی، به عنوان نخستین استان کشور در این حوزه شناخته میشود و با راهاندازی پایانههای تخصصی، نقش مهمی در صادرات این محصول ایفا میکند.
علی جودکی افزود: پنجمین نمایشگاه بینالمللی سنگ ایران روز سهشنبه نوزدهم مهرماه در شهرستان محلات افتتاح میشود، این نمایشگاه با عرضه ۴۰ هزار تن سنگ، پس از نمایشگاههای ایتالیا، ترکیه، برزیل و هند، پنجمین نمایشگاه بزرگ سنگ تزئینی در جهان به شمار میرود.
وی اظهار کرد: با توجه به مجوز صادره از سازمان توسعه تجارت ایران، پایانه صادراتی سنگ در محور محلات راهاندازی شده و ۷۰ درصد واحدهای فرآوری سنگهای تزئینی کشور در شعاع ۳۰۰ کیلومتری این منطقه قرار دارند.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی با اشاره به زیرساختهای ایجاد شده در منطقه گفت: هر تیم خارجی که وارد ایران شود، بدون نیاز به بازدید از معادن متعدد، میتواند با حضور در محلات از ظرفیتهای سنگ کشور بهرهمند شود.
وی تصریح کرد: استان مرکزی تنها استانی است که چهار پایانه رسمی در حوزههای سنگ، پسته، انار و ماهی دارد.
جودکی ادامه داد: تاکنون حضور قطعی ۵۶۰ متقاضی خارجی برای بازدید از نمایشگاه سنگ ایران ثبت شده است. این نمایشگاه تخصصی است و بازدیدکننده عمومی ندارد به طوری که در سال گذشته ۲۶ هزار بازدیدکننده تخصصی از آن استقبال کردند.
وی با تأکید بر لزوم توسعه صادرات سنگ تزئینی خاطرنشان کرد: اگرچه با برخی کشورهای هدف همکاری داریم، اما این کافی نیست و باید در حوزه استخراج و فرآوری اقدامات جدیتری انجام شود. انتظار داریم فعالان بازارهای هدف در این مسیر با ما همکاری و تعامل داشته باشند.
مدیر صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: از میان هزاران کالای تولیدی استان، سنگ تزئینی یکی از مهمترین اقلام صادراتی است که میتواند نقش مؤثری در ارزآوری و توسعه اقتصادی کشور ایفا کند.
رایزنان اقتصادی وزارت امور خارجه در کشورهای اردن، عراق، روسیه، تونس، چین، عمان، پاکستان، بنگلادش، فنلاند، اسلوانی و صربستان در این نشست به مواردی مانند نبود وابسته بازرگانی در کشورها، دسترسی تجار به نمایندگان وزارت امور خارجه، کمک به فعالیت اقتصادی در شرایط پیشرو، شناخت بازار برای دوری از موانع و مشکلات، نگاه بلند مدت به بازارهای خارجی، تسهیل در برقرار بر ارتباطات تجاری، اهتمام به بخش خصوصی، حضور در نمایشگاه بینالمللی، توجه به مکانیزم تهاتر، توجه به بازارچه و پایانه مرزی، توجه به بازاریابی جهانی، دعوت از اتحادیه های تجاری، استفاده از زبان انگلیسی مشخص در تبلیغات محصولات، جلوگیری از واسطه گری و دلالان ب��زارهای خارجی، توجه و رویکرد وزارت خارجه به کار اقتصادی و اعلام ظرفیت بازارهای جهانی توجه به حقوق تجاری و اداری پرداختند.