وزیر آموزش و پرورش: تقویت هویت دینی و ملی دانشآموزان در اولویت قرار گرفت

ایرنا/ بیرجند - ایرنا - وزیر آموزش و پرورش از آغاز تحولات جدید در نظام آموزشی کشور با تمرکز بر تقویت هویت دینی و ملی دانشآموزان خبر داد و گفت: این تغییرات با هدف مقابله با تهدیدات فرهنگی دشمن و ارتقاء کیفیت تربیتی در مدارس اجرا میشود.
به گزارش خبرنگار ایرنا علیرضا کاظمی روز پنجشنبه در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند افزود: در همین راستا، برنامههای متعددی برای گسترش اقامه نماز و آموزش قرآن در مدارس طراحی شده است.
وی گفت: سال گذشته، ۶۰۰ هزار دانشآموز در مراسم اعتکاف شرکت کردند که این یک اتفاق بزرگ و مبارک در تاریخ آموزش و پرورش بیسابقه بود و همچنین برای توسعه مدارس قرآنی، برنامهریزیهایی انجام دادهایم که حداقل امسال با راهاندازی یک هزار و ۵۰۰ مدرسه قرآنی در سطح کشور آغاز شود.
وزیر آموزش و پرورش همچنین به برنامههای ویژه وزارتخانه در حوزه قرآن اشاره کرد و گفت: در نظر داریم تا تمامی دانشآموزان جمهوری اسلامی ایران با قرآن آشنایی کافی پیدا کنند، بنابراین، آموزش روخوانی و روانخوانی قرآن برای تمامی دانشآموزان به عنوان یک برنامه اصلی در دستور کار قرار گرفته است.
وی ادامه داد: دانشگاه فرهنگیان نیز برنامهریزی کرده است که هیچ دانشجویی اجازه فارغالتحصیلی نخواهد داشت مگر آنکه توانایی ارتباط صحیح با قرآن را داشته باشد.
کاظمی به توسعه مدارس قرآنی اشاره کرد و گفت: امسال دستورالعملی برای راهاندازی مدارس قرآنی ارسال کردهایم و هدف ما این است که حداقل ۷۵۰ منطقه آموزش و پرورش در کشور به راهاندازی مدارس قرآنی اقدام کنند و این مدارس بر اساس محورهای قرآنی فعالیتهای خود را ادامه دهند.
وی تاکید کرد: در این مدارس، برنامههایی برای شناسایی و پرورش استعدادهای قرآنی دانشآموزان در نظر گرفته شده است و همچنین برای سالهای آینده، هدفگذاری کردیم که تعداد این مدارس به یکهزار مدرسه قرآنی برسد.
وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: هدفگذاری کردهایم که تا سالهای آینده، ۱۰ میلیون حافظ قرآن در کشور تربیت کنیم و برای این منظور، آموزش و پرورش با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی و دیگر نهادها، برنامههای ویژهای را طراحی کرده است.
چالشها و برنامههای آینده
وی با اشاره به چالشهای فضای مجازی و تهدیدات دشمن در زمینه نفوذ فرهنگی گفت: دشمنان کشور با استفاده از فضای مجازی و نفوذ در اندیشههای جوانان، در تلاش هستند تا اهداف خود را پیش ببرند لذا ما باید هوشیار باشیم و دانشآموزان خود را به گونهای تربیت کنیم که در برابر این تهدیدات ایستادگی کنند.
کاظمی افزود: نظام تعلیم و تربیت باید به عنوان میدان مقاومت و مبارزه در برابر تهدیدات فرهنگی و فکری دشمن آماده باشد.
وی از توجه ویژه مقام معظم رهبری به نظام تعلیم و تربیت قدردانی کرد و گفت: تربیت نسلهای آینده در شرایط پیچیده و حساس کنونی، مسئولیت سنگینی است که بر دوش همه ما قرار دارد و امیدواریم با همدلی و همکاری تمامی ارگانها و نهادهای آموزشی، شاهد تحولات مثبتی در این زمینه باشیم.
خراسان جنوبی در زمینه فضای آموزشی نیازمند توجه ویژه است
وزیر آموزش و پرورش در ادامه بیان کرد: خراسان جنوبی به عنوان یک منطقه پیشگام در تربیت معلمان در سطح کشور، هنوز از نظر سرانه فضای آموزشی فاصله زیادی با استانداردهای کشوری دارد.
