تشدید نظارتهای میدانی در کرمانشاه؛ تشکیل پرونده 3 هزار میلیارد تومانی تخلف

تسنیم/ معاون بازرسی و حمایت حقوق تولیدکنندگان و مصرفکنندگان سازمان صمت استان کرمانشاه از اجرای گشتهای مشترک مستمر با سایر نهادهای نظارتی خبر داد و گفت: در 6 ماه گذشته، پروندههایی به ارزش تقریبی 3156 میلیارد تومان در واحدهای صنفی تشکیل شده است.
مسعود بیگلری، معاون بازرسی و حمایت حقوق تولیدکنندگان و مصرفکنندگان سازمان صمت استان کرمانشاه با اشاره به وظایف نظارتی سازمان اظهار کرد: در 6 ماه گذشته، 17 هزار و 621 مورد بازرسی از واحدهای صنفی صورت گرفته که منجر به تشکیل 2436 پرونده تخلف به ارزش حدود 3156 میلیارد تومان شده است.
وی با تأکید بر تشدید برخوردها افزود: هفته گذشته گشتهای مشترکی با حضور دستگاههای نظارتی اداره بهداشت، شبکه دامپزشکی، تعزیرات حکومتی و اتاق اصناف برنامهریزی و اجرا شد. در این بازدیدهای مشترک، هر واحد در حیطه وظایف تخصصی خود مانند بهداشت و نظارت بر گوشت توسط دامپزشکی مورد بازرسی قرار گرفت که متأسفانه منجر به پلمب تعدادی از واحدهای صنفی متخلف شد.
معاون بازرسی سازمان صمت استان کرمانشاه همچنین به اصناف تذکر داد و گفت: هفته آینده مجدداً این گشتها اجرا خواهد شد و از صنوف درخواست داریم که کاملاً قوانین نظام صنفی و موارد بهداشتی را رعایت کنند تا در زمان بازرسی مشکلی برای آنها ایجاد نشود. وی تأکید کرد: نظارتها کاملاً میدانی است و با تأکید استاندار محترم، نظارتها تشدید شده و این روند ادامه خواهد داشت.
تفاوت گرانی و گرانفروشی؛ تخلفات محدود در کرمانشاه
بیگلری در مورد توزیع تخلفات گفت: خوشبختانه کرمانشاه از نظر حجم تخلفات در وضعیت خوبی قرار دارد، چرا که از نزدیک به 80 هزار واحد صنفی فعال، تنها 2436 مورد پرونده در تعزیرات و 3394 مورد در اتاق اصناف تشکیل شده که نشان میدهد تنها حدود یک تا دو درصد از واحدها مرتکب تخلف شدهاند.
وی در خصوص پدیده چند نرخیها گفت: چند نرخی بودن لزوماً به معنای گرانفروشی نیست. برای مثال، یک واحد عمدهفروش ممکن است از چهار منبع مختلف با چهار قیمت متفاوت خرید کند که این امر به طور طبیعی موجب اختلاف قیمت در سطح خردهفروشیها میشود. همچنین، میزان درصد سودی که خردهفروش روی کالای خریداریشده اعمال میکند مثلاً 10 درصد یا 12 درصد، عامل ایجاد نرخهای متفاوت است. هزینههای حملونقل نیز در این تفاوتها مؤثر است.
معاون سازمان صمت استان کرمانشاه در مورد رویه رسیدگی به شکایات گفت: خریدار باید فاکتور فروش را مطالبه کند، نه فاکتور خرید صنفی را. اگر شهروندی احساس کند گرانفروشی صورت گرفته، باید فاکتور فروش را به ما ارائه دهد تا ما آن را با فاکتور خرید مقایسه کنیم و در صورت تخلف، برخورد صورت گیرد.
بیگلری تأکید کرد: اگر کسی با مراجعه حضوری یا تلفنی با سامانه 124 شکایت کتبی خود را ثبت کند، مطمئناً اگر گرانفروشی احراز شود، مازاد دریافتی به شاکی بازگردانده خواهد شد. در غیر این صورت، پرونده برای رسیدگی تعزیراتی ارسال میشود.
نظارت بر نانواییها و ساماندهی پارکینگها
معاون سازمان صمت استان کرمانشاه در رابطه با نانواییها گفت: نظارت بر نرخ نان که در سراسر استان یکسان است، توسط اتاق اصناف و از طریق سامانه نانینو انجام میشود.
وی افزود: نانواییهایی که آرد صنف و سهمیه دولتی استفاده میکنند، قیمت پایینتری دارند. اگر نانوایی ساعات فعالیت مشخصشده در سامانه نانینو را رعایت نکند، سامانه به صورت خودکار سهمیه آرد آن را کاهش میدهد.
وی در خصوص معضل پارکینگها عنوان کرد: قیمتهای ورودی و ساعتی پارکینگ متفاوت است، اما برای ساماندهی این وضعیت، جلساتی با شهرداری، فرمانداری، نیروی انتظامی، تعزیرات و اتحادیههای ذیربط طی یک هفته تا 10 روز آینده برگزار خواهد شد.
معاون سازمان صمت استان کرمانشاه افزود: برخورد با افرادی که بدون پروانه کسب و بدون مجوز رسمی، زمینی را به عنوان پارکینگ اجاره میدهند، دشوار است و نیاز به یک رویکرد هماهنگ بین چند اداره دارد.
بیگلری به حوزه خدمات مکانیکی و فنی اشاره کرد و گفت: این مشاغل ماهیت شکایتمحور دارند. از ابتدای سال تا کنون، حدود 4000 مورد شکایت ثبت شده که بخشی از آن مربوط به همین خدمات فنی بوده است.
وی از مردم خواست در صورت احساس اجحاف در خدمات مکانیکی حتماً به سازمان مراجعه کنند، زیرا برخلاف کالاهای فیزیکی، در خدمات فنی امکان بازرسی بدون شکایت وجود ندارد و شکایت آنها در اسرع وقت و بدون هزینه بررسی خواهد شد.
بیگلری بر دسترسی آسان به سامانه 124 تأکید کرد و افزود: تمام قیمتهای مصوب در سایت 124 درج شده است. مردم میتوانند اگر قیمتی بالاتر از نرخ سامانه مشاهده کردند، شکایات خود را همانجا ثبت کنند و کد رهگیری دریافت کنند؛ نتیجه بررسی نیز از طریق پیامک به آنها اطلاع داده خواهد شد.