وی با اشاره به سرانه فضای آموزشی در شهرستان بیرجند که حدود ۴.۶ متر مربع به ازای هر دانشآموز است، این میزان را یکی از پایینترین ارقام سرانه فضای آموزشی در کشور برشمرد و گفت: این در حالی است که خراسان جنوبی تاریخچهای درخشان در تولید معلمان در سطح ملی دارد.
کاظمی تاکید کرد: باید تمام تلاشها برای رفع این مشکلات و بهبود فضای آموزشی استان انجام شود، چرا که خراسان جنوبی با وجود تولید معلمان برجسته، در زمینه زیرساختهای آموزشی از دیگر استانها عقب است.
وی همچنین از عملکرد استاندار خراسان جنوبی، به عنوان فردی با تجربه و پرتلاش در زمینههای مختلف، به ویژه آموزش و پرورش، تقدیر کرد و افزود: وی توانسته با توجه به تجربه و نگاه مدیریتی خود، محیطی آرام و همدلانه برای توسعه استان فراهم کند که موجب پیشرفتهای خوبی در زمینه آموزش و پرورش شده است.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: استاندار خراسان جنوبی با استفاده از تمام فرصتها و امکانات در جهت توسعه آموزشی و فرهنگی استان تلاش میکند و توانسته است محیطی با همدلی و محبت در سطح استان ایجاد کند که در نهایت به سود مردم و دانشآموزان خواهد بود.
وی همچنین به دستاوردهای علمی دانشآموزان ایرانی در سطح بینالمللی اشاره کرد و گفت: در سال گذشته، دانشآموزان جمهوری اسلامی ایران در رقابتهای علمی جهانی موفق به کسب نزدیک به ۴۰ مدال در رشتههای مختلف شدند و این دانشآموزان نه تنها در حوزههای علمی بلکه در حوزههای فرهنگی و ارزشی نیز دستاوردهای درخشانی داشتهاند.
کاظمی تاکید کرد: در حوزه ورزشی نیز، تیمهای ورزشی دانشآموزان ایرانی توانستند ۱۳۳ مدال در ۲ المپیک ورزشی به دست آورند که از جمله ۴۷ مدال در بحرین و ۸۶ مدال در صربستان کسب شد که نشان از استعداد و توانمندی دانشآموزان کشور دارد.
وی به برنامههای وزارت آموزش و پرورش در زمینه ارتقای کیفیت نظام تعلیم و تربیت اشاره کرد و افزود: در این دوره، توجه ویژهای به ارتقای کیفیت نظام تعلیم و تربیت داریم. هدفگذاری ما در این زمینه شامل ارتقای کیفیت علمی و تربیتی مدارس، ساخت فضاهای آموزشی جدید، و استانداردسازی امکانات آموزشی است.
وزیر آموزش و پرورش شامگاه (چهارشنبه) از طریق فرودگاه بینالمللی شهید کاوه بیرجند وارد خراسان جنوبی شد.
علیرضا کاظمی در نخستین برنامه در نشست شورای آموزش و پرورش استان شرکت کرد و امروز با حضور وی، هنرستان کوثر بیرجند کلنگ زنی میشود و از پروژههای در دست احداث اداره کل آموزش و پرورش استان بازدید خواهد کرد.
افتتاح مدرسه ۱۲ کلاسه روستای دستگرد بیرجند از دیگر برنامههای وزیر آموزش و پرورش است.
وزیر آموزش و پرورش همچنین در ادامه به شهرستان قاینات سفر و در گردهمایی مدیران و اعضای شورای آموزش و پرورش شرکت میکند.
افتتاح کارگاه هنرستان شهید فخریزاده و کلنگزنی هنرستان سردار سرلشکر شهید حاج محمد کاظمی در قاینات از دیگر برنامه های سفر وزیر به خراسان جنوبی است.
افتتاح مدرسه ۶ کلاسه هاله صمیمی در روستای فندخت شهرستان زیرکوه نیز از دیگر برنامههای این سفر است که با هدف توسعه عدالت آموزشی و افزایش فضاهای استاندارد برای دانشآموزان مناطق روستایی به بهرهبرداری میرسد.